اولویت ما در پژوهشکده دانشنامه‌نگاری انتشار دانشنامه قرآن‌شناسی است

اولویت کنونی ما در پژوهشکده دانشنامه‌نگاری دینی، تکمیل و انتشار مجموعه دانشنامه‌های قرآن‌شناسی است و در میان این دانشنامه‌ها، مجموعه دانشنامه علوم قرآن، اولویت بعدی است که ان‌شاءالله در سنوات آتی این دانشنامه به ثمر می‌رسد و اکنون در نیمه راه قرار دارد.
 حجت‌الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی رئیس پژوهشکده دانشنامه‌نگاری دینی در گفت‌وگویی با روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن اعلام خبر فوق در مورد دانشنامه فاطمی(س) نیز گفت: پس از انتشار دانشنامه فاطمی(س) در شش جلد که سه مجل درباره زندگینامه صدیقه طاهره(س) و سه جلد هم درباره مسائل حقوقی و اجتماعی زن تدوین شده است؛ خوشبختانه مراجع حوزه علمیه قم و آیات عظام از این اثر استقبال خوبی داشتند.
وی با اشاره به اینکه دو مرجع تقلید «حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی» و «حضرت آیت الله نوری همدانی» نیز با انتشار پیام تصویری و سخنرانی خود در مراسم رونمایی از این اثر استقبال کردند، افزود: پیش و پس از مراسم رونمایی هم در خدمت آیات عظام تقلید وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، سبحانی و جوادی آملی رسیدیم و این بزرگواران از مجموعه و دست اندرکاران تدوین دانشنامه فاطمی(س) تقدیر و تکریم داشتند و از این اثر به نیکی یاد کردند.
حجت‌الاسلام مقیمی‌حاجی در ادامه افزود: نکته حائز اهمیت در طول ۱۰ سال تولید دانشنامه این بود که در سال‌های ابتدایی، تولید دانشنامه به صورت مقالات ساختاربندی علمی ـ پژوهشی همچون دانشنامه امام علی(ع) بود. در دوره جدید دانشنامه ساختار مرسوم دانشنامه‌ای به خود گرفت لذا تمام مقالات بازسازی شد که این بازسازی هم در ساختار قلمی بود و هم در سایر وجوه مانند جامع مصالح و به لحاظ استناد منابع اصل.
وی با بیان اینکه در طول این ۱۰ سال که ما در دو نوبت دانشنامه را نگاشته و بازنویسی کردیم جمعاً از مراحل علمی تا مراحل ارزیابی متعدد در گروه‌های علمی، نظارتی، ویرایش‌ علمی ـ‌ ساختاری کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان براساس اسناد به مراجع رسمی برای این دانشنامه خرج شد، افزود: هزینه‌های اجرایی نیز در طول ۱۰ سال به کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان رسید.
رئیس پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی درباره اخباری که مبنی بر هزینه بیش از یک میلیارد یا چند میلیاردی دانشنامه مخابره شده گفت: این اخبار براساس اسناد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه به مراجع رسمی صحت ندارد. این اسناد ریز در حوزه اداری مالی و مراجع ذی ربط پژوهشگاه تحویل داده شد.
گفتنی است، دانشنامه‌ فاطمی (س)، دائرهالمعارفی است شش جلدی و مشتمل بر یکصد و هفده مدخل کلان در دو بخش عمده: ۱. تبیین زندگانی، سیره و تعالیم حضرت فاطمه زهرا(س) (به مثابه‌ی الگوی عینی زن مسلمان) و ۲. تحلیل علمی نظری مباحث مربوط به حرمت و حقوق زن، هویت و منزلت نهاد خانواده، با استناد به منابع اندیشه‌ دینی و توجه به آرای جدید و نظرها و نیازهای معاصر.
این دانشنامه توسط جمعی از محققان نگارش یافته و در قطع وزیری و صفحات ۲۸۸۰ صفحه در شش جلد از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. این مجموعه ارزشمند با تخفیف ویژه در دهه امامت و ولایت عرضه می‌شود و از ۱۵۰ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان تغییر قیمت داده است.