نشست تببین نظریه علمی- آموزشی پرورش مآل برگزار شد

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دومین نشست از سلسله نشست‌های آموزش تفکر محور در علوم اسلامی با عنوان نشست “تبیین نظریه علمی- آموزشی پرورش مآل” با حضور آیت الله علی اکبر رشاد، رییس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران و رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، روز چهارشنبه مورخ ۲۰ اردیبهشت ماه جاری در مجتمع فرهنگی اقامتی ولایت شهر مقدس مشهد برگزار شد.

در این نشست جمعی از اساتید و پژوهشگران حوزه چون حجت الاسلام عبدالحمید واسطی معاون پژوهش موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی استاد سطح عالی حوزه علمیه مشهد، حجت الاسلام نظافت مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج)، حجت الاسلام علی الهی خراسانی عضو پژوهشکده نویسنده و پژوهشگر ممتاز حوزه علمیه خراسان، حضور داشتند.

آیت الله رشاد در ابتدا توضیحاتی درباره این نظریه ارایه کرد و گفت: دو دغدغه جدید داشتم، یکی تولید معرفت صائب و دوم تربیت نیروی صالح. این دغدغه‌ها استمرار داشت تا به ارایه نظریه ابتناء برای علاج مساله نخست و نظریه آموزش پرورش مآل برای پاسخ به مساله دوم منتهی شد.  

نظریه آموزش پرورش مآل رقیب نظریه آموزشی فراگرفت مآل

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه سخنان خود افزود: نظریه علمی- آموزشی پرورش مآل رقیب نظریه‌ای است که از آن می‌توان به «نظریه آموزشی فراگرفت مآل» تعبیر کرد. نظام آموزشی فرا گرفت مآل که اکنون بر همه نهادهای علمی آموزشی رسمی کشور حاکم است، دستگاه تعلیماتی حافظه محور و تک ساحتی است که بر فراگیری داده های علمی و مهارتی القا شده از سوی مدرسان و مربیان استوار است و نتیجه آن چیزی نیست جز انباشت فراداده‌ها در انبان حافظه‌ای فراگیران به صورت علم حصولی.

رییس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران ابراز کرد: اما نظام علمی- آموزشی پرورش مآل دستگاه تعلیماتی – تربیتی است «فطرت بنیاد»، «استعداد محود»، «جامع نگر» و «جامعه گرا» که بر پرودن استعدادهای فطری گونه گون متربیان با نقش‌آفرینی فعال خود آنان تمرکز دارد و برایند آن به فعلیت درآمدن قوا و قابلیت‌های ذاتی افراد تحت تربیت، شکل‌گیری ملکات پایدار علمی و عملی در وجود آنان و فراهم آمدن توانایی‌های معنوی، معرفتی و مهارتی لازم معطوف به نیازهای جامعه اسلامی است.

آیت الله رشاد گفت: راهبرد و رویکرد اصلی نظام علمی- آموزشی پرورش مآل، بر منصه ظهور نشاندن استعدادهای خدادای انسان‌ها در زمینه‌های گوناگون معرفتی –نهادی( نظری و عملی) است.

وی افزود: به نظر بنده اگر سنت‌های دیرین و دقیق، اصیل و آزموده‌ی علمی، عملی حوزه‌های علمیه شیعه باز‌خوانی و بازآرایی شود، برآیندی جز نظام علمی – آموزشی پرورش مآل نخواهد داشت.

در ادامه اساتید و صاحب نظران به ارایه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند و در پایان آیت الله رشاد، به موضوعات مطرح شده پاسخ دادند.

حجت الاسلام واسطی خاطرنشان کرد: پیشنهاد من درباره اصل نظریه است که یک نظریه باید به نظام تبدیل شود تا بتواند اثرگذار باشد و در این امر فرآیندها حرف اصلی را می‌زنند.

حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی گفت: خوشحال هستم که سلسله بحث آموزش تفکرگرا آغاز شده است و امیدواریم که استاد و صاحبنظران در این زمینه همراهی کنند. 

مجتبی الهی خراسانیگفت: از این اقدام استقبال می‌کنم و پیشنهادم به بزرگواران این است که به جای تنظیم اسناد جمعی در حوزه مباحث آموزشی حوزه به تدوین نظریات خودشان بپردازند که در غیر این صورت در غوغای رای گیری‌ها و کمسیون‌ها و کمیته‌ها، نظرات گم می‌شود.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه مشهد افزود: از اجرای نمونه بهره‌گیری کنند، یعنی پیاده سازی موردی مدل‌های موفق در تربیت محقق و طلبه مورد توجه قرار گیرد که انشالله نهادها حامی خواهند بود.

 

بخش پایانی این نشست به رونمایی از کتاب “نظام علمی – آموزشی پرورش مآل” اثر آیت الله علی اکبر رشاد، که طرحی برای تحول بنیادین حوزه بر اساس نظریه آموزش «پرورش مآل» است و همچنین «وبگاه تخصصی آموزش تفکر محور در علوم اسلامی» اختصاص یافت.