به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پیش نشست جشنواره ادبی سید علیخان مدنی با موضوع مبانی معناشناختی در ریاض السالکین اثر سید علیخان مدنی(ره) با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا قائمینیا عضو هیات علمی گروه معرفتشناسی پژوهشگاه روز سهشنبه مورخ ۱۰ بهمنماه جاری در پژوهشکده ادیب فقه جواهری برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا قائمینیا در ابتدای سخنانش گفت: مرحوم سیدعلی خان مدنی شخصیت بزرگی است که از اوان طلبگی از شرح صمدیه تا مراحل برین آن با شرح صحیفه سجادیه همراه طلاب و دین پژوهان است و این آثار از او چهرهای ماندگار و برجسته ساخته است.
وی با بیان اینکه صحیفه مکرمه سجادیه، کتابی مجهول القدر در جهان اسلام است و مرحوم امام(ره) از این کتاب به عنوان سند زنده اسلام یاد میکردند، افزود: از توفیقهای این سید بزگوار این بوده است که همت خود را صرف این کتاب ارزشمند کرده است که خود توفیقی بزرگ است. هرچند با وجود این شرح نیز صحیفه همچنان مجهول و جای کار دارد.
این محقق و نویسنده کشورمان گفت: برخی بر این باورند که کتاب صحیفه صرفا کتاب دعا است، این در حالی است که فراتر از آن، این کتاب پلی است به زیست جهان امام سید الساجدین و روشنگر وجه ارتباط حضرت با خداوند است.
وی با اشاره به اینکه معناشناسی و به تعبیری علم الدلاله، دارای سابقه دیرینه است و از زمان ارسطو تا به کنون پیشینه دارد و در تفکر و سنت حوزوی ما در علم اصول فقه و فلسفه و عرفان و…. مسائل آن مورد بررسی قرار میگیرد حال یا در حاشیه یا در متن؛ گفت: ولی به عنوان یک دانش مستقل که شاخهای از دانش زبانشناسی باشد در غرب صورت گرفته است.
عضو هیات علمی گروه معرفتشناسی پژوهشگاه با تأکید بر اینکه از آنجا که دین ما، دینی متن محور است و معجزه پیامبر ما کتاب است، اضافه کرد: مباحث و مسائل معناشناسی هویت و رسالت اصلی حوزههای علمیه را تشکیل میدهد و طول این سالیان دراز، عالمان دین به معناشناسی قرآن و حدیث مشغول بودهاند، اما آنچه گرایش معناشناسی را با فعالیتهای سنت حوزوی جدا میکند آن است که دانشمندان غرب این دانش را ذیل یک پارادایم مطرح کردند و این از آن علمی دقیق میسازد، البته برخی بی پارادایم بودن را مطلوب میدانند که جای خود باید صحبت شود.
وی با اشاره به اینکه این اندیشه که هر آنچه اندیشمندان غرب در این دانشها مطرح کردهاند، صحیح است، اندیشهای ناصحیح و سبک است، بیان کرد: این دانش مانند دیگر دانشها نیازمند نگرش انتقادی است، اما شاخصه خوبی که آنان دارند این است که اختلاف مکاتب و آثار آن را خوب مطرح کردهاند ولی ما در همین مکتب بصره و کوفه نتوانستیم عمق اختلاف و آثار آن را تبیین کنیم و آن را در مرحله ظاهری دعواهای لفظی متوقف کردیم.