مظلوميت امام علی(ع) به روایت دانشنامه امام علی(ع)

مظلوميت امام علی(ع) به روایت دانشنامه امام علی(ع)
نوشتاری برگرفته از مقاله «مظلوميت امام علی(ع)» جلد اول دانشنامه امام علی(ع)

ظلم به معناي پايمال كردن حقوق ديگري است، و چون حضرت امير(ع) امام واجب‌‏الاطاعه و خليفه بلافصل و برترين آفريده پس از خاتم‌انبيا بود، غصب خلافت حضرت، دروغ بستن بر او، انكار فضايل وي و پيروي نكردن از دستورهايش، هر يك، ظلم بزرگي به‏‌شمار مي‏رود. مظلوميت امام علي (ع)، جنبه‌‏ها، جلوه‌‏ها و مصداق‏‌هاي گوناگوني دارد كه شرحی از آن‏ها در مقاله «مظلومیت امام علی (ع)» در دانشنامه امام علی (ع) آمده است.

اصل مظلوميت و جلوه‏‌هاي مظلوميت حضرت علی (ع) از زبان معصومان اشاره شده است. پيامبر اکرم (ص) بارها با عبارت‌‏هاي گوناگون به مظلوميت امام علي (ع) پس از خود، اشاره كرده است؛ از جمله فرمود: «اي علي! تو پس از من مظلوم خواهي بود. واي بر كسي كه به تو ظلم روا دارد».

رواياتي نيز وارد شده كه پيامبر اعظم (ص) براي مظلوميت آن حضرت گريسته است؛ از جمله، روزي به سر و محاسن حضرت امير اشاره فرمود و با صداي بلند گريست. پرسيدند: چرا مي‌‏گريي؟ فرمود: «گريستن من به سبب كينه‌‏هايي در سينه كساني است كه تا من زنده‌‏ام اظهار نمي‏‌كنند».

اميرمؤمنان(ع) نيز بارها، در مناسبت‌‏هاي گوناگون و با تعبيرهاي مختلف، از مظلوميت خود ياد كرده است، چنان‌که فرموده است: «ازهنگام درگذشت رسول‏‌خدا تاكنون همواره مظلوم بوده‌‏ام». ابن ابي‏‌الحديد مي‏گويد: اين معنا، به تواتر از حضرت نقل شده است.

حضرت زهرا(س) نيز بر مظلوميت حضرت امير گريسته است. از امام صادق(ع) روايت شده: آن‏گاه كه وفات فاطمه(س) نزديك شد، گريست. اميرمؤمنان فرمود: اي سيده‌‏ام! چرا مي‏ گريي؟ زهرا(س) پاسخ داد: براي ستم‏‌هايي كه پس از من بر تو روا مي‌‏دارند.

امام هادي(ع) در زيارتنامه اميرمؤمنان (ع) از او با تعبير «اول مظلوم» ياد كرده و فرموده است: «أَشْهَدُ اَنَّكَ أَوَّلُ مَظْلومٍ و أَوَّلُ مَن غُصِبَ حَقُّهُ؛ شهادت مي‌‏دهم كه تو اول مظلوم و نخستين كسي هستي كه حقت را غصب كرده اند».

ابن ابي ‏الحديد درباره علت اين همه ستم و اين‏كه چرا آن قوم بدنهاد، همه كينه‏ هاي خود را متوجه امام كردند، مي‏ گويد: هر خوني را كه پيامبر با شمشير علي (ع) و ديگران در راه اسلام ريخت، بعد از رحلت او به پاي علي(ع) گذاشتند و چون نتوانستند از پيامبر انتقام بگيرند، عقده‌‏ها و كينه‏‌هاي خود را بر سر وي خالي كردند؛ زيرا كسي از او به پيامبر نزديك‏تر نبود. در ميان عرب جاهلي اين شيوه مرسوم بود كه هرگاه كسي از آن‏ها كشته مي‌‏شد، از قاتلش انتقام مي‏‌گرفتند و اگر قاتل مي‏‌مرد يا نمي‌‏توانستند خون مقتول را از وي بطلبند، از كسي كه به او نزديك‏تر بود، انتقام مي‏‌كشيدند.

اينك كه به اصل مظلوميت حضرت پي برديم و روشن شد كه مظلوميت او موضوعي احساسي و عاطفي نيست، بلكه در سخنان و تأكيدهاي معصومان ريشه دارد، به طور گذرا و فهرست‌وار، به جلوه‌‏ها و مصداق‏‌هاي اين مظلوميت اشاره مي ‏كنيم.

  1. غصب خلافت؛ مهم‏ترين و بزرگ‏ترين ستم بر حضرت علي(ع) غصب خلافت و مسائل پيراموني آن بود.
  2. غصب فدك؛ فدك، مِلك طلق حضرت زهرا(س) بود كه پيامبر‌(ص) به امر خداوند به او واگذاشته بود و دستگاه خلافت، آن را به بهانه‌‏هاي واهي غصب كرد.
  3. ضرب و جرح و شهادت حضرت زهرا(س)؛ ظلم‏ها و مصيبت‌‏هايي كه بر حضرت زهرا(س) وارد شد، همه از مظلوميت علي(ع) حكايت مي‏‌كند؛ چنان‏كه نشانه مظلوميت فاطمه(س) نيز هست.
  4. سب و لعن امام علي (ع)؛ از شگفتي‌‏هاي روزگار و از بارزترين مظاهر مظلوميت علي(ع) اين است كه سال‏‌هاي متمادي به دستور معاويه، بني‏اميه و هواداران آن‏ها، بر فراز منابر و در خطبه‌‏هاي جمعه، آن حضرت را سب و لعن مي‏‌كردند.
  5. پيشگيري از نشر فضايل امام علي(ع)؛ بني‏اميه با تمام توان و با استفاده از شيوه‌‏هاي گوناگون، از بيان و نشر فضايل حضرت امير و اهل‌‏بيت (ع) جلوگيري مي‏‌كردند.
  6. تحريف تاريخ، جعل حديث و تبليغ سوء؛ كينه‌‏ورزي با اميرمؤمنان(ع) و دشمني با او به تحريف تاريخ، جعل حديث و تبليغ سوء بر ضد آن حضرت نیز منجر شد.
  7. سرپيچي مسلمانان از دستورهاي امام علي (ع)؛ از مصداق‏‌هاي مظلوميت حضرت اين است كه مسلمانان و همان كساني كه بنا به اصرار خودشان با او بيعت كرده بودند، از دستورهايش سرپيچيدند و او را آزردند.
  8. چگونگي شهادت، دفن، و پنهان بودن قبر؛ وجه ديگر مظلوميت حضرت كه با مظلوميت همسرش تشابه دارد، چگونگي شهادت و برگزاري مراسم تشييع و دفن غريبانه و شبانه و پنهان ماندن قبر او تا مدتي طولاني است.
  1. آزار و قتل شيعيان پس از شهادت امام علي(ع)؛ پس از شهادت حضرت امير(ع)، آزار و شكنجه و قتل دوست‌داران خاص او آغاز شد و ساليان متمادي، شيعيان و دوست‌داران او را فقط به جرم دوستي با حضرت شكنجه و تبعيد مي‌‏كردند.

یادداشت و تلخیص: حجت الاسلام سید محسن شریفی