نشست علمی عرفان و علوم انسانی در قم برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،نشست علمی «عرفان و علوم انسانی» با حضور علما و اساتید حوزوی بعد ازظهرسه شنبه در سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد.

در این نشست آیت الله دکتر احمد عابدی رییس دانشگاه علوم و معارف به عنوان به ارائه دهنده بحث، حجت الاسلام محمد جواد رودگر و حجت الاسلام حمید رضا شاکرین عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ناقدین جلسه و حجت الاسلام بهرام دلیر مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی دبیر علمی نشست بودند.

 در این نشست آیت الله دکتر عابدی با بیان ایده خود در رابطه با عرفان و علوم انسانی خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم به بررسی علوم انسانی بپردازیم بسیار مشکل است بنابراین باید بخشی از علوم را در این راستا بررسی کرد.

 وی افزود: بر اساس گفته های بزرگان نمی توان در رابطه با عرفان سخن کاملی گفت و تعریفی جامع از عرفان کرد و در این راستا تعریف های مختلفی وجود دارد.

 در ادامه جلسه حجت الاسلام رودگر به عنوان یکی از ناقدین گفت: کسی که قصد دارد درباره علوم انسانی بحث کند؛ با توجه به اینکه عنوان بسیار کلی است؛ باید تعریفی درباره علوم انسانی داشته باشد و موارد استفاده عرفان در علوم انسانی را بیان کند.

 در ادمه حجت الاسلام شاکرین بحث عرفان در علوم انسانی را به دو بخش معرفتی و غیر معرفتی تقسیم کرد و گفت: بحث در رستای عرفان یک مبحث معرفتی است و برای مطالعه در رابطه عرفان و علوم انسانی باید در حوزه معرفتی تحقیق کنیم.

 شایان ذکر است در پایان نشست حاضران در جلسه با بیان مطالبی درباره بحث سعی کردند که موضوع نشست را در راهی که پیشرفت داشته باشد حرکت دهند.

گفتنی است دکتر خان شومینگ با اسم اسلامی خان سالار از رهبران دینی مسلمان از کشور چین به عنوان میهمان ویژه در این نشست حضور داشت.

وی دانش آموخته حوزه علمیه قم و فارغ التحصیل رشته فلسفه و عرفان بوده و هم اکنون در چین به عنوان یکی از رهبران مسلمان دینی با معرفی اسلام عقلانی و منطقی مورد تایید دولت چین و همچنین بسیاری از مسلمانان اهل سنت معتدل و همچنین شیعیان چین می باشد.

شایان ذکر است با توجه به تخصص دکتر خان شومینگ در حوزه فلسفه و عرفان با هماهنگی جامعه المصطفی و امور بین الملل پژوهشگاه وی در این نشست علمی حضور داشته و با برخی اساتید و محققان پژوهشگاه نیز مباحثه علمی داشت.