دیدار دست‌اندرکاران دانشنامه فاطمی(س) با حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی

در آستانه برگزاری آیین رونمایی از دانشنامه فاطمی(س)، دست‌اندرکاران و عوامل تالیف این دانشنامه با مرجع معظم جهان تشیع حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در این دیدار که روز شنبه ۳۰ فروردین ماه ۱۳۹۳ آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گزارشی از روند فعالیت‌های پژوهشی پژوهشگاه و پژوهشکده دانشنامه‌نگاری دینی و هم‌چنین روند نگارش دانشنامه فاطمی(س) و موضوعات این دانشنامه خدمت حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی دادند و در ادامه در خصوصیات بارز این دانشنامه گفتند: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تالیف دانشنامه‌های خود سعی می کند علاوه بر رعایت تمامی اصول دانشنامه‌نویسی، دو خصیصه خاص را در دانشنامه‌های خود لحاظ کند. اول این که ما در پژوهشگاه مقید به نوآوری در دانشنامه‌ها هستیم و فقط به ارائه گزارشات علمی پیرامون مبحث اکتفا نمی‌کنیم و ثانیا به نقد موضوعات مورد بحث می‌پردازیم تا اگر در نظریات باطلی در آن حوزه وجود داشته باشد خواننده بدون احساس مستقیم‌گویی و با خواندن سیر مطالب به تشخیص مابین حق و باطل برسد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه گفت: ما سعی خواهیم کرد تا این دانشنامه‌ها را برای بقیه ائمه اطهار(ع) و اهل بیت نیز انجام دهیم تا تعالیم آن بزرگواران را مانند یک مکتب خاص هرکدام از معصومین(ع) به مخاطبان با توجه به نیازهای روز جامعه و مخاطبین امروزی، ارائه شود.

در ادامه جلسه حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی ضمن تبریک میلاد باسعادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) گفتند: کارهایی  که شما در موسسه خود انجام داده‌اید برای شما و ما باعث افتخار است.

ایشان ادامه دادند: من بعضی از کارهایی که در کشورهای دیگر انجام شده، به خصوص کارهایی که مستشرقین غربی انجام داده‌اند تورق کرده‌ام و در آنها خیانت‌های زیادی نسبت به اسلام و مسلمین وجود دارد. این زحماتی که شما متحمل می‌شوید و با این کیفیت و گستردگی به معرفی ائمه(ع)، باعث می‌شود ما هرچه بتوانیم حقیقت اهل بیت(ع) را به دنیا معرفی کنیم و این اسباب افتخار است.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی در پایان صحبت‌های خود فرمودند: ما نباید در انجام اموری این‌چنینی کوتاهی داشته باشیم. این نوع فعالیت‌ها باید دقیق و به دور از هرگونه اشتباهی باشد و این کار بسیار مشکل است.

ایشان تاکید کردند: نداشتن دائره‌المعارف در مقابل این دروغ‌پردازی‌ها و جعلیات سایر دانشنامه‌هایی که توسط غربیان تهیه می‌شود، یک مصیبت است.

لازم به ذکر است در آستانه میلاد با سعادت صدیقه طاهره‌(س) و همزمان با بیستمین سالگرد تاسیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آیین رونمایی از «دانشنامه فاطمی(س)» روز شنبه ۳۰ فروردین ماه ۱۳۹۳ از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۹:۳۰  با حضور و افاضه مراجع عظام تقلید و استادان حوزه و دانشگاه در شهر مقدس قم برگزار می شود.

در این مراسم، مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی حسین نوری همدانی و جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه حضرات آقایان آیت الله رضا استادی استاد سطوح عالی حوزه های علمیه عضور شورای علمی دانشنامه فاطمی(س)، دکتر غلامعلی حداد عادل استاد دانشگاه و رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، آیت‌الله علی اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و سرپرست دانشنامه فاطمی(س)، سرکار خانم‌ها دکتر کبری خزعلی استاد دانشگاه و رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و دکتر فریبا علاسوند استاد دانشگاه و عضو شورای علمی دانشنامه فاطمی(س) به افاضه و ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

در پایان این مراسم از دست اندرکاران این دانشنامه تقدیر و طی مراسمی از این اثر فاخر رونمایی به عمل خواهد آمد.