کتاب “علم و اراده الهی” چاپ دوم

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب “علم و اراده الهی” اثر حجت السلام و المسلمین محمد حسن قدردان قراملکی، محقق گروه کلام و دین پژوهی پژوهشگاه، به چاپ دوم خود رسید.

پژوهش حاضر، نتیجه تلاش علمی محقق ارجمند جناب حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن قدردان قراملکی است که در گروه کلام و دین پژوهی پژوهشگاه و قطب علمی فلسفه دین سامان یافته است که به تازگی به چاپ دوم خود رسیده است. این اثر ارزشمند از دو بخش با عنوان علم و اراده سامان یافته است.

در بخش نخست، ماهیت علم و اقسام آن، علم ذاتی خدا  ونسبت آن با ذات، ادله موافقان و منکران علم ذاتی و علم پیشین و فعلی، گستره علم خدا از حیث شمول به اعدام و ممتنعات و غیر متناهیات مورد تحلیل و تقریر قرار می گیرد.

مولف در بخش دوم اراده خدا را از سه منظر: معنا شناختی، وجود شناختی وگستره و نسبت آن با اصل علیت، شرور و اراده انسان مورد بحث قرار داده است.

از ویژگی های کتاب می توان به جامعیت مباحث، توجه به دیدگاه های معاصر اعم از اسلامی و غربی، نقدهای اختصاصی نویسنده بر دیدگاه های رقیب و نیز تعریف جدید از اراده خدا اشاره نمود.

نویسنده کتاب از دو دهه پیش در حوزه کلام و فلسفه دین به تحقیق و تألیف بیست کتاب و هشتاد مقاله در نشریات علمی پرداخته است که این جا می توان از کتاب: «خدا و مساله شر» (کتاب سال حوزه)، «قرآن و پلورالیسم» (کتاب سال حوزه)، «اصل علیت در فلسفه و کلام»، «معجزه در قلمرو عقل و دین»، «کلام فلسفی» و «مجموعه شش جلدی پاسخ به شبهات کلامی» نام برد.

گفتنی است چاپ دوم کتاب “علم و اراده الهی” به قلم حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن قدردان قراملکی با قیمت ۲۶۰۰۰ تومان در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به نشانی www.poiict.orgمراجعه کنند.