چاپ دوم کتاب “قرآن و معرفت‌شناسی”

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب “قرآن و معرفت‌شناسی” بیست و پنجمین کتاب گروه معرفت‌شناسی پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه، اثر حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا قائمی‌نیا عضو هیات علمی این گروه به چاپ دوم خود رسید.

کتاب حاضر که شامل مجموعه مقالاتی است که به مناسبت همایش قرآن و معرفت‌شناسی فراهم آمده است. این اثر شامل بیست و دو مقاله است و این مقالات بر حسب عناوینی که د فصول آمده اند از یکدیگر تفکیک شده اند:
فصل اول از امکان و اقسام معرفت در قرآن مشتمل و شامل دو مقاله: – امکان معرفت از دیدگاه قرآن کریم- اقسام معرفت در قرآن کریم می‌باشد.

فصل دوم از تعریف و منطق در قرآن سخن می‌گوید و چهار مقاله: – تعریف در قرآن کریم – منطق در قرآن –ارزش‌سنجی معرفتی در قرآن کریم – دستگاه منطقی قرآن کریم را شامل می‌شود.

فصل سوم از ابزار معرفت در قرآن سخن می‌گوید و از هفت مقاله:- عقل در قرآن – الگوی تفکر قرآنی بر اساس معناشناسی هم زمانی – بررسی جایگاه معرفت‌شناختی حس از دیدگاه قرآن – خیال ابزار معرفت – بررسی جایگاه معرفت شناختی قلب از دیدگاه قرآن – کارکردوری معرفت‌شناختی فطرت در هندسه معرفتی دین – رابطه فطرت و معرفت از نگاه قرآن حکایت دارد.

فصل چهارم از هرمنوتیک و زبان‌شناسی سخن می‌گوید و به پنج مقاله: – شخصیت‌بخشی در قرآن –استعاره‌ها در قرآن با تاکید بر رویکرد زبان‌شناسی شناختی -رویکردی تطبیقی به هرمنوتیک و تفسیر قرآن -بررسی و تحلیل نظریه روح معنا در تفسیر متشابهات قرآن –تاریخ‌مندی معرفت می‌پردازد.

فصل پنجم از علم و مابعدالطبیعه سخن می‌گوید و بر دو مقاله: – نظریه‌پردازی‌های علمی قرآن – قرآن و مابعدالطبیعه نظریه‌های علمی درباره طبیعت مشتمل می‌باشد.

فصل ششم از معرفت‌دینی و نقد نسبی‌گرایی سخن می‌گوید و شامل دو مقاله: – معرفت‌دینی و معیار آن – نقد نسبی‌گرایی معرفتی از منظر قرآن است.

 

چاپ دوم کتاب “قرآن و معرفت‌شناسی” اثر حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا قائمی‌نیا،با قیمت ۴۲،۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیعرضه گردیده است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به وبگاه سازمان انتشاراتپژوهشگاه مراجعه نمایند.