ذوعلم: حمایت از کالای ایرانی با موعظه میسر نمی‌شود/ لزوم بازنگری در قوانین تولیدی کشور

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، عضو هیأت‌علمی و رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهمیت حمایت از کالای ایرانی و نقش آن در رشد و توسعه اقتصادی کشور اظهار کرد: چند گروه شامل مردم، دولت، قانونگذاران و تولیدکنندگان، مخاطب شعار امسال هستند و عموما این شعار خطاب به مردم است که کالای ایرانی مصرف کنند اما تا وقتی اضلاع دیگر این مثلث به میدان نیایند، این انتظار رهبر معظم انقلاب تحقق پیدا نخواهد کرد.

ضرورت بازنگری در قوانین تولیدی کشور
وی ادامه داد: باید در قوانین و مقررات صادرات، واردات و تولید بازنگری جدی صورت گیرد اما هنوز متأسفانه حرکتی جدی را در این زمینه مشاهده نمی‌کنیم و بخشی از قوانینی که در حمایت از کالای ایرانی وجود دارد اجرا نمی‌شود. همچنین نظارتی که در بخش‌های دولتی باید برای کمک به کالای ایرانی و حمایت از تولید کالای ایرانی صورت گیرد هنوز بسیار ضعیف است.
حجت‌الاسلام ذوعلم عنوان کرد: با این اوصاف، دولت، مجلس، قوه قضائیه و مجموعه دستگاه‌های حاکمیتی باید به صورت جدی در زمینه حمایت از کالای ایرانی ورود پیدا کرده و خودشان ملتزم به این شعار باشند و زمینه تحقق این شعار را فراهم کنند.

آثار مصرف کالای ایرانی بر اشتغال و رونق اقتصادی
عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد: طیف دیگری که مخاطب این شعار هستند، تولید کنندگان کشور هستند. تا وقتی‌که تولیدکنندگان ما کالای با کیفیت، با دوام، مناسب برای صادرات و رقابت‌پذیر در عرصه بازار تولید نکنند نمی‌توانیم از جامعه انتظار داشته باشیم کاملا به کالای ایرانی روی بیاورند. البته ورود تولیدکنندگان به این عرصه هم نیازمند برنامه‌ریزی و حمایت سیاستگذاران است.
وی درباره اهمیت حمایت از کالای ایرانی نیز اظهار کرد: بسیار روشن است که هر مقدار که کالای ایرانی مصرف شود بدین معنی است که تولید بیشتر و تقاضای بیشتر ایجاد می‌شود، تقاضای بیشتر به معنای اشتغال بیشتر است و اشتغال بیشتر هم رونق اقتصادی بیشتر را در پی خواهد داشت.

حمایت از کالای ایرانی فقط برای مصرف داخلی نیست
ذوعلم تأکید کرد: اگر امروزه با رکود و بیکاری مواجه هستیم ناشی از این است که آن مصرفی که می‌تواند چرخه تولید را به حرکت در بیاورد به اندازه کافی ارتقاء پیدا نکرده است. البته حمایت از کالای ایرانی فقط برای مصرف داخلی نیست بلکه همانگونه که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند ما باید در بازارهای همسایگان و کشورهای دیگر هم ورود پیدا کرده و کالای با کیفیت ایرانی را به آنان هم عرضه کنیم تا چرخ تولید در کشور به حرکت درآمده و ظرفیت‌های اشتغال فعال‌تر شود.
ذوعلم عنوان کرد: هر فردی که یک کالای غیر ایرانی مصرف می‌کند بدین معنی است که یک فرصت را از برادران و خواهران ایرانی خود به دیگران داده است؛ بنابراین همه ما در راستای مشارکت در تقویت بنیه اقتصاد کشور باید مصرف کالای ایرانی، ارتقای کیفیت کالای ایرانی و تدوین قوانین مناسب برای حمایت از کالای ایرانی را در دستور کار خود قرار دهیم تا پویایی اقتصاد ملی ما تضمین شود.

حمایت از کالای ایرانی با موعظه میسر نمی‌شود
وی درباره اهمیت فرهنگ‌سازی برای حمایت مردم از کالای ایرانی گفت: بنده معتقدم دعوت مردم به حمایت از کالای ایرانی از طریق رسانه و سخنرانی و موعظه، تا حدی بُرد دارد ولی آنچه که دارای بُرد بیشتری است، این است که کالای ایرانی بتواند در عمل با کالای خارجی رقابت کند. امروزه مصرف کننده کالا، بیشتر از مارک آن کالا، به کیفیت آن توجه می‌کند. شاید در گذشته در ذهن مردم جامعه جا افتاده بود که هر کالایی که تولید خارج باشد دارای کیفیت بهتری است اما این ذهنیت تغییر کرده و مردم به کیفیت کالا می‌اندیشند.
عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: این انگاره و ذهنیت نادرست را باید تولیدکنندگانی که کالای ایرانی تولید می‌کنند، اصلاح کنند و به همین دلیل اگر قرار است کار فرهنگی صورت گیرد باید کار عینی و عملی نیز هم‌زمان با آن انجام شود در غیر اینصورت اقدامات ما ثمربخش نخواهد بود و در واقع باید گفت به عمل کار برآید به سخندانی نیست.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید