جایگاه انتظار و منتظران ظهور حضرت ولیّ عصر(عج)

جایگاه انتظار و منتظران ظهور حضرت ولیّ عصر(عج)
نوشتاری از محمدرضا محمدی (بیرجندی) مدیر عمومی دانشنامه قرآن شناسی پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی پژوهشگاه

بشر در زندگى اجتماعى و فردى، مرهون نعمت انتظار است؛ و اگر از انتظار بيرون بيايد و اميدى به آينده نداشته باشد، زندگى برايش مفهومى نخواهد داشت و بى‌هدف و بى‌مقصد مى‌شود. انتظار علّت حركت و تحرك‌بخش است. آنچه مورد انتظار است، هرچه مقدّس‌تر و عالى‌تر باشد، انتظارش نيز ارزنده‌تر و مقدّس‌تر خواهد بود و ارزش مردم را بايد از انتظارى كه دارند، شناخت.

انتظار، شخص را محكم و مقاوم، بااراده، نفوذناپذير، مستقل، شجاع ، بلندهمت ،متعهد و مسئول مى‌سازد كه براى تحقق هدف‌هاى اسلام و عملى‌شدن برنامه‌هاى دين، بدون هيچ يأس و ضعف و سستى و نااميدى، شب و روز كوشش نمايد و فداكارى كند اگر انتظار در اين دنيا كه عامل تدريج و تدرّج، تأثيروتأثّر، فعل و انفعال، و گذشت زمان است، از بشر گرفته شود، ديگر ادامه حيات برايش بى‌لذّت و بى‌معنا است.

اسلام كه تعليمات و هدايت‌هايش بر اساس فلسفه‌هاى عميق و صحيح اجتماعى و واقعى قرار دارد، اصل انتظار و نگاه به‌سوى آينده را، پشتوانه بقاى جامعه‌ مسلمان و محرك احساسات و مهيّج روح فعاليّت و اقدام قرار داده است؛ و انتظار آينده بهتر و عصر فتح و گشايش و فرج را برترين اعمال شمرده است.

قرآن مجيد در آيات متعدّدى، مسلمانان را به انتظار آينده گذارده و آينده بهتر را به اين امّت نويد داده است و آينده‌گرايى را تعليم مى‌فرمايد.

عقيده به ظهور مصلح منتظر، حضرت مهدى موعود(عج) ــــ‌چنان‌كه در روايات به آن اشاره شده است‌ــــ شيعه را در جريان زمان براى مقاومت در برابر صدمات و لطماتى كه بر هر دعوتى وارد مى‌شد و آن را متلاشى مى‌كرد، پرورش داد و فكر شيعه را كه فكر خالص اسلامى است، و جامعه شيعه را از زوال و انقراض نگاه داشت و تا امروز اين فكر و اين عقيده و ايمان عامل بقاى شيعه و پايدارى و استقامت اوست.

اين است فلسفه بزرگ اجتماعى انتظار ظهور و اين است يكى از اسرار غيبت حضرت صاحب‌الامر(عج) و ازاين‌جهت است كه ثواب منتظران مانند ثواب مجاهدان و بلكه شهيدان بدر و اُحد است.

مسلمانان انتظار روزى را مى‌كشند كه فقر و بدبختى، و جهل و نادانى از سراسر جهان ريشه‌كن گردد و بينش و بصيرت جامعه، كامل و افراد صالح و رشيد و دادگر، زمامدار و مصادر امور باشند، و اختلافات جغرافيايى و ملى و دينى، و سياست‌ها و رژيم‌ها و مسلك‌هاى باطل از بين برود.

اين شخص موعود، امام دوازدهم از دوازده نفر پيشوايان و رهبرانى است كه پيغمبر عالى‌مقام اسلام(ص) در احاديث بسیاری آنها را معرفى كرده و فرزند عزيز رهبر يازدهم، حضرت امام حسن عسكرى(ع) است. اللهم عجل لولیک الفرج.