آیین آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه استان تهران

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آیین آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه برادران و خواهران استان تهران روز سه شنبه مورخ ۱۶ شهریور ماه سال جاری در مصلی بزرگ حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.

در این آیین که راس ساعت ۸ صبح آغاز شد، جمعی از علما و اساتید حوزه های علمیه از جمله آیت الله العظمی نوری همدانی مرجع تقلید، آیت الله محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، آیت الله ری شهری تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور، آیت الله صدیقی امام جمعه موقت تهران، آیت الله رشاد رئیس شورای عالی حوزه های علمیه استان تهران و رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین غفوری رئیس حوزه های علمیه استان تهران و بسیاری از مدیران مدارس علمیه این استان به همراه اساتید مدراس، حضور داشتند.

آیت الله العظمی حسین نوری همدانی از مراجع عظام تقلید در این آیین با بیان اینکه تعلیم و تربیت از نیازهای همیشگی بشریت بوده است گفت: حوزه های علمیه یکی از مراکز تعلیم و تربیت مترقی و قدیمی است که ریشه در دوران پیامبر(ص) و ائمه(ع) دارد.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه اصلی حوزه های علمیه پرورش فقیه است افزود: وجود فقیه دانشمند در جامعه اسلامی اثرگذاری بالایی داشته و قدرت اسلام را نشان می دهد.

آیت الله العظمی نوری همدانی با بیان اینکه حوزه های علمیه باید به دنبال اخلاص و کار برای خدا باشند اظهار کرد: مدرک گرایی در حوزه های علمیه جایی ندارد و طلاب باید فقط به دنبال اصل علم و اخلاق باشند.

آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور نیز در این آیین با بیان اینکه تهران در میان شهرهای دارای حوزه، جایگاه ویژه ای دارد افزود: حوزه علمیه تهران با دانش اندوزی، اخلاق و تولید فکر و اندیشه می تواند اثر زیادی بر ایران و حتی جهان بگذارد.

مدیر حوزه های علمیه کشور با تاکید بر انقلابی بودن حوزه های علمیه گفت: فرهنگ انقلابی حوزه تهران در جهان منعکس می شود و بنده در چند دهه گذشته که با کشورهای مختلف جهان در ارتباط بودم، تلألو حرکت های انقلابی تهران را در نقاط مختلف دنیا مشاهده کردم؛ به همین جهت باید همواره به یاد داشته باشید که در نقطه ای هستید که ارزش کار شما مضاعف تر است.

آیت الله رشاد رئیس شورای عالی حوزه های علمیه استان تهران و رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز در این مراسم اظهار داشت: حوزه علمیه تهران پیشینه ای کهن و ۲۰۰ ساله دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: یکی از افتخارات حوزه علمیه تهران شکوفایی بخش خواهران آن است، به گونه ای که می توان گفت شاید هیچ حوزه خواهرانی در کشور به اندازه حوزه خواهران تهران رونق نداشته باشد و البته این مهم به همت مدیران و اساتید این حوزه شکل گرفته است.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ممکن است اشکالاتی در بخش های مختلف حوزه از جمله بخش آموزش وجود داشته باشد، بیان داشت: به لطف خدا حوزه علمیه کم اشکال ترین نهاد علمی کشور است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران با بیان این که در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ برنامه های متنوعی را پیش بینی کرده ایم، گفت: به منظور دویستمین سالگی حوزه علمیه تهران، ستادی برای برگزاری کنگره ها و همایش هایی برای پاسداشت علمای دویست ساله گذشته حوزه تهران شکل گرفته و در این راستا با دستگاه های مربوطه و مختلف رایزنی و هماهنگی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که باید دو اشکال اساسی “روش های آموزش” و “سنجش تحصیلی طلاب” اصلاح شود، گفت: روش های آموزش کنونی تابع خطیب و مستمع شده است؛ این گونه که استاد در جایگاه خطیب قرار گرفته و طلاب فقط مستمع هستند؛ این سیستم آموزشی پر اشکال است و هر چه سطح طلاب بالاتر می رود، این اشکال بیشتر می شود. اگر این اشکال برطرف شود، مشکلات بسیار دیگری از جمله مشکل برخی منابع درسی و حافظه محوری طلاب رفع می شود .

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران با اشاره به این که برای رفع اشکالات نظام آموزشی حوزه، ۱۶ روش را پیشنهاد کرده ایم که مهترین روش آن “سامرایی” است، گفت: در این روش استاد نه آموزش دهنده، بلکه هادی و راهنمای طلبه است، اگر این روش تغییر کند بسیاری از مشکلات آموزشی دیگر نیز رفع خواهد شد و برای مثال همین لمعه و مکاسب به بهترین کتاب های حوزه تبدیل خواهند شد.

آیت الله رشاد در ادامه با تصریح بر این مطلب که سنجش تحصیلی طلاب نیز دارای اشکال است، گفت: ما این سیستم را به تقلید از دانشگاه ها گرفته ایم. در این سیستم، اگر نتیجه امتحان طلبه، نمرات پایین باشد، در جایگاه متهم قرار می گیرد. اصولاً این شیوه درستی نیست که تمام اشکالات عدم موفقیت را به گردن طلبه بیندازیم؛ البته طلبه نیز نباید خود را در مظان اتهام قرار دهد، اما این که همه اشکلات را در طلبه ببینیم، درست نیست.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: با روش های دیگر نیز می توان توانمندی علمی طلاب را سنجید، به گونه ای که کرامت محصل و طلبه حفظ شود و اعتماد به نفس او بالاتر برود. معتقدیم سنجش تحصیلی باید به گونه ای باشد که در نهایت ارتقاء علمی را به دنبال داشته باشد.

لازم به یادآوری است آیین آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه استان تهران با حضور آیت الله العظمی نوری همدانی، آیت الله محمدی گلپایگانی، آیت الله ری شهری، آیت الله اعرافی، آیت الله صدیقی، آیت الله علی اکبر رشاد و دیگر علما و طلاب حوزه های تهران صبح روز سه شنبه مورخ ۱۶ شهریور ماه سال جاری در محل مصلی بزرگ حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.