فاطمه (س) در آخرت

بر اساس برخی احادیث و روایات، اهل‌بیت، ازجمله حضرت فاطمه(س) پس از مرگ مقامی والا دارند و به شیعیان خود توجه ویژه می‌کنند.

مقام حضرت فاطمه(س) پس از مرگ، در سه بخش برزخ، قیامت و بهشت قابل بررسی است.

۱. حضرت فاطمه(س) در برزخ: درباره زندگی برزخی دختر رسول خدا(ص) روایات بسیاری وجود دارد. ازجمله: بر اساس روایتی از رسول خدا(ص)، فاطمه(س) نخستین کسی از اهل‌بیت است که به پیامبر(ص) می‌پیوندد. همچنین طبق باورهای دینی، معصومان، ازجمله حضرت فاطمه(س) در عالم برزخ از احوال زندگان آگاهند و حتی سلام سلام‌کنندگان به خود را می‌شنوند. حضرت زهرا(س) عنایت ویژه‌ای نیز به زائران امام حسین(ع) دارد. همچنین حضور بر بالین مؤمان در حال احتضار و نیز سرپرستی کودکان ازدنیارفته مؤمنان، در عالم برزخ از دیگر چیزهایی است که درباره ایشان در روایات آمده است.

۲. حضرت فاطمه(س) در قیامت: درباره حضور فاطمه(س) در صحرای محشر، مطالب فراوانی ذکر شده که بیانگر شکوه و عظمت جایگاه انسان است. ازجمله: آنکه دختر رسول خدا(ص) با شکوه و جلال، سوار بر یکی از ناقه‌های بهشتی وارد صحرای محشر می‌شود. در این زمان فرشته‌ای از اهل محشر می‌خواهد که چشمان خود را فرو فکنند تا دختر رسول خدا(ص) عبور کند. بنا بر روایات، بر خلاف دیگران که به‌زحمت از پل صراط می‌گذرند، حضرت فاطمه(س) و شیعیان و محبان ایشان به‌سرعت و به‌آسانی از صراط می‌گذرند. فاطمه(س) که به گفته پیامبر(ص) دارای مقام محمود نزد خداوند است، برای شیعیان و دوستدارانش شفاعت می‌کند. آن حضرت با وجود شفاعت مؤمنان، با گروهی دیگر در کمال خشم و غضب رفتار می‌کند. ازجمله: قاتلان امام حسین(ع) و نیز کسانی که در قتل محسن(ع) نقش داشتند.

۳. حضرت فاطمه(س) در بهشت: به گفته رسول خدا(ص) به سبب پاک‌دامنی فاطمه(س)، آتش بر فرزندان او حرام است و فاطمه(س) نخستین کسی است که وارد بهشت می‌شود. روایات فراوانی نیز از ورود دختر رسول خدا(ص) با شکوه و جلال بسیار به بهشت حکایت دارند. به نقل ابن‌عباس، از خنده علی(ع) و فاطمه(س) نوری در بهشت پراکنده می‌شود که همه بهشتیان آن را می‌بینند. بر اساس روایات، فاطمه(س) به همراه شوهر و فرزندانش در «حظیرهالقدس» که والاترین جایگاه بهشت است، زیر گنبدی سفید که سقف آن،‌عرش پروردگار است، به سر می‌برند و از پای خیمه فاطمه(س) چشمه‌ای به نام تسنیم جاری است که خداوند آن را به ایشان بخشیده است.