مرکز پژوهش‌ها و کانون اندیشه جوان دغدغه‌مند در فضای گفتمان انقلاب اسلامی

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با پایان یافتن سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و فروکش کردن تلاطم و هیجانات آن فرصت خوبی برای راستی آزمایی بخش های مختلف فراهم شده تا با ملاحظه و دقت بیشتر بتوانیم آن ها را مورد بررسی قرار دهیم. مرکز پژوهش ها و کانون اندیشه جوان از مراکز وابسته به پژوهشگاه هستند که در فضای گفتمانی انقلاب اسلامی حرف های نو و تازه ای برای قشر جوان کشور دارند. فرصتی بدست آمد تا در روز پایانی نمایشگاه گپ و گفت کوتاهی با رییس جوان مرکز پژوهش‌های جوان حجت الاسلام محمد کاشی زاده داشته باشیم. با ما همراه باشید…

با سلام؛ لطفا در خصوص حوزه کاری مرکز فاخر پژوهش های جوان و کانون اندیشه جوان توضیح دهید.

کانون اندیشه جوان قدمتی حدود ۲۰ ساله دارد و ما قصد داریم ۲۰ سالگی کانون را جشن بگیریم و ۲۰ سال قدمت یک انتشارات نشان دهنده پشتوانه قوی فکری و علمی آن دارد. البته به نحوی می توان این تشکیلات را واقعا هم جوان هم دانست. هدف گذاری کانون اندیشه جوان به لحاظ مخاطب شناسی روی گروه سنی جوانان هست. البته ما مخاطبمان را در سه سطح جوان دانشجو و اندیشه طبقه بندی کردیم، به لحاظ سنی ۱۸ تا ۲۸ سال البته برخی کتاب ها از ۱۶ سال تا ۲۸ سال را پوشش می دهد

مخلطب جوان مخاطبی است که یک سال قبل از ورود به دانشگاه تا اواسط دوره لیسانس را پوشش می دهد، مخاطب دانشجو مخاطبی است که دوره لیسانس مرتبط با کتاب های ما را می گذراند و کتاب های اندیشه ای نیز برای مخاطبی است که تحصیلات تکمیلی را پشت سر می گذارد و وارد فضای انیدشه ای می شود.

در طول دوران فعالیت کانون اندیشه جوان تاکنون قریب به ۴۸۰ عنون کتاب در ۶ حوزه مختلف چاپ شده است؛ حوزه هایی مانند ادب و هنر، اخلاق و تربیت، بینش و اندیشه، نظام ها، ‌مطالعات اجتماعی و سنت های طلبگی. در این شش حوزه فضاهای کاری مختلفی داریم که با بررسی های متفاوتی که در گروه ها صورت می گیرد سالیانه بصورت ایده آل حدود ۷۰ کتاب و و به صورت متوسط ۵۰ کتاب برای فضای فکری جوان تولید داریم.

چه کارویژه ای در این دوره از نمایشگاه داشتید؟

غرفه کانون اندیشه جوان یک سری کتاب ها را به عنوان کتاب‌های ویژه معرفی کرده که بیشتر کتاب های مهارتی ما هستند و فروش بیشتری هم داشتند. مانند مجموعه کتاب های فعالان فرهنگی که یک دوره مهارتی را برای دانشجوهایی که در کادر تشکیلاتی دانشگاه حضور دارند ترتیب داده است. مجموعه کتاب مهارت های طلبگی برای طلاب حوزه های علمیه نیز دوره ۵۱ جلدی است که تاکنون ۲۰ جلد از آن به بازار کتاب عرضه شده و فکر می کنم طبق هدف گذاری انجام شده تا پایان سال ۹۷ کل مجموعه ۵۱ جلدی نیز ان شالله عرضه خواهد شد.

سری کتاب های گروه ادب و هنر نیز در زمینه زمان و داتسان هست که فضای متفاوتی برای آن در نظر گرفتیم؛ چراکه مخاطب جوان فضای روایی و داستانی را بسیار می پسندد و پیگیری می کند بعضی وقت ها در فضای روایی ما شخصیت ها را هم مورد نقد و بررسی قرار می دهیم مانند کتابی که در مورد صادق هدایت توسط آقای محمدرضا سرشار نوشته شده است، کتاب های رمان خوبی هم داریم مانند “پنج قرار عاشقی” و “مرد پشت روزنامه” که الحمدلله فروشی بسیار خوبی هم داشته اند.

اگر نکته پایانی در خصوص نمایشگاه دارید بفرمائید.

کانون اندیشه جوان صرفا فضای کتاب را پوشش نمی دهد در قالب کتاب هم کارهای فرهنگی انجام می دهد. در دوران معاصر و با ظهور و بروز فضای مجازی تهدیدهایی برای کتابخوانی وجود دارد که باید تدبیر شود. اوج گرفتن فضای مجازی و اشتیاق و تمایل به آن، بازار کتاب را قدری راکد کرده البته کشور ما هم در سرانه مطالعه کتاب ضعیف است ماباید کتاب خوانی را به یک فرهنگ تبدیل کنیم البته این نقیصه هم به امثال ما ناشران باز می گردد تا  در فضای قالبی و محتوایی بازنگری اساسی کنیم و باید فرهنگ سازی در بخش مخاطب شود تا نسبت به کتاب استقبال و اشتیاق داشته باشند؛ چرا که ما کتاب های خیلی خوبی داریم که نوعاً به آنها بی توجهی می شود و برخی اوقات هم این نقیصه به نحوه عرضه و شکل و ظاهر باز می گردد.

یک توصیه عمومی هم به همه جوان ها دارم اینکه که با کتاب بیشتر دوست بشویم البته مرکز و کانون اندیشه جوان هم از ناشرانی است که در فضای گفتمای انقلاب اسلامی و فضای دغدغه مند نسبت به جمهوری اسلامی ایران قلم می‌زند.