آراء و اندیشه‌های هانری کربن بررسی می‌شود

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به همت کانون اندیشه جوان وابسته به این پژوهشگاه، هشتمین همایش “آنان که می‌اندیشند” با موضوع بررسی و نقد آرا و اندیشه‌های هانری کربن، در روزهای ۳۰ بهمن و ۱ اسفند ماه جاری در سالن دکتر سید جعفر شهیدی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

کانون اندیشه جوان در راستای گسترش فرهنگ آزاداندیشی و ایجاد تعاملات فکری میان صاحب‌نظران و نخبگان جامعه و با امید به بسترسازی جهت گفت‌وگوی انتقادی پیرامون چهره‌های شاخص عرصه اندیشه‌ورزی، چندی است سلسله همایش‌هایی با عنوان “آنان که می اندیشند” را برگزار می‌نماید.

پیش از این سلسله همایش‌های “آنان که می اندیشند”به بررسی آراء و اندیشه‌های چهره‌هایی همچون نیچه، هایدگر، فوکو، فردید، رالز، نصر و سیدقطب پرداخته است و در هشتمین همایش از این سلسله همایش‌‌ها، کانون اندیشه جوان به بررسی و نقد آرا هانری کربن می‌پردازد.

در این همایش اساتیدی همچون آیت‌الله علی اکبر رشاد، غلامرضا اعوانی، بیژن عبدالکریمی، علیرضا قایمی‌نیا، شهرام پازوکی، ان‌شاالله رحمتی، منوچهر صدوقی‌سها، مهدی فدایی مهربانی، علی واسیلینف و منصور هاشمی به ایراد سخنرانی می‌پردازند.

 

هانری کربن(Henry Corbin)در چهارم آوریل ۱۹۰۳م. در شهر پاریس دیده به جهان گشود. وی در دوران کودکی آموزش‌های مذهب کاتولیک را آموخت. سپس به مدرسه علوم مسیحی رفت و به نهضت پروتستان علاقه‌مند شد. برای ادامه تحصیل به دانشگاه سوربن رفت و در سال ۱۹۲۵م. لیسانس گرفت. یک سال بعد، گواهی‌نامه عالی فلسفه و در سال ۱۹۲۸م. دیپلم تتبعات عالی دانشگاه پاریس و سرانجام در سال ۱۹۲۹م. دیپلم مدرسه زبان‌های شرقی پاریس را اخذ نمود. در همین سال‌ها با زبان‌های عربی، فارسی و پهلوی آشنا شد.

کربن مدت‌ها ریاست انستیتو فرانسه و ایران را عهده‌دار بود و به همت او مشاهیری چون سهروردی، روزبهان و ملاصدرا برای جامعه علمی و فرهنگی اروپا به نام‌هایی آشنا مبدل گردیدند.

هشتمین همایش از سلسله همایش‌های “آنان که می‌اندیشند”با موضوع بررسی و نقد آرا و اندیشه‌های هانری کربن در روزهای ۳۰ بهمن و ۱ اسفند ماه جاریاز ساعت ۱۴:۰۰ تا ۱۷:۰۰ به همت کانون اندیشه جوان و مشارکت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، سالن دکتر سید جعفر شهیدی برگزار خواهد شد.