کتاب “مکتب اخلاقی عرفانی نجف”

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کتاب ” مکتب اخلاقی عرفانی نجف” اثر محمود شیخ عضو هیأت علمی گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه منتشر شد.

این پژوهش، نتیجه تلاش علمی محقق ارجمند جناب آقای دکتر محمود شیخ است که در گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاهفرهنگ و اندیشه اسلامی، سامان یافته و به تازگی راهی بازار شده است.

این اثر ارزشمند دارای دو بخش کلی بوده و هر بخش از آن شامل فصولی به شرح زیر است.

بخش اول: سلوک عملی و ویژگی های مکتب اخلاقیون

فصل اول: مکتب اخلاقیون نجف و عرفان اسلامی

فصل دوم: نظام سلوکی اخلاقیون نجف

فصل سوم: اخلاقیون نجف، تصوف و حکمت اسلامی

فصل چهارم: رویکردهای اجتماعی در مکتب اخلاقیون نجف

بخش دوم: ادوار مکتب نجف

فصل اول: دوران تأسیس مکتب نجف

فصل دوم: دوران گسترش مکتب اخلاقیون نجف  

فصل سوم: دوره تعمیق معارف

محقق در بخشی از مقدمه کتاب خود چنین می نویسد:

آقا سیدعلی شوشتری، آخوند ملاحسینقلی همدانی و شاگردان او، مانند سیداحمد کربلایی، شیخ محمد بهاری، میرزا جواد ملکی تبریزی و… و شاگردانِ شاگردان او، مانند سیدجمال گلپایگانی، میرزا علی آقای قاضی و اقران او و شاگردان میرزا علی آقای قاضی مانند سیدهاشم حداد، سیدحسن مسقطی، علامه طباطبایی، شیخ عباس قوچانی و… از مهم‌ترین شخصیت‌های معنوی شیعه در دوران معاصر هستند. انگیزه محقق در این پژوهش نشان‌دادن گونه‌ای از معنویت و عرفان اسلامی است که نزد این بزرگان در خارج تصوف و خانقاه جریان دارد و اتفاقاً در بستر حوزه‌های علمیه شیعه رشد کرده و بالیده است. قاعدتاً چنین معنویتی ضمن بهره‌مندی از میراث معنوی اسلام، از آنچه در سنت عرفانی اسلام (یعنی تصوف) وجود داشته و دارد، متفاوت است.

محقق معتقد است روش تربیتی اخلاقیون، اولاً، عرفانی است و ثانیاً، می‌توان آن را یک مکتب معنوی دانست. این مدعا در مقابل این فرضیه قرار دارد که روش تربیتی آخوند همدانی و شاگردانش را تنها روشی اخلاقی، خالی از وجوه معنوی و خالی از ویژگی‌های مکتب‌ساز می‌داند. در این فصل کوشیده شده است تا این وجه از طریقه اخلاقیون بررسی شود، لذا در آن به این پرسش‌ها پاسخ داده می‌شود:

– آیا روش تربیتی اخلاقیون را می‌توان عرفانی دانست؟

– آیا اطلاق عنوان مکتب بر این روش تربیتی صحیح است؟

– اگر این روش تربیتی را می‌توان مکتب دانست، مؤلفه اساسی آن چیست؟

گفتنی است کتاب ” مکتب اخلاقی عرفانی نجف” اثر محمود شیخ با قیمت ۲۷۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به نشانی www.poiict.irمراجعه کنند.