تفاهم نامه همکاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و پارک علم و فناوری پردیس؛

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دوشنبه نوزده مرداد ماه سال جاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و پارک علم و فن آوری پردیس تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

روز دوشنبه نوزده مرداد ماه حضرت آیت الله رشاد با حضور در پارک علم و فن آوری پردیس، ضمن بازدید اجمالی از دست آوردهای پارک، تفاهم نامه همکاری بین پژوهشگاه و پارک علم و فن آوری پردیس را طی مراسمی امضا کردند.

 ایشان در این مراسم با اهدای مبلغی در جایزه بزرگ پیامبر اعظم(ص) سهیم شده و با اشاره به تمایز میان انسان و حیوان گفتند: بنده ضمن تشکر از تمام دست اندر کاران این مجموعه خوب و ارزشمند، از تلاش هایی که در این خصوص شده لازم است تا بحث را با این موضوع شروع کنم که اصولا در هر دانشی صفاتی درخور آن دانش ذکر می شود . در هر مورد و هر مخلوقی نیز صفاتی بارز وجود دارد. اینکه انسان چیست و چه چیز انسان را از دیگر مخلوقات جدا می کند سوالی پیچیده است. در زمان های قدیم نطق انسان را جوابی بر این سوال می دانستند.

قرآن نیز در آیات خود این موضوع را تصریح کرده و انسان را به عنوان اشرف مخلوقات وموجود متفکر وسخنگو نام می برد.

گاهی گفته شده که انسان، حیوانی است هنرمند ، یا انسان حیوانی است ابزار ساز . در کل می توان گفت خصوصیت انسان آن است که فکر و ذهنش به خدا برسد. یعنی تاجایی به کمال نزدیک شود که به خداوند نزدیک باشد واز این رو به حدیث زیبا و پر مفهوم خود شناسی راهی است برای خدا شناسی میرسیم.

زیبایی، اصلی ترین خصوصیتش در هماهنگی بین اعضا است. صنعت نیز چیزی جز هماهنگی نیست. چون در غیر این صورت اصلا صنعتی بدون هماهنگی وجود نخواهد داشت. فلذا کار صنعتی کردن چون با هماهنگی همراه است زیبایی دارد و کار زیبا نیز کاری الهی است.

چطور می شود که یک مخترع بدون پیشینه الهی چیزی به ذهنش برای خلق یک کار الهی برسد. پس این خلق  کردن و اختراع داشتن نیز کاری جز کار الهی و الهام الهی نیست.

ایشان با اشاره به قدرت حق تعالی و تایید این قدرت بی بدلیل در تمام امور هستی افزودند: بنده خودم معتقدم مبدا تمام معارف و علوم، الهی است ولی از هر مجرایی و هر فرآیندی می تواند به انسان الهام شود.

دانشمند و مخترع دقیقا مانند یک فرد متدینی است که خداوند به او نماز خواندن را واجب کرده است. مخترع نیز با الهام از تمام نیروهای بیرونی و درونی به کار خود ادامه می دهد.

پس یک دانشمند ساحت قلبی دارد که به او الهام می شود تا بتواند خلق کند. بتواند قدرت درونی خود را تبدیل به چیزی کند برای رفع نیاز های بشری .

حضرت آیت الله رشاد در پایان سخنان خود با آرزوی موفقیت و توفیق روزافزون برای تمام دست اندر کاران مجموعه پارک علم و فن آوری، در جایزه پیامبر اعظم(ص) با اهدا مبلغی مشارکت کرده و در آخر نیز تفاهم نامه همکاری بین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و پارک علم و فن آوری پردیس را امضا کردند.

 

مهندس صفاری نیا رییس پارک فن آوری پردیس نیز در این مراسم بعد از گزارشی تفصیلی از مرکز و محورهای اصلی فعالیت های پارک علم و فن آوری به معرفی اعضا هیات امنای پارک پرداخت.

وی با اشاره به افراد لایق و کارآمد در حوزه فعالیت های پارک افزود : این ظرفیت باعث شده تا حوزه های جدید تری نیز بر عهده ما باشد که از جمله می توان به جایزه پیامبر اعظم (ص) اشاره کرد. البته لازم به ذکر است، صرفا جایزه و تجلیل به این معنا مد نظر نیست و اصل این کار باعث شده که صندوقی برای تامین اعتبار آن راه اندازی شود . در کل سال برندگان این جایزه چهار نفر بیشتر نیستند اما باعث شده تا با آحاد جامعه از این طریق ارتباط برقرار شود. مسولیت این جایزه در قبال هشت کشور اسلامی دیگر نیز برعهده ما می باشد.

بخش دیگری از مسولیت های پارک نیز فن بازار است که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به ما ابلاغ شده و میتوان گفت که ما قصد داریم تا نیازهای فنی را برآورد کرده و بر آنیم که فن و تکنولوژی در جامعه با هم گره بخورد.

 

گفتنی است قبل از امضای تفاهم نامه، جلسه ای علمی با حضور چند تن از اعضای هیات علمی پژوهشگاه و کارشناسان پارک علم و فن آوری پردیس برگزار شد.در این جلسه که با حضور آقایان دکتر عباس زاده، دکتر حکمت نیا، دکتر بابایی، حجت الاسلام ذوعلم و حجت الاسلام موسویان از پژوهشگاه و آقایان مهندس صابری و مهندس علی اکبریان و دیگر مدیران پارک علم و فن آوری برگزار شد.

 

ابتدا مهندس صابری در خصوص پارک و فعالیت های انجام شده در آن توضیحاتی ارائه کردند. وی بعد از تقسیم بندی وظایف پارک و همینطور منابع لازم برای امور همکاری علمی در فضای پارک با استفاده از ظرفیت ها ، به توضیحاتی در خصوص جایزه پیامبر اعظم (ص) پرداخت.

 وی در ادامه افزود: برای توسعه علم در جهان اسلام، بر این شدیم تا جایزه پیامبر اعظم (ص) را، با شعار ((هر مسلمان یک سهم برای پیشرفت علم در جهان اسلام)) راه اندازی کنیم.

 

دکتر بابایی عضو هیات علمی گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه با معرفی اجمالی اعضای پژوهشگاهی حاضر در جلسه، به بحث در خصوص همکاری های دو سازمان پرداخت.

وی بعد از اشاره به آسیب های جلسه در خصوص ارتباط بین پارک و پژوهشگاه، افزود: چند نکته در خصوص پارک و جایگاه پژوهشگاه وجود دارد که مختصرا به آن اشاره میکنم.

نکته اول: الگوی احداث پارک بوده که برگرفته از پارک علم و فن آوری دره سیلیکون آمریکا است.

دوم: فضای پارک و پژوهشگاه نباید از همدیگر احساس استغنا کنند، چون دلیلی بر بی ارتباطی آنها می شود. نیاز پژوهشگاه و پارک به همدیگر، نیازی دوطرفه است. هم ما نیاز به این داریم که اندیشه مان در غالب یک فن آوری عرضه گردد و هم پارک نیاز به اندیشه و بار علمی بیشتر دارد.

سوم: همانگونه که میدانیم کشور ما در حال حاظر در یک پیچ تاریخی قرار دارد، باید کشور ما به عنوان یک مدل علمی کارآمد در تمام دنیا معرفی شود . این مهم تنها با همکاری نهاد های علمی و فنی در کنار هم تحقق می یابد. انسان درون سازمان به دنیا آمده ، زندگی می کند و نهایتا درون سازمان از دنیا می رود. پس علومی انسانی در قالب سازمان فعالیت میکند که این نشان دهنده ی نوع همکاری مفیدی بین یک سازمان و علوم انسانی است.

 

دکتر عباس زاده عضو گروه معرفت شناسی مدیر کل حوزه ریاست پژوهشگاه، بعد از مقدمه ای در خصوص هدف کار حوزه علوم انسانی در پژوهشگاه و قابلیت  ادغام آن با فن آوری، به توضیح کامل در خصوص نحوه عملکرد پژوهشگاه و دسته بندی وظایف و اهداف پژوهشگاه در راستای تولید علم پرداخت.

 

دکتر یقینی مدیر عامل کانون اندیشه جوان، به معرفی کاملی از کانون اندیشه جوان پرداخته و گفت، کانون پتانسیل آن را دارد تا با توسعه باشگاه خبری خود (سایت کانون) به سرمایه های لازم دسترسی پیدا کند.

وی در ادامه افزود: زمینه مناسب همکاری کانون و پارک علم و فن آوری، تولید مولتی مدیا است. شاید بتوان در این زمینه، فضای مناسبی برای همکاری پدید آورد تا در بحث فرهنگ و نگاه دینی، فن آوری نیز ایفای نقش کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم ریئس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی، سخنران بعدی این جلسه بود. وی بعد از قرائت حدیثی درباره تفاهم و یادآوری صحبت های رهبر معظم انقلاب، به ضرورت تفاهم و همکاری بین پژوهشگاه و پارک اشاره کرد و افزود: اگر دغدغه های مشترک پارک و پژوهشگاه را خوب تعریف کنیم، می توان عرصه های همکاری را لحاظ و تعریف کرد که جزء دغدغه های مشترک ایرا ن وانقلاب است.

مسئله ما در مواجه با  فن آوری جدید، این است که چون منشا آن در غرب است، به عنوان یک معجزه غرب افراد را جذب کرده و تحت تاثیر قرار داده است.

حال باید چه کنیم که در عین استفاده از فن آوری غرب، اولا به فن آوری ایرانی اسلامی ورود کنیم و به سمت تولید برویم و دوما چه کنیم که توسعه فن آوری، آسیبی در هویت ما وارد نکند.

بنابراین دغدغه اصلی ما تعریف درستی از فن آوری و پیشرفت فن آورانه است. فلسفه فن آوری بسیار مهم است و مسائل و چالش های آن باید جزء به جزء ارائه شود.

اگر لازم است به تمدن مدرن اسلامی برسیم باید این چالش ها رفع شود و باید به فکری جدید رسید.آیا ما تعریفی بر مبنای الگوی اسلامی ایرانی در خصوص پارک علم و فن آوری داریم؟ اگر چنین نام هایی از دیگران (بیگانگان) بگیریم خوب است اما نه فقط برای استفاده، بلکه بتوانیم از آنها استخراج کنیم. در بحث مبانی پیشرفت، پژوهشکده ما بسیار خوب عمل کرده و می تواند کمک کننده باشد. حتی به نظر من درسی چند واحدی نیز برای دانشجویان دوره کارشناسی باید لحاظ شود. ائدئولوژی و تکنولوژی در راستای یکدیگرند چون هر تکنولوژی حامل فرهنگی خاص است. باید در بحث تعامل فرهنگ فن آوری از طرف پارک، منشوری ارائه شود تا بتوان به پاسخ در همه زمینه ها رسید. این تعامل حتما دوطرفه و عملیاتی باشد.

مهندس علی اکبریان کارشناس فن بازار پارک علم و فن آوری پردیس سخنران بعدی این نشست بود. وی با توضیحاتی در خصوص آیین نامه های خاص شورای بورس درباره فعالیت اصلی فن بازار و نحوه ارزیابی فنی اختراعات، توضیحات تکمیلی ارائه کرد.

وی در همین خصوص گفت: ارزیابی اختراع در دوبخش یا دو سطح موافقت قطعی و موافقت اصولی انجام می پذیرد. برخی اختراعات نیازمند استانداردهای خاص است مثلا در حوزه غذا و دارو که آنها باید از مراکز خاص خود مجوزهای مربوطه را کسب کنند، موافقت اصولی دریافت کرده و در دیگر اختراعات که مربوط به حوزه خاصی نیست، بعد از گذراندن مراحل خاص و اصالت سنجی ، موافقت قطعی کسب میکنند.

وی در حوزه ثبت این اختراعات افزود: تا کنون شصت اختراع در سامانه فرابورس مشخص شده و بازاریابان آنها به دنبال کسب مشتری خود هستند و در همین مدت یک اختراع و یک طرح صنعتی فروخته شده است. وی در پایان صحبتهای خود با تشکر از حضور مدیران و اعضا هیات علمی پژوهشگاه گفت: با تمام تلاش خود در این راه گام برداشته و امیدوار به کسب ارزش افزوده برای مخترع هستیم .

 

 دکتر حکمت نیا معاون پژوهشی پژوهشگاه و عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق، در حوزه مالکیت فکری به ارائه سخنانی پرداخت.

وی با اشاره به نیاز در بخش مالکیت فکری در مقطع کارشناسی ارشد افزود که موضع ما در حوزه قانون و مقررات چندان جدی نیست چون تا به حال احساس نیاز نکرده ایم. ما باید در مالکیت معنوی اختراع، بحث کنیم و بحث های آن را ساده تر بیان کنیم. سوال اصلی اینجا است که هزینه تولید علم را چه کسی و چگونه باید پرداخت کند. در پاسخ به دو روش می رسیم. در روش اول هزینه ها از جیب مخترع پرداخت شده و در قبال آن مخترع تشویق می شود . و در روش دوم دولت هزینه را پرداخت می کند که انتظار همگان نیز همین است.

البته باید متوجه بود که دولت در زمینه امنیت سرمایه گذاری کرده و شاید کمتر بتواند در زمینه رفاه سرمایه گذاری کند . از این رو نباید خیلی به دولت خرده گرفت.

در پایان باید بگویم که مالکیت فکری تنها شعاری که دارد این است که: هزینه تولید علم از جیب مصرف کننده باشد از طریق ایجاد انحصار که این شعار به شدت به نفع کشورهای صادرکننده علم است.

اختراع همیشه در صورتی اتفاق می افتد که احساس نیاز به چیزی شود. که البته اختراع خیلی به سواد ارتباطی ندارد ولی ذوق فعال و عقل فرار داشتن در آموزش و پرورش بالغ تر می شود و اصلا  مخترع پروری کار آموزش و پرورش است.

به نظرم در پارک علم و فن آوری طراحی  بخشی به عنوان ساختار نظری بسیار مهم و ضروری است که باید در آن بخش مالکیت نظری نیز لحاظ شود. می توان گروهی را فراهم کرد تا از ایده ها حمایت کنند. در حوزه علوم انسانی بسیار ایده و راهکار وجود دارد و بحث در این زمینه بسیار باز و قابل پیگیری است و به نظر من می توان همکاری های خیلی خوبی بین پژوهشگاه و پارک ترتیب داد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر موسویان عضو هیات علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه نیز با حضور در این جلسه به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی با ورود به بحث اقتصاد جهانی، گفت: اقتصاد جهانی مراحلی را پشت سر گذاشته و الان به مرحله ای رسیده است که اقتصاد دانش بنیان برتری خاصی بر دیگر اقتصادها دارد.

امروزه اقتصاد دنیا به سمت برتری اقتصادهای دانش بنیان می رود و در آینده نزدیک اقتصادهایی رهبری دنیا را در اختیار می گیرند که در این زمینه اند. بنابراین باید بر روی اقتصاد سرمایه گذاری اساسی داشته باشیم.

بحث دیگر قیمت گذاری است. در هر جایی و حتی در هر مشارکتی، اگر نحوه قیمت گذاری درست نباشد، اثر منفی برجای خواهد ماند. در بحث ضوابط و قوانین قراردادها و در بعد های حقوقی نیز باید کار شود. در دنیا به این موارد بسیار پرداخته شده است، اما هیچکدام بر اساس فقه اسلامی و حقوق ایرانی نبوده و نیست. لذا این کار باید توسط خودمان صورت گیرد.

در باب معاملات در فقه میتوان نسبت به اسلام و اصول و قواعد آن قراردادی تنظیم کرد که البته پایبند به همان اصول و قواعد باشد. حتی می توان از ظرفیت های دیگر کشورها نیز در این خصوص استفاده کرد.

نکته بعدی بحث در آن فکری است که کارآفرین میخواهد آنرا بپذیرد. البته که باید فرد کارآفرین ریسک پذیر نیز باشد چون الان در اقتصاد تولید کالای جدید مثل تیری است که در تاریکی به سمت هدفی متحرک پرتاب می شود. کلا در بحث اقتصادی ریسک زیادی داریم ، افراد با ظاهر سازی ایده ای را مطرح میکنند و در انتها نیز با سوء مدیریت همه چیز را خراب میکنند.

وی در ادامه افزود: بحث بعدی بحث ارزش گذاری یا قیمت گذاری است که اقتصاد و ایده چه سهمی در ارزش گذاری میتواند داشته باشد. چون قیمت محصولات بسته به بازار است و با تعادل در عرضه و تقاضا قیمت محصول بدست می آید.

نکته بعدی را میتوان اینگونه اشاره کرد که حتی دارایی فکری نیز عمر مفید داشته و چگونه میتوان برای آن قیمت گذاری کرد.

بحث دیگر من آن است که مثلا در یک ایده چند روش تامین مالی می توان نام برد که واقعا هم به تامین نیاز مالی ختم گردد. به عنوان نمونه روش مجانی محض مثل : موقوفات و دارایی هایی که از طریق شخص دیگری به فرد برسد.

روش دیگر آن است که فردی منابعی خاص را به این ایده داده و تا زمان سود دهی آن هیچ گونه چشم داشتی نداشته باشد و بعد از به ثمر رسیدن آن ایده فقط اصل سرمایه اولیه را از صاحب ایده دریافت می کند.

روش بعدی نیز بانکداری اسلامی است که میتواند با روش های خاص و کاملا اسلامی در اختیار این بخش قرار گرفته و کمک شایانی به این نیاز روز جامعه کند که حتی به بازار سرمایه و انتشار اوراق بهادار در این خصوص نیز میتوان اشاره کرد. به هر حال، پژوهشگاه و پارک در چهار بحث حقوقی، اقتصادی، مدیریت مالی و تامین مالی، میتوانند همکاری های زیادی باهم داشته باشند .

 

نشست علمی اعضای هیات علمی پژوهشگاه و بازدید ریاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی حضرت آیت الله رشاد از  پارک علم و فن آوری روز دوشنبه نوزده مرداد ماه سال جاری انجام و شد و تفاهم نامه همکاری بین این دوسازمان به امضاء رسید…