معرفی دانشنامه مشاهیر یزد – ۴۲

عنوان مقاله : معرفی دانشنامه مشاهیر یزد – ۴۲
نویسنده : شکراللهی، احسان الله
منبع :

مجله کتاب ماه کلیات » آذر و دی ۱۳۸۲ – شماره ۷۳ و ۷۴ (از صفحه ۷۶ تا ۸۵)


قسمتی از متن مقاله :

هر سه جلد دانشنامه مشاهیر یزد که مرجعی در زمینه زندگینامه یزدیان است با شعر زیبایی آغاز می‏شود که سطور فوق، بند نخستین آن است.

بی راه نیست اگر پیش از وزود به مبحث نقد و معرفی این‏ اثر که در میان آثار از این دست،حجم نسبتا زیادی دارد،به‏ تعریفی از زندگینامه و انواع آن بپردازیم.

زندگینامه، تذکره، سرگذشت نامه یا شرح حال، نوشته‏ ای است‏ که موضوع آن گزارش یا شرح یک زندگی است و در آن بر پایه واقعیت و به یاری اسناد و مدارک،خاطرات و شواهد در دسترس، سیمای برجستگان و فرهیختگان باز آفرینی می‏شود.

سابقهء نگارش زندگینامه به روزگاری می‏رسد که انسان به فکر ثبت و نگهداری گوشه‏ هایی از زندگی خود یا دیگران افتاد و امروز زندگینامه نویسی در شمار انواعی از ادبیات است که اهمیت‏ بسیاری یافته و طرفداران فراوانی پیدا کرده است.

پرداختن به تاریخ زندگینامه نویسی در جهان در حوصله این‏ نوشته نیست اما در عالم اسلام نخستین کسی که به‏ زندگینامه نویسی روی آورد عبیدالله پسر ابراهیم ابو رافع بود. وی‏ در کتابش موسوم به«تسمیه من شهد مع امیر المومنین فی الجمل‏ و الصفین و النهروان من الصحابه»فهرستی از یاران حضرت‏ علی(ع) که در جنگها همراه ایشان بودند را فراهم آورده است….


دانلود مقاله : معرفی دانشنامه مشاهیر یزد – ۴۲