نگاهی به رمان “مرد پشت روزنامه” به بهانه مظلومیت مسلمانان کشور میانمار

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چندی است که صدای مظلومیت مسلمانان کشور میانمار به گوش می‌رسد و با بی‌توجهی سازمان ملل و سکوت مجامع بین‌المللی روبرو است.

در همین میان چندی پیش گروه ادب و هنر مرکز پژوهش‌های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی رمانی با عنوان “مرد پشت روزنامه” به زیور چاپ آراست که موضوع اصلی این داستان بلند یک جوان میانماری مسلمان بود.

از این رو از آقای محمدحسن شاهنگی مدیر گروه ادب و هنر این مرکز خواستیم تا در یادداشتی به توضیح موضوع رمان “مرد پشت روزنامه” برای علاقمندان بپردازند که در ادامه از منظرتان خواهد گذشت.

در عصر حاضر معرفی چهره واقعی جریان‌های افراطی مذهبی و دینی که پشت رسانه‌ها و بنگاه‌های خبری وابسته به سکولاریسم و لیبرالیسم خود را مخفی کرده و با مظلوم‌نمایی‌های فریبکارانه و بی‌شرمانه، برنامه‌های توسعه طلبانه خود را  پی می‌گیرند، یک اولویت مهم جهت طرح نزد افکار عمومی به‌ویژه جوانان است. این امر کم و بیش در قالب‌های متعدد و متنوع پژوهشی به صورت مستند و به طرق مختلف دیداری، شنیداری، چند رسانه‌ای و… صورت گرفته، اما در قالب داستانی و به صورت داستان بلند مکتوب کمتر مجال عرضه یافته است؛ داستان بلند “مرد پشت روزنامه”لبیکی است ادیبانه به این نیاز مبرم تا مخاطب کنجکاو جوان را از طریق فراز و فرودهای داستانی، ‌پیرنگ جذاب و شخصیت پردازی هنرمندانه با خود همراه سازد و ماهیت پلید و خودخواهانه این اندیشه‌های مسموم را نیز به او بشناساند.

داستان بلند “مرد پشت روزنامه” می‌کوشد تا در لابه‌لای فرازهای جذاب داستانی‌اش مخاطب جوان را با توطیه‌هایی چونایجاد تفرقه میان ادیان،‌ برنامه‌های اسلام‌ستیزانه و اسلام هراسانه، تلاش جهت تسخیر جهان، خوار شمردن ملت‌ها و نژادهای دیگر، اثبات برتری خود، دستیابی به قدرت سیاسی برتر در جهان و… که توسط برخی جریان‌های انحرافی در شرق آسیا و کشور میانمار تبلیغ می شود، آشنا سازد.

داستان این رمان درباره یک پسر بودایی میانماری است که در اثر نبوغی که در فضای مجازی از او کشف می‌شود، از میانمار به امریکا و سپس تلاویو دعوت شده و تحت تربیت و آموزش قرار می‌گیرد تا خلاقیت‌های ذهنی خود را برای اسلام‌ستیزی در جهان ارایه دهد. پسر از نوجوانی عاشق دختر همسایه‌شان است و در تمام سال‌های دوری از میانمار، همچنان در عشق آن دختر به‌سر می‌برد؛ در حالی که هیچ کس خبری از خانواده دختر ندارد و بعدها متوجه می‌شود که آنها در پی مهاجرت به شهری دیگر در اثر طوفان از بین رفته‌اند، اما او دست از تلاش بر نمی‌دارد و مرگ معشوق خود را باور نمی‌کند تا این که دختر را در حالی پیدا می‌کند که برنامه کشتار مسلمانان میانمار را طراحی کرده است؛ این در حالی است که دختر محبوبش مسلمان شده و در نقشه او توسط بودایی‌ها سوزانده می‌شود.

نویسنده در این رمان از عوامل داخلی و خارجی ظلم بر مسلمانان میانمار صحبت می‌کند و اهداف مشترک و جریان‌های پشت پرده این دو را برای خواننده تبیین می‌دارد. “مرد پشت روزنامه”درامی عاشقانه است که عشق به دلدار‌، وطن و انسانیت را به صورت تومان در آستین دارد. در این رمان سیر تطور فکری یک بودایی میانماری (به نام ویشال) دستخوش  خلق حوادث داستانی جذابی می‌شود و کلنجارهای درونی وی با منافع فردی، حزبی و جمعی خط سیر داستانی رمان را به پیش می‌برد.

محبوبه زارعنویسنده داستان، در این رمان به موضوع مهم ضرورت هم‌زیستی مسالمت‌آمیز مذهبی و دینی در کشور میانمار می‌پردازد و فضای داستان را به گونه‌ای به پیش می‌برد که خواننده به اهمیت این موضوع واقف می‌گردد. بی‌تردید در شرایط بغرنج مسلمانان مظلوم و بی دفاع میانمار آگاهی افزایی افکار عمومی در قالب رمان و داستان بلند می‌‎تواند به شکل‌گیری عزم عمومی برای رهایی این مسلمانان از این شرایط دشوار کمک شایانی نماید.

برشی از این رمان: «….شما دارید مسیری را طی می‌کنید که حتی بریتانیایی‌ها هم نتوانستند برای رونق خاکتان انجام دهند؛ بوداییان دارند از حق خود باز می‌مانند! و این نه ربطی به استعمار استعمارگران دارد و نه ارتباطی با منابع مادی این کشور. میانمار سرزمین داشته‌هایی است که بوداییان از آن محروم مانده‌اند. چرا چنین شده است؟! صاحبخانه‌ای که مجبور است سهم غذای خود را با مهمانان اجباری‌اش تقسیم کند؛ اما تا کی؟! تا کی بوداییان باید منابع کشور خود را با مسلمانان یعنی کسانی که حق شهروندی ندارند؛ تقسیم کنند؟ تا کی باید کودک بودایی فقیر بماند به این جرم که مسلمانی دارد از حقوق شهروندی او بهره می‌برد؟! ویشال این حرف‌ها را در جزوه پروفسور ندیده است و این برای او یک نشانه است؛ نشانه اینکه پروفسور قصد دارد تعصبات و غیرت جمعی بوداییان را به جوش آورد. »

سرکار خانم محبوبه زارع پیش از نگارش رمان “مرد پشت روزنامه” آثار آفرینشی و رمان‌های “یک پلک تحیر”، “کلید آسمان”، “نشانی خانه باران یادداشت‌های جبرییل”، “با شناسنامه‌ها”، “حد عطش”، “گهواره طوفان”، “شرط هشتم”، “نامه‌ای برای سناتورها”، “بی‌واسطه”، “زندگی به سبک اطلسی‌ها”، “قاصدک کربلا”، “این سند خورشید است”، “نفس آینه‌ها”، “یک بال و دو پرنده”و…را در کارنامه هنری و ادبی خود دارد.

رمان “مرد پشت روزنامه”محصول گروه ادب و هنر مرکز پژوهش‌های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیبه قلم سرکار خانم محبوبه زارعدر ۲۹۶ صفحه با قیمت ۲۵،۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیعرضه گردیده است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به وبگاه سازمان انتشارات پژوهشگاه مراجعه نمایند.