مفتح: صنعت سایبر سومین صنعت قرن بیست و یکم

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، هشتمین نشست از سلسله نشست‌های کتاب‌خوان تخصصی مطالعات فضای مجازی با عنوان «اقتصاد سایبر»، با همکاری مشترک مرکز مطالعات فضای مجازیِ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور آقایان محمدصادق مفتح و سید مسعود شریفی، برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر محمد صادق مفتح ضمن بیان مطالبی، به معرفی کتاب «برندینگ دیجیتال» اثر آلن پی. ادمسون پرداخت و گفت: اگر بپذیریم که برندها حاصل تجربیات افراد هستند، فضای سایبری ابزاری در اختیار ما قرار داده که می‌تواند این اطلاعات و تجربیات را در کوتاه‌ترین زمان به دیگران منتقل ‌کند. از این جهت فضای سایبری تأثیری غیر قابل انکار بر حوزه کسب و کار داشته است.

وی با بیان اینکه کتاب حاضر، فضای سایبر را یک فضای چند صدایی توصیف کرده، افزود: فضای سایبر این امکان را در اختیار کاربران قرار داده که نظرات خود را درباره برندها و محصولات مختلف ارائه کنند که البته این موضوع هم نقطه قوت و هم می‌تواند تقطه ضعف برای برندها باشد؛ نقطه قوت از این جهت که صاحب برند می‌تواند سلیقه مخاطب خود را تشخیص دهد و متناسب با آن رویه خود را اصلاح کند و نقطه ضعف از این جهت که هر اشتباه کوچک برندها می‌تواند با انعکاس چند برابری و اغراق آمیز در فضای سایبری منتشر شود.

مفتح ادامه داد: بعد از صنایع آب و برق، صنعت سایبر به عنوان سومین صنعت قرن بیست و یکم شناخته می‌شود که البته اقتضائات خاص خود را دارد و ضروری است که استفاده کنندگان از این صنعت با آگاهی لازم نسبت به اقتضائات آن پا به این عرصه بگذارند. به عنوان مثال برخلاف تبلیغات محیطی که به عنوان تبلیغات کور مطرح هستند، تبلیغات در فضای سایبری به صورت هدفمند برای جامعه هدف آن محصول ارائه می‌شود و مهم‌تر اینکه امکان دریافت بازخورد از محصول ارائه شده نیز در فضای سایبری وجود دارد.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در کتاب «برندینگ دیجیتال» تصریح کرد: به اعتقاد من ابزار سایبری و دیجیتالی باید در کشور ما بومی سازی شود؛ چراکه محبوبیت و موفقیت یک برند در یک جامعه ریشه در فرهنگ و صنعت آن جامعه دارد. بر این اساس معتقدم که باید این الگو را در کشور بومی‌سازی کنیم و از آن بهره ببریم.

در ادامه این نشست سید مسعود شریفی به معرفی کتاب «گسست بانک‌ها» اثر برت کینگ پرداخت و گفت: این کتاب با زبانی ساده و گاهی داستان‌گونه، بر بعد اقتصادی انقلاب فضای مجازی، به خصوص تغییرات پیش رو در حوزه بانکداری پرداخته است. مخاطبان این کتاب بیشتر بانکدارها و افرادی هستند که قصد ورود به این عرصه را دارند؛ چراکه نویسنده این کتاب که خود نیز یک بانکدار بوده، با نگاهی اصلاح‌طلبی به آینده بانک‌ها در جهان پرداخته است.

معاون پژوهشی موسسه سراج افزود: این کتاب به این موضوع می‌پردازد که آیا با وجود پیشرفت و گسترش فضای مجازی، آیا در آینده‌ای نزدیک کسب و کاری به نام بانکداری وجود خواهد داشت یا خیر. این کتاب تصویری از آینده نزدیک به ما می‌دهد؛ آینده‌ای که تمام معاملات با ارزهایی مانند بیت کوین در حال انجام است بدون آنکه نیازی به بانک و سیستم بانکداری باشد.

وی ادامه داد: البته یادآوری می‌کنم که نگاه این کتاب به موضوع بانک‌های آینده، نگاهی در مسیر اصلاح شدن و همراه شدن بانک‌ها با تحولات آینده است. اما نویسنده می‌توانست صریح‌تر اعلام کند که با شرایط پیش‌رو بانک‌ها نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای و اقتضائات زندگی و معاملات سایبری باشند. همانگونه که در گذشته مراجعه با بانک لازمه انجام معامات بود، سپس به دستگاه عابر بانک و پس از آن به انتقال وجه و سایر خدمات بانکی از طریق گوشی‌های همراه هوشمند تبدیل شد.

نشست اقتصاد سایبر که هشتمین نشست از سلسله نشست‌های کتاب‌خوان تخصصی مطالعات فضای مجازی بود، با همکاری مشترک مرکز مطالعات فضای مجازیِ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با مشارکت نهاد عمومی کتابخانه‌های کشور روز سه‌شنبه مورخ ۳ مهرجاری در محل کانون اندیشه جوان وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.