حضرت محمد(ص)

پدر حضرت فاطمه (س)آخرین پیامبر خدا، فرزند عبدالله‌بن‌عبدالمطلب و از نسل حضرت اسماعیل(ع) بود. مادر ایشان، آمنه‌بنت‌وهب‌بن‌عبدمناف، از بنی‌زهره بود. کنیه ایشان ابوالقاسم، و مشهورترین لقب ایشان احمد است.

حضرت محمد(ص)، در دوازدهم یا هفدهم ربیع‌الاول عام‌الفیل به دنیا آمده و پیش از تولد یا دو سال پس از آن، پدر و در شش­سالگی، مادر خود را از دست داده است. پس از آن، عبدالمطلب و سپس ابوطالب سرپرستی او را بر عهده گرفتند. پس از اینکه محمد(ص) در جوانی کاروان تجاری خدیجه(س) را سرپرستی کرد، با او ازدواج کرد (ارجاع به مقاله خدیجه(س) ).  

حضرت محمد(ص) پیش از نزول وحی، در بین مردم به محمد امین معروف بود. او که پیش از بعثت، موحد و خداپرست بود، در چهل‌سالگی به پیامبری رسید. اهل‌سنّت، بعثت رسول اکرم را ماه رمضان و شیعه ۲۷ رجب می‌داند.پیامبر(ص) فاطمه(س) را بسیار می‌بوسید می‌فرمود: «فاطمه بوی بهشت می‌دهد و هرگاه مشتاق بهشت می‌شوم، او را می‌بویم» (ارجاع به مقاله ولادت فاطمه(س)). 

پیامبر(ص) هنگام بی‌تابی فاطمه(س) در فقدان مادرش، او را چنین دلداری داد که خداوند متعال خانه‌ای در بهشت برای مادرت آماده کرده است. توجه خاص پدر به زهرا(س)، از همان دوران کودکی نمایان بود. سخنان پیامبر(ص) در وصف شأن و انتساب او به خودش، با کلماتی چون «پاره تنم»، «میوه دلم»، «مایه شادمانی دلم» و «محبوب‌ترین»، بیانگر این توجه است. رسول خدا(ص) در هنگام هجرت به یثرب نیز، از علی(ع) خواست فاطمه(س) و فاطمه‌بنت‌اسد و فاطمه‌بنت‌زبیر را تا یثرب همراهی کند (ارجاع به مقاله فاطمه(س) و پیامبر(ص)).

وقتی فاطمه(س) به سن ازدواج رسید، پدرش به همه خواستگاران او پاسخ رد داد، تا آنکه جبرئیل خبر تزویج علی(ع) و فاطمه(س) را آورد. زمانی که علی(ع) از فاطمه(س)  خواستگاری کرد، پدر نظر دخترش را جویا شد و پس از موافقت فاطمه(س)، او را به عقد علی(ع) درآورد (ارجاع به مقاله ازدواج فاطمه(س)). 

به خاطر علاقه متقابل پدر و دختر، پیامبر(ص) از حارثه‌بن‌نعمان خواست تا خانه‌اش را که نزدیک خانه رسول خدا(ص) بود، در اختیار فاطمه(س) و علی(ع) قرار دهد (ارجاع به مقاله ازدواج فاطمه(س)). پیامبر(ص) که از نزدیک شاهد سختیهای زندگی دخترش بود، در پاسخ به درخواست او برای داشتن خدمتکار، تسبیح معروف فاطمه(س) را به او آموخت (ارجاع به مقاله تسبیح فاطمه(س)). 

اعطای القابی چون سیده نساء‌العالمین، و سیده نساء اهل‌الجَنّه، بیانگر احترام و علاقه بسیار پیامبر(ص) به فاطمه(س) است (ارجاع به مقاله سیده نساء‌العالمین). عایشه نیز اذعان داشت که جز پیامبر(ص)، هیچ‌کس را راست‌گوتر از فاطمه(س) ندیده و همواره از شباهت بسیار پدر و دختر سخن می‌گفت (ارجاع به مقاله فاطمه(س)  از نگاه همسران پیامبر(ص)). 

پیامبر(ص) پس از تولد فرزندان فاطمه(س)، ‌حسن(ع) و ‌حسین(ع)، و نام‌گذاری آنان، سنّتهایی چون عقیقه کردن، تراشیدن موی سر آنان و ولیمه دادن را به‌جا آورد (ارجاع به مقاله­های حسن­بن­علی(ع) و حسین­بن­علی(ع)).

فدک از اموال خالصه پیامبر اکرم بود، چرا که بدون جنگ و خون‌ریزی به تصرف مسلمانان درآمد. پیامبر(ص) این سرزمین را به دخترش، زهرا(س) بخشید (ارجاع به مقاله فدک). رسول خدا (ص) در ماجرای مهم مباهله با مسیحیان نجران نیز، حضرت فاطمه(س) و همسر و فرزندان او را‌ شرکت داد و فاطمه(س) را مصداق «نساءنا» در آیه مباهله خواند و در بستر بیماری، خبر مرگ خود را به فاطمه(س) داد (ارجاع به مقاله‌های فاطمه(س)  همراه پیامبر(ص)؛ حسین‌بن‌علی(ع)؛ حسین‌بن‌علی(ع)).

بنا بر نظر مشهور، پیامبر اعظم(ص) در ۲۸ صفر سال یازدهم هجرت، در ۶۳سالگی، رحلت نمود. درباره تاریخ وفات ایشان، اقوال دیگری نیز وجود دارد.