به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به نقل از ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین سیدکاظم سیدباقری؛ مدیر گروه سیاست پژوهشگاه، دوم اردیبهشت ماه سال جاری در پنل مقاومت در مبانی و منابع دین از سلسله نشستهای همایش بینالمللی علوم انسانی اسلامی که از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد با بیان اینکه وقتی ما به صحنه عمل نگاه میکنیم میبینیم مقاومت یک انتخاب نیست و امری اجتنابناپذیر و اضطراری برای جامعه اسلامی و همه آزادیخواهان جهان است، گفت: طبیعتا چارهای جز پرداختن به آن و بررسی زوایای گوناگون آن نداریم.
وی با بیان اینکه تجربه تاریخی به ما نشان داده است که سلطهطلبان و منفعتجویان دست از سر جوامع اسلامی برنمیدارند، افزود: چند راهبرد در این عرصه مطرح است که اولین آن قدرت است؛ قدرت هم فقط سخت نیست بلکه قدرت نرم هم هست گرچه قدرت سخت هم بسیار لازم است زیرا استکبار با قدرت نظامی خود به دیگران زور میگوید ولی به درستی از قدرتهای نرم هم استفاده میکند. قدرت نرم میتواند تصویر درستی از مقاومت به جهان ارائه داده و افکار عمومی را هم اقناع کند.
سیدباقری با بیان اینکه قدرت نرم، یک ظرفیت بالا و شگفتی است که به طور شایسته و بایسته از جاذبههای فرهنگی، ارزشی و رسانهای آن برای تاثیرگذاری استفاده نکردهایم، افزود: در یک سال و نیم گذشته این مسئله اتفاق افتاد؛ تا قبل از آن صهیونیستها تلاش میکردند بگویند به یهودیان و مردم سرزمینهای اشغالی در طول تاریخ ظلم شده است و لازم بوده تا جایی برای خود داشته باشند و برخی افراد سادهلوح هم قبول میکردند ولی آنچه در یک و نیم سال گذشته میبینیم افکار عمومی دنیا تجربه جدیدی را گذراند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تصریح کرد: مردم با جان و پوست و استخوان از هر قشر و قماش و آئینی، دیدند که این رژیم بدون پایبندی به هر ارزش و اخلاق و معیاری دست به جنایات مختلف میزند لذا نقش افکار عمومی و دیپلماسی عمومی و رسانهای در این جا خیلی مهم است.
ائتلاف فرهنگی بین کشورهای اسلامی ایجاد شود
وی با اشاره به آیه شریفه «ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ» با بیان اینکه دفاع از روایت حق ضروری و این راهبرد قرآنی است، گفت: امروزه جنگ روایات، جنگی تمام عیار است و رسانههایی که قدرت اقناع افکار عمومی را دارند باید تلاش کنند ائتلاف فرهنگی در بین نخبگان جهان اسلام ایجاد شود.
سیدباقری اظهار کرد: امروزه مردم، مسلمین، دانشگاهیان و نخبگان در سراسر عالم در جستوجوی تقابل با گفتمان رژیم صهیونیستی هستند و باید از ظرفیت نخبگان و رسانهها برای حمایت از آرمان مقاومت استفاده کنیم تا این ائتلاف در سطح جهانی شکل بگیرد و زمنیه برای دروغپراکنی و دروغسازی رسانههای دشمن انجام نشود.
مدیر گروه سیاست پژوهشگاه با اشاره به راهبرد تعامل و مشارکت با دیگر کشورها به خصوص کشورهای عربی و اسلامی همسایه، اظهار کرد: این کشورها دارای نفوذ و قدرت هستند و روابط خوب و صمیمانه با این کشورها مهم است؛ این راهبرد دیپلماتیک و گفتوگو محور و همکاریطلبانه است و میتواند جلوی نقشبازی کردن مخالفان مقاومت را بگیرد و ما بیش از هر زمانی وظیفه داریم این کار را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه باید مقاومت را مشروع و لازم و ضروری بدانیم و توجیه کنیم، اضافه کرد: وقتی ما روابط خوبی با کشورهای همسایه نداشته باشیم طبیعتا فضا برای دشمنان مقاومت ایجاد خواهد شد لذا تعامل با عربستان در این راستا، کمککننده است گرچه از حیث مبنایی اختلافات شدیدی هم داریم.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تاکید بر برجستهسازی اخلاقی مقاومت، تصریح کرد: یکی از کارکردهای این مسئله مقابله با جنگ روانی و تبلیغاتی دشمنان است؛ هر وقت دشمن انبوه واژگان را به ذهن و روند ذهنی مخاطبان وارد میکند اگر ما حضور نداشته باشیم صحنه را خالی کردهایم؛ مقاومت صرفا یک کنش نظامی نیست و باید به عنوان گفتمان اخلاقی و مشروع و برای دفاع از کرامت انسانها و مبارزه با ظالمان تعریف شود.
استفاده از قدرت نرم در کنار قدرت سخت
وی با بیان اینکه دشمنان از هر دو قدرت سخت و نرم استفاده میکنند و ما هم باید بتوانیم از این راهبرد برای تقویت جبهه مقاومت استفاده کنیم، تصریح کرد: یکی از راهبردهای مهم دیگری که قابل طرح است راهبرد عزت و کرامت اسلامی و انسانی است؛ قرآن کریم فرموده است؛ مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا.
سیدباقری بیان کرد: روحیه کرامت انسانی و اسلامی نه صرفا یک مفهوم اخلاقی بلکه یک اصل بنیادین است که بتواند روابط امت اسلامی را با جبهه مقاومت تقویت کند. ما نباید در برابر دشمنان ذلیلانه هر چه را میگویند قبول کنیم بلکه مقابله با ذلت و تحمیل است که برجسته میشود و توجه به اصل عزت و فرهنگ تسلیم و وابستگی را کنار میزند.
وی افزود: قرآن در آیه ۲۰۰ سوره آلعمران فرموده است: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ صبر یعنی انسان در برابر مشکلات و سختیها مقاومت کند و شکیبا باشد؛ و وقتی سخن از صَابِرُوا میشود اشاره به مقاومت اجتماعی و صبر اجتماعی دارد که فرایندی تعاملی است.
سیدباقری تاکید کرد: امروزه جهان اسلام به مصابره بیش از هر زمان دیگری نیاز دارد یعنی هم خود باید صبر اجتماعی در برابر دشمنان داشته باشد و هم دیگران را به صبر دعوت کند. شکیبایی ظرفیتی است که میتواند اصلی راهبردی برای مقابله با دشمن تلقی شود.
مدیر گروه سیاست پژوهشگاه اظهار کرد: آخرین نکته هم در این زمینه همدلی و وحدت است قرآن فرمود: إِنَّ هَٰذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ؛ جبهه مقاوم متحد میتواند همه ملتها و اهل مقاومت را در برابر دشمن مشترک گرد هم بیاورد و در برابر زیادهخواهی دشمنان بایستیم.