آخرین دیدار رهبری با دولت دوازدهم؛ داستان شکستِ یک رویکرد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دکتر محسن ردادی عضو هیات علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه در خصوص بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار پایانی با رئیس جمهور و اعضای هیات دولت دوازدهم، در یادداشتی شفاهی به بررسی علت تاکید رهبر انقلاب بر استفاده از تجربیات این دولت پرداخت.

متن یادداشت به شرح زیر است: 

فرمایشات رهبری در پایان دولت‌ها مروری بر کلیات آن دولت‌هاست. ایشان در آغاز دولت‌ها متناسب با هر دولت رهنمود می‌دهند و نکاتی بیان می‌کنند تا دولت‌ها در ادامه عمل کنند. در میانه راه هم رهنمودهایی ارائه می‌دهند. اما پایان دوره زمانی است که مروری بر کارنامه دولت‌ها انجام بگیرد و آن تجربیات مورد توجه قرار گیرد. از این رو رهبری در همه دولت‌ها بر تجربیات تاکید داشتند، اما در این دوره تاکید بیشتری و به گونه‌ای دیگر بر تجربیات به جا مانده داشتند.

دلیلش آن است که این دولت، علیرغم زحماتی که در بخش‌های مختلف داشت، ضعیف‌ترین کارنامه در بین دولت‌های گذشته  و در تاریخ جمهوری اسلامی بر جای گذاشت و این مایه عبرت است.

رهبری نمی‌خواستند خیلی تلخ با دولت خداحافظی کنند و به نوعی کم‌کاری‌ها و نواقص را به رخ بکشند و یا حتی از عبارت “عبرت” استفاده کنند. اما سعی کردند با کلیدواژه “تجربیات” که از این دولت به جای مانده، اشاره کنند که رویکرد دولت نتیجه‌ای نداشت.

آورده‌ای که این دولت برای دولت‌های بعدی دارد این است که از مسیرهای اشتباه تجربه شده دوری و از آنچه اتفاق افتاده تجربه گرفته و از نتیجه حاصل شده عبرت اندوخته شود؛ به همین دلیل رهبری بر تجربیات دولت تاکید داشتند. اگر نکته برجسته‌ای دیگری بود، رهبری حتماً بدان اشاره می‌کردند. کمااینکه ایشان در دوره‌های پیشین به موفقیت‌های دولت‌ها اشاره می‌کردند. ایشان کمبودها و کاستی‌ها را می‌گفتند، به موفقیت‌ها هم اشاره می‌کردند.

آنچه در سخنرانی امروز بیش از همه مشهود بود، داستان شکستِ یک رویکرد بود. دولتی آمد تا با مذاکره و گفتگو، مشکلات کشور را حل کند و برنامه‌‌هایش را پیش ببرد، اما شکست خورد. البته رهبری از این الفاظ و عبارات استفاده نکردند و تنها از کلیدواژه “تجربه” استفاده کردند، اما تجربه در اینجا به معنای شکست در برنامه‌ها به دلیل یک رویکرد اشتباه است.

اکنون که دولت‌های یازدهم و دوازدهم در پایان کار قرار دارند، آورده‌‌شان برای مردم ایران و دولت‌های آینده چیزهایی است که با حداکثر هزینه به دست آمده است و باید از این تجربیات استفاده شود تا دیگر دچار چنین خسارت‌هایی نشویم.

بزرگترین دلیل ناکامی دولت، نادیده گرفتن توان داخلی در بسیاری از حوزه‌ها و چشم امید به بیگانگان و غرب داشتن بود. از این رو بزرگترین تجربه‌ای که در این دولت به دست آمد، این بود که هرجا منتظر تایید غرب شدیم، کارمان گره خورد، دچار مشکل شدیم و هرجا که خودمان جلو رفتیم، موفقیت‌ داشتیم و کار پیش رفت که نمونه آن تولید واکسن و مدیریت بیماری کروناست.

«واکسن» یکی از تجربیاتی بود که نشان داد باید به داخل اتکا می‌کردیم. متاسفانه دولت منتظر واکسن خارجی ماند، اما آن‌ها بدقولی کردند و مطابق برنامه به ما واکسن ندادند که اکنون با آمار شگفت‌انگیز ابتلا مواجه هستیم. اگر دولت از ابتدا معتقد بود تا به جای اینکه واکسن وارد کنیم، خودمان بسازیم و بر مدیریت درست بیماری و فاصله‌گذاری اجتماعی به صورت دقیق سرمایه‌گذاری کنیم، گرفتاری‌های امروزمان کمتر می‌شد.

دولتی که به صراحت می‌گفت تمام برنامه‌های ما از آب خوردن گرفته تا هر چیز دیگر به توافق با  آمریکا و غرب ارتباط دارد، معلوم است که در ماه پایانی خود دچار بحران آب خواهد شد. اگر از ابتدا بر مدیریت درست، استفاده از توان داخلی و تلاش مجاهدانه تاکید می‌شد، اکنون گرفتار این وضعیت نبودیم که در پرآب‌ترین استان کشورمان، بحران آب داشته باشیم.

این‌ها تجربیات گران‌قیمتی است؛ چرا که  مردم ایران با تحمل سختی‌های بسیار آن را تقدیم دولت‌های بعدی می‌کنند. مردم زجر کشیدند تا دولت بعدی متوجه باشد که اگر می‌خواهد پیشرفت کند، با رفع تحریم‌ها با زندگی مردم قمار نکند و بر خنثی‌سازی تحریم‌ها تلاش بورزد. دولت جدید اگر بخواهد آن مسیر را طی کند باید هر روز منتظر نوسان بازار و  بحران‌های ریز و درشت دیگر باشیم.

فرمایشات امروز رهبری یک خداحافظی محترمانه با دولتی بود که علیرغم اینکه زحماتی کشید، اما به دلیل رویکردی که از ابتدا داشت، پیروزی و نتیجه دندان‌گیر و چشم‌گیری به دست نیاورد و این رویکرد به عنوان عبرت تا سال‌ها برای ایرانیان حدیث، روایت و حکایت خواهد شد تا مسیرهای اشتباه تکرار نشود.

رهبری همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های امروزشان به مذاکرات اخیر هم اشاره کردند. ایشان از برخی دیپلمات‌ها خیلی تشکر کردند چرا که با دقت به این مذاکرات ورود کردند. تقدیر و تحسین دیپلمات‌های کشور باید لحاظ شود. آن‌ها سربازهای وطن هستند که رفتند و مذاکره کردند. اینکه نتیجه چه شد به تصمیم‌گیران برمی‌گردد.

آنچه رهبری بر آن تاکید داشتند و برای دولت بعد نیز پیام دارد این است که غربی‌ها همچنان در حال فریب و غدر کردن هستند. آن‌ها تلاش دارند تا بتوانند دوباره مانند گذشته، بَندی بگنجانند تا در قبال تمام امتیازاتی که دریافت کردند، امتیازی به ایران ندهند و تحریم‌ها را همچنان حفظ کنند. ضمن اینکه بدون هیچ گونه هزینه‌ای از تعهداتشان سر بپیچانند.