در مقابل تهدید فضای مجازی هیچ اقدامی نکرده‌ایم

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد موسس و رییس پژوهشگاه و رییس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران روز چهارشنبه مورخ ۱۱ بهمن‌ماه جاری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ضمن ابراز نگرانی از تهدیدهای جدی موجود در فضای مجازی گفت: به عنوان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و یک طلبه که در مسائل فکری و فرهنگی چند دهه حضور دارم، باید اعلام کنم که کسی برای مقابله با تهدید این پدیده هیچ اقدامی نکرده و لذا اظهارات دلسوزانه برخی از اندیشمندان برای آن است که مسئولان تدبیری بیاندیشند تا فردا اساس دین، انقلاب، اخلاق، هویت، ملیت و استقلال ما را تهدید نکند.

وی همچنین افزود: البته این تهدید جدی فقط مربوط به کشور ما نیست و سایر کشورها را نیز درگیر کرده و لذا می‌توانیم این فضا را در داخل کشور به عنوان ابزاری مورد استفاده قرار دهیم و همچنین آن را به تهدیدی علیه دشمنان تبدیل کنیم ولی ما از این ابزار به درستی استفاده نمی‌کنیم.

آیت‌الله رشاد از اینترنت ملی به عنوان نمونه‌ای یاد کرد که هنوز در کشور محقق نشده و تاکید کرد: مسئولان در این زمینه باید به مطالبی که مطرح می‌کنند، جامه عمل بپوشاند و مثلا اینترنت ملی را راه اندازی کنند در حالی که برخی کشورها اقدام به ایجاد اینترنت ملی کرده‌اند ولی اکثر مسئولان در این حوزه فقط به طرح مباحث اکتفا می‌کنند.

رییس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران افزود: شاید مسوولان بعضی اقداماتی را نیز داشته باشند ولی این اقدامات در مقابل تهدیدهای بزرگ فضای مجازی کافی نیست، چون برخورد مسامحه‌آمیز در آینده باعث پشیمانی خواهد بود و زمانی متوجه این تهدیدها می‌شویم که همه چیز از دست رفته و قابل مهار نیست.

موسس و رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همه دستگاه‌ها و نهادها را در این زمینه مسوول دانست تا در زمینه‌های فرهنگی و فنی زمینه‌های لازم را فراهم کنند و در ادامه گفت: منظور من در این موضوع نه شخص خاص و نه قوه خاصی است چون این مساله‌ای است که خطرناکتر، تاثیرگذارتر، عمیق‌تر و گسترده‌تر از جنگ است.

آیت‌الله رشاد تاکید کرد: همه باید مثل زمان جنگ در این میدان حضور پیدا کنند و کسی برای حزب و جریان خود قبایی ندوزد و با تمام تلاش با این پدیده مقابله کنند وگرنه حیات و هستی ما تهدید می‌شود و اگر خطری بوجود آید چپ و راستی نمی‌شناسد.

این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره عملکرد شورای عالی فضای مجازی برای مقابله با این تهدیدها گفت: به نظرم این شورا باید جدی‌تر عمل کند. در زمانی به سر می‌بریم که مثلا دشمن از همه مرزها به کشور حمله کرده و ما برای مقابله با آنها اعلام کنیم که فعلا مشغول جاده‌کشی هستیم یا به نیروها آموزش می‌دهیم در حالی که این مساله جدی‌تر از میزان اقداماتی است که صورت گرفته است.