نبوت پیامبر(ص)

در میان پیامبران الهی، پیامبر اسلام(ص) گرامی‌ترین و آخرین آنهاست که نور او، نخستین آفریده خداوند به شمار می‌رود. قرآن به مقام والا و ویژگی‌های رسول گرامی اسلام(ص) اشاره کرده و در طول تاریخ، امامان معصوم، دانشمندان، محدثان، متکلمان و مورخان مسلمان، کوشیده‌اند ابعاد گوناگون شخصیت آن حضرت را بررسی و معرفی کنند. حضرت فاطمه(س) به عنوان دختر و نزدیک‌ترین شخص به پیامبر اسلام(ص)، با وجود عمر کوتاه خود،‌نکات ارزشمندی درباره نبوت و رسالت پدر خویش، بیان کرده که شایسته تأمل و اندیشه است.

فضیلت پیامبر اکرم(ص): به فرموده حضرت فاطمه(س)، خداوند متعال، پیش از اعطای مقام پیامبری به رسول اکرم(ص)، ایشان را برگزید و شرافت بخشید و پیش از آفرینش پیامبر(ص)، او را نام نهاد. حضرت فاطمه(س) معتقد بود که پیامبر اسلام(ص) واسطه هدایت، رحمت، عزت، برتری، ‌فضیلت، شرافت، بصیرت و نجات از پرتگاه آتش است، ایشان با وجود اینکه از نظر زمانی، آخرین پیامبر الهی است، از نظر رتبه، شرف و فضیلت، سرآمد پیامبران است.

جامعه جاهلی: حضرت فاطمه(س) در سخنانی، وضعیت نابسامان زندگی عرب جاهلی و بحران اخلاقی و فرورفتن در انواع انحرافات اعتقادی را شرح می‌دهد و جامعه پیش از بعثت پیامبر اکرم(ص) را جامعه‌ای عاری از عزت نفس و کرامت انسانی معرفی می‌کند که تحت تأثیر و تصرف دیگران قرار داشت.

قریش برای بازداشتن پیامبر اکرم(ص) از انجام رسالت خویش، از هیچ آزار و اذیتی فروگذار نمی‌کردند و با تمسخر، آزار، اهانت، تهدید و ارعاب می‌کوشیدند تا مانع دعوت رسول خدا(ص) به توحید و یکتاپرستی شوند. بنا بر گفته فاطمه(س)، پیامبر(ص)، هماره از روش حکمت و موعظه حسنه استفاده نمود و در برابر همه این مشکلات ایستادگی کرد تا اینکه مشرکان را شکست داد و از میدان به در کرد.

دستاوردهای رسالت پیامبر اکرم(ص): مهم‌ترین دستاوردهای پیامبری رسول گرامی اسلام(ص) که در سخنان حضرت فاطمه(س) آمده است که عبارت‌اند از: رفع جهالت و گمراهی، مبارزه با خرافات، ‌گشایش عقده‌های روحی و درونی، بصیرت در درک و فهم، دعوت به راه راست و هدایت مردم به دینی جامع و کامل و همیشگی به نام اسلام، عزت، شرافت و فضیلت یافتن مسلمانان.