به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با توجه به پیشرف و تحولات سریعی که توسط هوش مصنوعی در حوزههای مختلف بهوجود آمده است، هستههای حکمرانی فضای مجازی و حکمرانی هوش مصنوعی مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نشستهایی را تحت عنوان کارگاه دانشافزایی هوش مصنوعی برگزار مینمایند.
نشست و کارگاه علمی ـ آموزشی با عنوان «روایت موفقیت در کسب و کار، الهام گرفته از تکنولوژی هوش مصنوعی و تحولات دیجیتالی» در تاریخ یکشنبه ۱۹ اسفند ماه سال ۱۴۰۳ با ارائه دکتر علیرضا محمدی دانش آموخته رشته اقتصاد تجاری از دانشگاه UPM مالزی و با حمایت سازمان توسعه همکاریهای علمی و فناورانه بینالمللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری بصورت مجازی برگزار گردید.
در این نشست در ابتدا دکتر محمدی با معرفی رزومه کاری و علمی؛ شروع به ارائه سخنرانی با مقدمه ای در باب تحولات دیجیتالی منطقه جنوب شرق آسیا کرد.
دکتر علیرضا محمدی متولد سال ۱۳۶۶ تهران می باشد که در سال ۱۳۹۰ جهت ادامه تحصیل به کشور مالزی مهاجرت کرد. ایشان دارای مدرک مهندسی صنایع از دانشگاه آزاد اسلامی (سال ۱۳۸۸) و کارشناسی ارشد MBA از دانشگاه مالتی مدیا مالزی MMU (سال ۱۳۹۲) و همچنین دکترای اقتصاد بازرگانی از دانشگاه پوترا مالزی UPM (سال ۱۳۹۸) هستند. همچنین وی دارای ۳۱ عنوان مقاله چاپ شده و یا در حال چاپ در مجلات معتبر علمی و تعدادی عنوان و مقام در حوزه اقتصاد بازرگانی و تجارت و نوآوری می باشد.
مقالات و پژوهشهای ایشان در حوزه های کارایی عملکرد، بازاریابی رسانه های اجتماعی، راه حل های تعامل آنلاین، تحقیقات بازار، مطالعات وفاداری به برند و ارز دیجیتال بوده و وی در حال حاضر استاد راهنمای فعالیت های علمی و تحقیقاتی تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی در رشته های MBA، MSBA ، DBA در دانشگاه سیتی مالزی می باشد.
دکترمحمدی در ابتدا به بیان تجربیات خود در سالهای شکل گیری بیماری کرونا و سئوالاتی که درآن سالها برای صنایع و مدیران شرکت ها و مشاغل در جنوب شرق آسیا مطرح بود پرداخت و با تصویرسازی شرایط موجود در آن دوران در کشور مالزی، سنگاپور، هنگ کنگ و چین و اینکه در سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ چگونه مناطق جنوب شرق آسیا با همه گیر شدن این بیماری درگیر مسائل مختلف و به تبع آن معضلات اقتصادی شدند، به مبحث چگونگی استفاده از روش های نوین و هوشمند مورد استفاده کارشناسان و متخصصان برای حل مشکلات ایجاد شده در این دوران پرداخت. سئوالاتی همچون انتقال فعالیتهای سنتی به دیجیتال و آنلاین؛ حوزه ای بود که وی با پیدا کردن راهکار هایی شروع به فعالیت در مناطق فوق کرده و طی چندین سال که دنیا درگیر بیماری کرونا بود توانست شرکت های بین المللی زیادی را در حوزه دیجیتالیزه کردن بصورت اجرا یا مشاوره هدایت کند.
ایشان سپس به بحث عمده مشکلات شرکت ها در آن دوران اشاره و با دسته بندی آن به نحوه حل مشکلاتی مانند چگونگی تبدیل شرایط به تحولات دیجیتال ، جلسات آنلاین، حرکت و جابجایی و همچنین ثبت و نگهداری داده های مرتبط پرداخت و سپس به ذکر نمونه هایی و چگونگی حل آنها اشاره کرد. بطور مثال نحوه راه اندازی کمپین تبلیغاتی در دوران کرونا برای یک شرکت سنگاپوری که با استفاده از هوش مصنوعی که در آن دوران هنوز شناخته شده نبود را شرح دادند . وی در مثالی دیگر درباره کمپین معرفی فیلم بتمن در سنگاپور که از روش های ارائه شده ایشان در آن دوران استفاده شده بود، توضیحاتی ارائه کرد.
یکی دیگر از پروژه های انجام شده تحت نظارت ایشان در مبحث تبدیل به تحول دیجیتالی و هوش مصنوعی، توصیهکننده هوش مصنوعی در طول فصل سال نو چینی سال ۲۰۲۵ بود که در جشنهای مختلف سنتوسا، مارینا بی سندز و کنستلار از ان استفاده شده است.
فارغالتحصیل دانشگاه UPM مالزی درادامه سخنرانی خود به بیان موارد مهم در حوزه آموزش پرداخت و با ذکر این نکته که نیاز به استفاده از تحولات دیجیتالی و حرکت به سمت هوش مصنوعی ؛ آموزش از راه دور و برنامه های ODL و چگونگی نگهداری سوابق دانش آموزان و دانشجویان از ملزومات این روزهای دنیاست
در قسمت دیگری از این نشست دکتر محمدی به مبحث مهم استفاده از هوش مصنوعی و ابزارهای دیجیتال برای مزیت رقابتی در جوامع مختلف پرداختند و در ادامه به مباحثی همچون افزایش سرعت پردازش، چابکی و انعطاف پذیری تجاری و حذف مرزهای فیزیکی پرداخت و این موارد را در رشد و توسعه تحولات دیجیتالی و ارتقاء هوش مصنوعی در سالهای پیش رو در جوامع مهم دانستند.
دانش آموخته دکترای اقتصاد تجاری درباره چالش های پذیرش فناوری؛ با ذکر نمونه و مثال هایی اظهار داشت که عمده مواردی که باید بتوان در این تحول حرکت از صنعت سنتی به سوی دیجیتالیزه شدن در نظر داشت مواردی مانند مقاومت در برابر تغییر سیستم ها و افراد، یکپارچه سازی سیستم های جدید و قدیم، مهارت ها و آموزش های مرتبط با پیچیدگی کار، پشتیبانی مدیریت، اندازه شرکت و فشار رقابتی می باشد.
در این نشست که بهصورت برخط برگزار شد، حدود ۲۰ نفر شرکت داشتند. پس از پایان سخنرانی پرسش و پاسخ حاضرین انجام شد و جلسه بعد از نزدیک به دو ساعت به پایان رسید.