به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، اثر«سینمای غیرت»به زودی توسط کانون اندیشه جوان منتشر خواهد شد.در همین زمینه گفت و گوی کوتاهی با نویسنده کتاب انجام دادهایم که در ادامه مطلب،از منظرتان عبور خواهد کرد:
- موضوع کتاب سینمای غیرت چیست؟
بر خلاف تصور اولیه،باید گفت سینمای غیرت،هیچ گاه متوقف در حوزه مسائل ناموسی نیست؛ بلکه دامنه ای فراخ تر از آن دارد و آموزه های شرعی،وجدانی و هویتی و حتی سیاسی را در بر می گیرد.بر همین اساس ذیل سینمای غیرت می توان گونه های مهم و هفت گانه«سینمای غیرت دینی»،«سینمای غیرت انسانی»،«سینمای غیرت انقلابی»،«سینمای غیرت ناموسی»،«سینمای غیرت ملی» و«سینمای غیرت فرهنگی» را تعریف نمود و به تفصیل در مورد یکایک آنها صحبت کرد. غیرت دارای معنای عام و گسترده¬ای است؛مانند غیرت در حفظ اموال، حفظ ناموس،حفظ حیثیت،حفظ استقلال وطن، و حفظ دین. ولی غالباً در حفظ حریم عفت و ناموس به کار می¬رود. واژه غیرت از تغییر و تغیّر گرفته شده است و یک نوع حالت،دگرگونی و برانگیختگی درونی به همراه حس دفاع در شخص نسبت به آنچه دوست می دارد اعم از عزت، آبرو، شرف، دین، ناموس، کشور و… است؛بنابراین می توان با تمرکز بر متعلق غیرت،گونه های مختلفی نظیر غیرت دینی،غیرت ناموسی،غیرت ملی،غیرت فرهنگی،غیرت انسانی وغیرت انقلابی را مطرح نمود.فراموش نکنیم که غیرت،حفظ حریم حرمتها و خطوط قرمزهایی است که به شخص،هویت میبخشد؛ زیرا هر کسی با محدودسازی و ایجاد تمایز با غیر و دیگری میتواند هویت مستقل خود را اثبات کند. - اهمیت مساله اصلی کتاب در شرایط امروز چیست؟
بی غیرتی منعکس در سینمای امروز،هویت و شخصیت بشر را نشانه گرفته است و بخشی از تهاجم فرهنگی غرب علیه جهان اسلام از جمله کشور ماست.غیرت کُشی در سینما، ثمره ای جز منفعل بار آوردن مخاطب نخواهد داشت و بذر بی تفاوت بودن نسبت به ارزش ها را در چشم،قلب و ذهن او می کارد و او را به ورطه بی خیالی و بی انگیزگی می کشاند. یکی از رسالت های مهم«سـینمای غیرت»؛با محوریت دفاع از ناموس،ترویج انسانیت و تعهد اسـت؛این گونه سینمایی،رفتارساز است؛چراکه تـأثیری انکارناپـذیر بر دوام روابط بشری،به ویژه روابط همسران خواهد داشت و در بسط ارزش های اخلاقی در میان مخاطبان و جامعه می تواند ایفای نقش کند.
استاد مطهری(ره) اعتقاد داشت غیرتمند کسی است که نگاه دار عصمت و آبرو و شرف و عزت است و از قبول اهانت بر عرض خود ابا دارد. در فرهنگ ایرانی، انسان کامل، انسان متعهد، اخلاقی و صاحب درد است از این رو نسبت به هرگونه حریم شکنی پاسخ می دهد و این گونه غیرت خویش را بروز می دهد. بنابراین می توان گفت غیرت یک شرافت انسانی و یک حساسیت انسانی نسبت به پاکی و طهارت جامعه است. - محورهای اصلی سینمای غیرت فرهنگی که دراین کتاب به انها اشاره می شود ،چیست؟
در سالهای اخیر فرهنگ غربی،ذیل پروژه جهانی سازی سعی در گسترش در اقصی نقاط جهان دارد؛سینمای غرب نیز همگام با این موضوع قدم بر می دارد.یکی از عواملی که در برابر این سیل ویرانگر می تواند ایستادگی کند،اهتمام به مقوله غیرت فرهنگی است؛ امروزه برای هویت فرهنگی افراد یک کشور اهمیتی بیشتر از گذشته قائل هستند و مردم بر داشته های فرهنگی بومی خویش تاکید میورزند.در این بخش به محورهای مهم غیرت فرهنگی یعنی«ارزشها»،«سبک زندگی» و«هویت اجتماعی» پرداخته می شود. - محورهای اصلی سینمای غیرت ملی که دراین کتاب به انها پرداخته می شود ،چیست؟
یکی از ابعاد مهم غیرت ملّی در وطن پرستی خلاصه می شود؛احساس مسؤولیت در برابر تمامیت ارضی کشور موضوع کم اهمیتی نیست.واضح است که وطن پرستی با مفهوم ملّی گرایی و اندیشه های تند نژاد پرستانه متفاوت است؛ وطن دوستی و مشارکت در دفاع از میهن و هم میهنان مسأله ای است که با سرشت انسانی عجین و از سوی دین اسلام نیز به رسمیت شناخته شده است. غیرت ملّی انسان را مجاب می کند از مملکت و کشور خود در مقابل بیگانگان و مهاجمان دفاع کند. به طور کلی در مواقع خطر مانند جنگها یا تهدیدات ملّی، از فیلمها به منظور تحریک هیجانات یا بسیج علیه دشمن بهره گرفته میشوند. در فصلی از این کتاب با عنوان سینمای غیرت ملی به سه شاخص هویت ملی،وطن پرستی و غرور ملی توجه می شود. - ویژگی شاخص این کتاب چیست؟
منظور از سینمای غیرت،سینمایی است که یکی از حریم های شرعی،اخلاقی،عرفی یا انسانی را پاس می دارد و حاضر نیست به هیچ قیمتی و به بهانه های مختلف فرمی و محتوایی از خطوط قرمز این حریم ها عبورکند؛ این سینما خود را مقید و متعهد به مراعات ضوابط مختص هر یک از این حریم ها می داند و در برابر تسامح ها و تساهل های رایج در آثار سینمایی نسبت به این حریمها کوتاه نمی آید بلکه موضع گیری دغدغه مند، با برنامه و فعالانه- از نوع کنشی و واکنشی-دارد. - رویکرد کلی کتاب چگونه است؟
در این کتاب جهت تبیین بهتر و ساده تر مطالب،به نمونه فیلم های سینمایی مرتبط از سینمای ایران و جهان اشاراتی می شود؛هم چنین در کنار وضع شناسی آثار سینمایی تولیده شده از گذشته تا کنون تلاش شده با رویکرد راهبردی تا در حد امکان پیشنهاداتی جهت خلق آثار در آینده ارائه شود.