فعالیت‌های گروه اخلاق، تربیت و روانشناسی مرکز پژوهش‌های جوان تبیین شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مرکز پژوهش‌های جوان در کنار چهار پژوهشکده دیگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فعالیت دارد. تلاش‌های مؤثر مرکز در قالب گروه‌های علمی «ادب و هنر»، «اخلاق، تربیت و روان‌شناسی»، «بینش و اندیشه»، «سنت‌های حوزوی و آداب طلبگی»، «مطالعات فرهنگی و اجتماعی» و «نظام‌ها و مطالعات انقلاب اسلامی» و همچنین تولید نشریه‌ای ویژه طلاب جوان با نام «ماهنامه حاشیه» انجام می‌پذیرد.

در ادامه گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام دکتر مهدی عباسی آغوی مدیر گروه اخلاق، تربیت و روانشناسی مرکز پژوهش‌های جوان ترتیب داده‌ایم تا مروری بر مهم‌ترین فعالیت‌های گذشته و جاری این گروه علمی صورت گیرد.

در ابتدای گفت‌وگو  به اختصار تاریخچه‌ای از گروه بیان کنید.

گروه اخلاق و تربیت با انگیزه پاسخگویی به دغدغه‌ها و نیازهای فکری، فرهنگی و تربیتی نسل جوان و با هدف تبیین، و ترویج آموزه‌های اسلام متناسب با نیازها و اقتضائات جوانان، در سه حوزه اخلاق، تربیت اسلامی و روان‌شناسی در دی‌ماه سال ۱۳۸۹ آغاز به کار نمود.

تا کنون چه آثاری از گروه اخلاق، تربیت و روانشناسی به چاپ رسیده ا‌ست؟

تا کنون تعداد ۹ اثر از گروه اخلاق، تربیت و روانشناسی به چاپ رسیده که شامل عناوین ذیل است:

  1. گناه شناسی، گناه گرایی، گناه گریزی از منظر اخلاقی
  2. مهارت مقابله با کم‌رویی
  3. مهارت حسن خلق
  4. مهارت تصمیم‌گیری
  5. مدیریت خشم
  6. مهارت حل مسئله
  7. تملق (مهارت مقابله با چاپلوسی و چاپلوسان)
  8. خانواده اخلاقی
  9. نقد تربیت سکولار (در مقابل تربیت اسلامی)

به علاوه ۱۱ اثر نیز از مرحله تصویب آثار عبور کرده و در دست چاپ قرار دارند که شامل عناوین ذیل است:

  1. روابط دختر و پسر
  2. اخلاق فضای مجازی
  3. مدیریت عواطف (مقابله با خلق منفی)
  4. بررسی و مقایسه شادی در روانشناسی و اسلام
  5. شادی‏آفرینی از دیدگاه اسلام و روانشناسی
  6. مدیریت مرد در خانواده و کارآمدی آن
  7. شیوه‌های ارتباط با افراد دشوار
  8. بررسی روان‌شناختی تعداد فرزندان
  9. مهارتهای زندگی (یک دفتر: مهارت جرات ورزی)
  10. اعتقاد موحدانه و عمل سکولار
  11. مقابله با احساس تنهایی

در حال حاضر چه تحقیقاتی در گروه در دست اجراست؟

تعداد ۲۰ اثر از کارهای علمی گروه در دست اقدام قرار دارد که برخی در مرحله نگارش و برخی در مرحله ارزیابی و اصلاح قرار دارند که شامل عناوین ذیل است:

  1. اخلاق نقد
  2. پیامد‌های فرهنگی، اجتماعی طلاق
  3. عشق سالم و عشق ناسالم
  4. بررسی انتقادی تربیت فمینیستی
  5. میزگرد «روانشناسی اسلامی»
  6. شیوه‌های تربیت آسیب‌زا
  7. بررسی آسیب‌های نوپدید در خانوادۀ معاصر
  8. مدیریت تمایلات جنسی (بارویکرد اخلاقی)
  9. مهارت‌های حفاظت اجتماعی (ویژه پسران جوان)
  10. مهارت‌های حفاظت اجتماعی (ویژه دختران جوان)
  11. اخلاق کاربردی تلفن همراه و بررسی بایدها و نبایدها
  12. روانشناسی ثروت
  13. اخلاق رقابت (یا حسادت)
  14. آبروی مؤمن
  15. مهارت دوری و درمان دروغگویی
  16. مهارت حیای همسران
  17. تقویت اراده
  18. عفت سایبری
  19. تنبلی اجتماعی و کارگریزی (سازگاری و مقابله)
  20. عزت نفس

چه راهکارهایی برای نفوذ بیشتر آثار گروه اخلاق، تربیت و روانشناسی در بین مخاطبین خود اندیشیده‌اید؟

در آثار این گروه با وسواس بسیار سعی شده‌است سلایق مخاطب در قلم نگارش آثار و عناوین مجموعه‌ها و طبقه‌بندی مطالب مدّ نظر قرار گیرد؛ بعلاوه با نیاز سنجی‌های صورت گرفته از مخاطبین جوان، بیشتر آثار این گروه در قالب‌های مهارتی و برای مخاطب عموم تهیه می‌گردد.

محققین و نویسندگان در این مجموعه‌ها با جذاب سازی نثر اثر و ارائه پیشنهاد در زمینه تصاویرسازی و عناوین، به گسترش نفوذ این آثار کمک می‌نمایند. شورای علمی گروه نیز با در نظر گرفتن اقتضائات نسل جوان به ارزیابی و ارائه نظرات اصلاحی و تکمیلی در روند نگارش آثار در مرحله تصویب طرح و تصویب نهایی می‌پردازند.

پیشنهادات دیگری نیز از سوی گروه به سازمان انتشارات برای تغییر در طرح جلد‌ها، تغییر قطع چاپی مجموعه‌ها و به کاربردن تصاویر خلاقانه ارائه گردیده ‌است که در صورت اعمال این نظرات به جذابیت و خوشخوانی آثار و افزایش استقبال نسل جوان کمک شایانی خواهد کرد.

در پایان اگر صحبتی با مخاطبان و علاقه‌مندان به حوزه اخلاق، تربیت و روانشناسی دارید بفرمایید.

اخلاق و تربیت، در درجه‌ای از اهمیت قرار دارد که هدف رسالت خاتم انبیاء(ص) در آن خلاصه شده است. امروزه نیز این حوزه از مهمترین نیازهای جامعه ما است؛ چرا که انحراف‌های عقیدتی وقتی با فناوری‌های نوین درهم آمیخته، مشکلات اخلاقی و تربیتی جدید و عمیقی را موجب شده که انسانِ امروز، خصوصا طبقه جوان و نوجوان، به شدت با مشکلات آن دست‌به‌گریبان است. نسل کنونی باید بتواند آموزه‌ها و نهاده‌های اخلاقی و تربیتی را در قالب جدید و منطبق با شرایط نو دریافت نماید و برای کاربست آن‌ها همت مضاعف بگمارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید