زائری و کاموس در نشست نقد و بررسی کتاب “رویای نیمه شب”

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به همت کانون اندیشه جوان وابسته به پژوهشگاه، با همکاری مرکز تبادل کتاب، دومین نشست از سلسله نشست‌های “کتابنوش”، با هدف نقد و بررسی کتاب “رویای نیمه شب”برگزار شد.

“کتابنوش”عنوان مجموعه نشست‌های نقد، رونمایی و بازنمایی کتاب است که با همکاری کانون اندیشه جوان و مرکز تبادل کتاب قرار است هر دو هفته یکبار در این مرکز برگزار شود.

نشست نقد، رونمایی و بازنمایی کتاب “رویای نیمه شب”نوشته مظفر سالاری روز دوشنبه مورخ ۳ آبان ماه سال جاری با حضور حجت‌الاسلام ‌والسلمین زائریمدیر مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی و مهدی کاموس، مدیرکل دفتر مطالعات سازمان تبلیغات اسلامی، برگزار ‌گردید.

در این نشست، بعد از تلاوت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، کلیپی از نخستین نشست کتابنوش، پخش شد و در ادامه مجید اسطیری، مجری نشست ضمن بیان خیرمقدم، آقایان زائری و کاموس را به جایگاه دعوت کرد.

حجت الاسلام و المسلمین زائری در ابتدا از نویسندۀ کتاب “رویای نیمه شب”، به دلیل پرداخت خوب کتاب، مجموعه‌هایی که به معرفی این کتاب پرداخته‌اند و همچنین از برگزار کننده‌گان نشست تشکر کرد.

مجید اسطیری، با طرح داستان نویسنده که در آن بحث برادری و زندگی شیعه و سنی در یک جامعه مطرح شده و در کنار این مسئله موضوع عشق آورده شده است و همچنین بحث کرامتی از امام عصرعجل‌الله‌تعالی‌فرجه و معجزاتی که به واسطه وجود ایشان رخ می‌دهد، از حجت الاسلام  زائری در خصوص توفیق یا عدم توفیق نویسنده در این راه پرسش نمود.

زائریدر پاسخ با بیان اینکه کتاب اساساً برای موضوع تقریب بین مذاهب نوشته نشده است، و نباید با این پیش فرض خوانده شود، گفت: این کتاب برای تبیین معارف شیعی و بیان کرامتی از امام زمانعجل‌الله‌تعالی‌فرجه است.

ایشان با این نگاه،کتاب را نسبت به نمونه‌های مشابه، نرم‌تر و منطقی‌تر دانست و بیان داشت: کتاب نگاه بسیار مثبتی نسبت به همراهی و هم‌زیستی و تعامل بین مذاهب دارد و نویسنده کاملاً به ضرورت‌ها و اقتضائات شرایط روز و مخاطب عام توجه داشته و به خوبی از عهده آن برآمده است.

زائریدر ادامه افزود، نویسنده در این کتاب نشان می‌دهد ریشه اختلافات، سیاسی است و نه اعتقادی و از نگاه من کتاب به هدف نگارنده دست یافته است.

مدیر مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی افزود: قرار نیست امام عصرعجل‌الله‌تعالی‌فرجه در همه موضوعات شیعیان یا مردم وارد شوند؛ بلکه زندگی به روال طبیعی پیش می‌رود و اگر گاهی وجود خود را می‌نمایانند، برای آن است که این موضوع زنده بماند.

نویسنده کتاب “حجاب بی حجاب”ادامه داد: در سال‌های اخیر همان قدر که باب خرافات باز شده؛ نگاه مادی و ابزاری نیز ترویج یافته است؛ که باید در باورها هر دو جنبه زندگی مادی و معنوی را در نظر گرفت.

در ادامه این نشست آقای مهدی کاموس در ابتدای صحبت خود با تشکر از برگزاری چنین نشست‌هایی، این موضوع را بیان کرد که برای صحبت در خصوص هر رمانی ابتدا باید ژانر آن را اعم از دینی، تاریخی و تخیلی مد نظر قرار داد.

وی در ادامه با ارائه تعریفی از رمان عامه‌پسند و رمان دینی، کتاب “رویای نیمه شب” را رمان دینی عامه‌پسند با جنبه‌های تاریخی دانست که به خوبی توانستهاست با عموم مردم در طبقه متوسط دین‌دار ارتباط برقرار کند.

مهدی کاموس، مدیر کل دفتر مطالعات سازمان تبلیغات اسلامی، این رمان را ماجرا محور دانست که، استاندارد‌سازی کرده و کلیشه‌های مرسوم در آن رعایت شده است. کاموس همچنین بیان داشت: به کار بردن رمان عامه‌پسند به معنای ارزش‌گذاری درباره کتاب نمی‌باشد، بلکه با دید مثبت این موضوع را مد نظر قرار داده است.

رمان “رویای نیمه شب”نوشته مظفر سالاری، داستان عشق یک پسر شیعه به دختری از اهل تسنن است که با عشق دختر حاکم به همان پسر، دچار فراز و فرودهایی می‌شود و در واقع در بطن این داستان درباره نقش امام عصرعجل‌الله‌تعالی‌فرجه در زندگی شیعیان در برهه‌ای از تاریخ که حاکمیت به آنها ظلم کرده و به مسائلی از‌جمله تقریب مذاهب نیز پرداخته شده است.

دومین نشست نقد، رونمایی و بازنمایی کتاب، روز دوشنبه مورخ ۳ آبان ماه سال جاری از ساعت ۱۵:۰۰ الی ۱۷:۰۰ در مرکز تبادل کتاب برگزار شد.