چاپ سوم کتاب “جستاری در اصطلاح شناسی و مبانی ادبیات داستانی دفاع مقدس” منتشر شد.

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب “جستاری در اصطلاح شناسی و مبانی ادبیات داستانی دفاع مقدس”، به قلم آقای احمد شاکری در گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه، به چاپ سوم خود رسید.

ادبیات داستانی ایران، پیش از ظهور انقلاب اسلامی، ثمره رویکرد تقلید مآبانه نویسندگان داستان طی شش دهه بود. ریشه‌های نظری و شیوه‌های مهارتی داستان‌نویسی به نحو بنیادین، بر اساس رویکرد اومانیستی دوران مدرن بنا نهاده شد؛ ازاین ‏رو در تکرار اصطلاحات و حتی ترجمه آنها، مفاهیم مربوط به حوزه ادبیات داستانی، پیوند بنیادین خود را با این دیدگاه حفظ کردند. گستره پیوند این مفاهیم و زنجیره ارتباطی آنها، گویای آن است که هرگونه پژوهشی درباره ادبیات داستانی و گونه‏‌ها و مسایل مرتبط با آن در «اصول موضوعه» خود به مبادی فکری اندیشه غرب وابسته است؛ تا جایی که کمتر اصطلاح مشهور ترجمه‌‎‏ای در این حوزه وجود دارد که بتوان مفهوم رایج ترجمه‌ای آن را به عنوان اصول موضوعه پژوهشی در حوزه ادبیات داستانی تحول‏ خواه انقلاب فرض کرد‏. ازاین ‏رو ادبیات داستانی پس از انقلاب به فراخور توجه به این مهم، دست به جعل اصطلاحاتی بی ‏پیشینه زده است تا در گفتمان ادبی با تفسیری که گویای وجود اشتراک لفظی دو معنای متفاوت است، با فضای غالب ترجمه‏‌ای به مقابله‌‏ای منتقدانه و فعالانه برخیزد و زبان و گفتمان خود را بنیان نهد.

 

چاپ سوم کتاب “جستاری در اصطلاح شناسی و مبانی ادبیات داستانی دفاع مقدس” شامل: کتابنامه، فهرست آیات، نمایه اعلام، نمایه موضوعی و همچنین شش فصل به شرح زیر است:

فصل اول: زمینه و گستره گونه شناسی ادبیات داستانی دفاع مقدس

فصل دوم: زمینه و گستره گونه شناسی ادبیات داستانی دفاع مقدس و مقوله تاریخ

فصل سوم: گونه شناسی موضوعی و مضمونی ادبیات داستانی دفاع مقدس

فصل چهارم: تقدس، امر مقوم گونه ادبیات داستانی دفاع مقدس

فصل پنجم: گونه ادبیات داستانی دفاع مقدس و امر فطری

فصل ششم: دفاع، امر مقومِ گونه ادبیات داستانی دفاع مقدس

 

چاپ سوم کتاب “جستاری در اصطلاح شناسی و مبانی ادبیات داستانی دفاع مقدس” اثر احمد شاکری، با قیمت ۶۰،۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عرضه گردیده است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به وبگاه سازمان انتشارات پژوهشگاه مراجعه نمایند.