جنگ امروز جنگ انقلاب با تمدن غرب است

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به نقل از ایکناحجت الاسلام دکتر سیدسجاد ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه، دوم تیرماه در نشست علمی «واکاوی مبانی فقهی نظام امنیتی اسلام در تقابل با متجاوز»، گفت: مردم چون امنیت کشور را برای خود می‌دانند برای آن تلاش هم می‌کنند؛ چون سنخ مردم‌سالاری در کشور، واقعاً مردمی است امنیت آن هم مردمی است لذا می‌بینیم که سه میلیون نفر در روز عید غدیر  و  در حالی که یک روز قبل دشمن به کشور تهاجم کرده و تعدادی از سرداران نظامی و دانشمندان هسته‌ای به شهادت رسیده‌اند و اوج ناامنی است، وارد خیابان می‌شوند و این مسئله با هیچ نظریه‌ای قابل توجیه نیست.

وی افزود: این امنیت مردم‌بنیاد است که امنیت را وارد ریزترین ابعاد زندگی کرده است؛ در نماز جمعه نصر هم چند میلیون نفر در نماز جمعه به امامت رهبر انقلاب حضور یافتند، در حالی که دشمن ما را تهدید کرده بود؛ این نوع امنیت است که شکست‌پذیر نیست؛ دشمن ولو ۱۰ منطقه را با موشک زد ولی آیا در نهایت باید با این ملت تعامل کند یا خیر؟
ایزدهی با بیان اینکه فرماندهان نیروهای مسلح همانند خود مردم بوده و هستند نه افرادی عصاقورت داده است، افزود: به همین دلیل ده‌ها میلیون نفر در تشییع جنازه سردار سلیمانی حضور می‌یابند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه راهبری نظام امنیت کشور خردمندانه و عقلانی است، تصریح کرد: وقتی آبادان در محاصره قرار گرفت راهبری خردمندانه امام(ره) بود که فرمود باید این حصر شکسته شود؛ در همین حوادث اخیر ببینید که تلاش کردند تا در یک هفته سرداران ما را بزنند و چند پایگاه را هم زدند و فکر کنند ایران تسلیم خواهد شد ولی رهبری مقتدر ما ایستادند و به آیه قرآن تمسک کردند که سست نشوید و خوف به خود راه ندهید و بدانید اگر مؤمن باشید پیروز هستید و در انتهای پیامشان هم لبخند زدند.

رهبری هوشمندانه

ایزدهی بیان کرد: طی ۱۸ ساعت از حمله دشمن فرماندهان جایگزین شدند و حملات ما شروع شد و این ریشه در باور رهبری به خدا و مردم و نیروهای مسلح بود لذا اصلاً در موضع انفعال قرار نگرفتند؛ اگر این نوع رفتار نبود معلوم نبود الان این امنیت در کشور باشد؛ مردم تا روز عید غدیر هم نگران و نومید بودند ولی وقتی رفتار شجاعانه رهبری را دیدند، محکم شدند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه رفتار خردمندانه و هوشمندانه رهبری سبب شد حتی افرادی که بی حجاب بودند ابراز علاقه و عشق به ایشان کردند، افزود: ما در حالی که هنوز از همه امکانات دفاعی خود مانند نیروی زمینی و دریایی و حتی هوایی استفاده نکرده‌ایم و فقط با نیروی هوافضا در حال مدیریت این جنگ هستیم تا ذات رژیم صهیونی متحول شود و از منطقه بیرون بروند نه اینکه هزاران نفر را بکشیم و این یعنی راهبردی و هوشمندانه رفتار کردن.
ایزدهی با بیان اینکه اگر ما شش ماه به اسرائیل بجنگیم و روزی ۳۰ موشک هم بر سر آنان بریزیم اسکله و بندر و تجارت و آب و برق او به شدت با مشکل مواجه خواهد شد، اضافه کرد: تنبیه رژیم صهیونی هم هوشمند و عاقلانه و جهت‌دار است تا خود مردمشان در داخل یا دست به اغتشاش بزنند یا از این منطقه بیرون بروند. در مواجهه ما با آمریکا هم راهبرد هوشمندانه ما بیرون‌راندن متجاوز از منطقه است لذا صرفاً هدف ما زدن چند پایگاه او نخواهد بود.
این پژوهشگر علوم سیاسی تصریح کرد: اگر امروز در درون آمریکا خود مردم پرچم ایران در دست می‌گیرند و شعار به زبان فارسی هم سر می‌دهند، نشانه آن است که آزادگان و خردمندان عالم حقانیت و کرامت را می‌فهمند؛ رویکردهای هوشمندانه ما به دنیا فهمانده است که اگر بحث دموکراسی واقعی و حقوق بشر و آزادی بیان واقع و دفاع از حقوق انسان‌ها است جمهوری اسلامی پای آن ایستاده است نه غرب زیرا سردمداران غربی در سالیان متعددی خود را مهد دموکراسی و عقلانیت و حقوق بشر و آزادی و … جا زده بودند ولی الان به یک رژیمی کمک می‌کنند که در یک سال بیش از ۵۰ هزار نفر را کشته است.

فرامرزشدن منطق انقلاب

وی اضافه کرد: امام(ره) قبل از انقلاب فرمود مرگ بر آمریکا و اسرائیل و الان بسیاری متوجه شدند که ایشان چه راهبردی را دنبال کرده‌اند و امروز شاهد افول آمریکا در همه عرصه‌ها هستیم. امروز انقلاب اسلامی و منطق و پیام آن در داخل کشور محدود نشده است و در سراسر دنیا مخاطب دارد.
ایزدهی اظهار کرد: الان در ذهن برخی این مسئله رایج است که غرض ما از جهاد از بین بردن کفار است؛ اگر به ادبیات فقها و فقه بنگریم، هدف از جهاد، از بین بردن کافر و قتل او نیست زیرا اگر قرار بود در جهاد کافر کشته شود ما منطق ذمه نداشتیم؛ این منطق می‌گوید اگر کفار ذمی، جزیه بدهند، می‌توانند تحت امنیت نظام اسلامی زندگی کنند و در مناسک عبادی خود هم آزاد باشند. اگر بنا بر کشتن بود، دلیلی نداشت جزیه از آنان بگیریم.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: ما در جهاد نسبت به غیر دعوت می‌کنیم ولی در قتال می‌کشیم؛ مسئله ما در مبارزه با رژیم صهیونی، دارالحرب است و چون محاربه با ما و کشورهای اسلامی دارند، نه به خاطر اینکه یهودی هستند.
وی اضافه کرد: ما در حوزه امنیتی، امنیتی رفتار کرده و در حوزه اعتقادی، اعتقادی لذا با خیلی از کشورهایی که پایبندی دینی هم ندارند همکاری و همراهی داریم ولی با آمریکا و رژیم صهیونیستی تعامل امنیتی داریم. در حوزه مرزهای ملی هم با دشمن می‌جنگیم که ممکن است این دشمن یک کشور اسلامی باشد یا غیر اسلامی.

مراحل مختلف دفاع

ایزدهی بیان کرد: ما در عرصه بین‌الملل در مواجهه با اغیار یا دست برتر داریم و دشمنی را رفع می‌کنیم، یا در تعادل با دشمن هستیم که تهاجم او را دفع می‌کنیم و در حالت ضعف تاب‌آوری و مقاومت می‌کنیم. حماس و رژیم صهیونیستی این رابطه را دارند یعنی باید مقاومت و تاب‌آوری داشته باشند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اینکه دشمنان ما قائل به دفاع پیشگیرانه هستند، افزود: دفاع سه حالت دارد؛ پیشگیرانه، پیش‌دستانه و دفاع فعلی؛ مقاومت ما علیه رژیم صهیونیستی در سالیان قبل پیش‌دستانه بود و منطقه دفاع را به مرزهای او برده بودیم؛ کما اینکه آمریکا جنگ‌های خود را به مناطق دیگر برده است نه منطقه خودش. در منطق ما دفاع پیشگیرانه وجود ندارد، مثلاً اینطور نیست که امیرمؤمنان(ع) بفرمایند که چون قرار است ابن ملجم مرا بکشد، پس باید او را بکشم.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اسرائیل و آمریکا منطق پیشگیرانه دارند لذا قبل از اینکه به آنان حمله هم شود، نیروهای نظامی و امکانات نظامی کشورهای دیگر را از بین می‌برند.
ایزدهی در خاتمه با بیان اینکه جنگ ما در حوزه کلان جنگ ایران و آمریکا نیست بلکه جنگ انقلاب اسلامی با تمدن غربی است، اظهار کرد: این نگاه متفاوت از برخی تحلیل‌های سطحی است؛ به تعبیر رهبر معظم انقلاب کشورهایی چون یمن و لبنان و عراق نیروهای نیابتی ما نیستند یعنی آن‌ها براساس باورشان به مقابله با رژیم صهیونیستی می‌پردازند. سنخ نبردهای پیامبر(ص) اینطور نبود که به جایی حمله کنند که مسلمان شوند بلکه مسئله ایشان ایجاد امنیت برای مسلمین و دفاع پیش‌دستانه بوده است که در مسئله خیبر شاهدیم زیرا خبر به ایشان می‌رسد که آن‌ها قصد توطئه و حمله دارند یا در غزوه تبوک، تهدید جدی وجود داشت.