از ۲۷ اثر برگزیده در حوزه علوم انسانی اسلامی تجلیل می‌شود

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مراسم اعطای جوایز نخستین جشنواره علمی پژوهشی علامه طباطبایی(ره) ویژه علوم انسانی اسلامی که حاصل مشارکت برخی از دستگاه‌های علمی و فرهنگی فعال در عرصه تولید علوم انسانی اسلامی است، روز پنجشنبه مورخ ۹/۷/۹۴ ازساعت ۹ تا ۱۱ صبح با افاضه حضرت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی و حضور جمعی از محققان برجسته حوزوی و دانشگاهی در محل مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) واقع در شهر مقدس قم برگزار خواهد شد. در این مراسم از ۲۷ اثر برگزیده در حوزه علوم انسانی اسلامی، تقدیر به عمل خواهد آمد و به نویسندگان آن‌ها جوایزی اهدا خواهد شد.

این جشنواره که براساس ایده جمعی از دستگاه های فعال و نیز برخی از محققان به صورت علمی ‌پژوهشی طراحی شده، ویژه تحقیقات حوزه علوم انسانی اسلامی است و در قالب مشارکت دستگاه هایی که درحوزه علوم انسانی اسلامی فعالیت می کنند، شکل گرفته است. بر اساس تصمیم شورای سیاست گذاری جشنواره، مسئولیت دبیرخانه علمی و اجرایی این جشنواره بر عهده پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بوده و فرایند ارزیابی و گزینش آثار برتر در ۱۲ گروه علمی متشکل از متخصصان هر حوزه علمی انجام شده است. در نخستین دوره این جشنواره آثار مربوط به دوره ده ساله (۱۳۸۲ الی ۱۳۹۲) مورد ارزیابی بوده و در مرحله اول، هر دستگاه با ارزیابی درون سازمانی، سه در صد از آثار برتر خود را به جشنواره معرفی کرده است که در مجموع ۳۸۹ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. در نهایت پس از بررسی و ارزیابی آثار در گروه های ۱۲گانه، ۲۷ اثر به عنوان آثار برگزیده این دوره انتخاب شده اند که ۳ اثر رتبه اول، ۱۳ اثر رتبه دوم و ۱۱ اثر رتبه سوم را کسب کرده اند.

 همچنین بر اساس شورای سیاست گذاری جشنواره قرار است از برخی شخصیت‌ها که فعالیت های برجسته ای در حوزه علوم انسانی اسلامی دارند و اکنون در قید حیات نیستند، تقدیر شود که در این دوره از جشنواره از مرحوم استاد علی ابوالحسنی (منذر) تقدیر به عمل خواهد آمد.

در این دوره تنها محصولات علمی در قالب کتاب مورد ارزیابی و در معرض رقابت قرار گرفته است و سطح جشنواره ملی است، اما در دوره‌های بعدی مقالات، طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌ها نیز در رقابت شرکت داده خواهند شد و احتمالاً سطح جشنواره به سطح بین المللی تغییر یابد.