مهمترین عنصر پیروزی، نصرت الهی است

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، این روزها شاهد حوادث تلخی در جبهه مقاومت و در راس آن شهادت سیدحسن نصرالله؛ دبیرکل مجاهد حزب‌الله لبنان بودیم. رژیم صهیونیستی با حملات ددمنشانه در غزه و لبنان با تکیه بر تکنولوژی و سلاح‌های پیشرفته بار دیگر خوی وحشیانه خود را به جهانیان نشان داد. اما طبق وعده الهی امت اسلامی با توکل و ایمان در نهایت به پیروزی خواهد رسید.

خبرنگار ایکنا درباره این حوادث با حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا؛ عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه به گفت‌وگویی پرداخت که در ادامه می‌خوانید:
 این روزها شاهد حوادث بسیار تلخی در منطقه هستیم و جهاد به یکی از مسائل اصلی ما تبدیل شده است. در نصوص دینی درباره جهاد و یاری مظلومان چه آمده است؟
این روزها حوادث زیادی در منطقه در حال رخ‌دادن است و تحلیل‌ها و مباحث زیادی هم در فضای مجازی و حقیقی می‌شنویم و بنده در این خصوص دوست دارم در مورد یک نکته بیشتر حرف بزنم و بر آن تاکید کنم و آن برشمردن عناصر پیروزی است. جنگ یک مقوله دائمی در بین بشریت بوده و بعد از انقلاب هم ما تقابل زیادی با دشمنان خونخوار خود داشته‌ایم؛ در دفاع مقدس هشت‌ساله، تجربه بسیار بزرگی برای ما ایجاد شد؛ انواع کودتا و ایجاد جنگ داخلی توسط منافقان و حمله صدام تجارب خوبی به ملت و نظام ایران داده است.
این روزها گاهی می‌شنویم که بالاخره اسرائیل واجد تسلیحات و امکانات پیشرفته و به روز مانند بمب‌افکن‌های رادارگریز و بمب‌های یک تنی و … است و ناتو و آمریکا هم پشت سر او هستند اما بنده معتقدم عناصر پیروزی فقط داشتن این نوع امکانات و تسلیحات و … نیست بلکه مهمترین عنصر، نصرت الهی است؛ پیروزی فقط به ابزار و تجهیزات نظامی نیست بلکه آنچه که قرآن بر آن تاکید دارد و جزء فرهنگ دینی ماست مقوله نصرت الهی است. خداوند فرموده است بخشی از جنگ، حاصل بازو و ظرفیت و اسلحه و تجهیزات شماست و بر تقویت آن هم تاکید فرموده است ولی علت‌العلل و محوری‌ترین علت در کسب موفقیت، داشتن نصرت الهی است.
اگر مؤمنان ایمان به نصرت و حمایت خدا داشته باشند خداوند ضمانت کرده است: ان تنصروالله ینصرکم. تجربه دفاع مقدس واقعا همینطور بود زیرا کل دنیای غرب، آمریکا، اروپا، شوروی سابق و جهان عرب از صدام حمایت کردند ولی ایران اسلامی در ابتدای انقلاب که امکانات ما کم بود و کشور هنوز وضعیت بسامانی نداشت با دست خالی پیروز شد. این تجربه بسیار مهم است و نباید آن را دست‌کم بگیریم؛ در طول انقلاب حوادثی چون کودتای نوژه، طبس و … را داریم؛  در طبس چگونه شد که آمریکا با همه تجهیزات نظامی پیشرفته آن زمان وارد صحرای طبس شد و در حالی که هیچ کسی هم از حضور آن‌ها مطلع نبود ولی بر اثر طوفان شن، همه ابزار نظامی آنان زیر و رو شد و به تعبیر امام خمینی(ره)، سنگ‌ها و شن‌های بیابان مامور خدا بودند.
البته نصرت الهی مشروط به این است که ما باید پای کار دفاع و جهاد بایستیم که قطعا حزب‌الله پای کار ایستاده است؛ نصرت الهی در کنار مؤمنان و متقین و رزمندگان و مکتب اهل بیت(ع) است و اگر همه دنیا و وابستگان آنان بخواهند در برابر جریان مقاومت بایستند ما باید به نصرت الهی توجه داشته باشیم و بدانیم همه چیز وابسته به امکانات نظامی نیست.
در جنگ احزاب همین اسلاف صهیونیست‌های امروزی مقابل جبهه اسلام و پیامبر(ص) ایستاده بودند؛ این یهودیان با کمک قریش دور مدینه را محاصره کردند به گونه‌ای که تعبیر قرآن این است: هُنَالِكَ ابْتُلِيَ الْمُؤْمِنُونَ وَزُلْزِلُوا زِلْزَالًا شَدِيدًا. مدینه لرزید و مردم وحشت کردند و از این محاصره ترسیدند زیرا محاصره کامل بود ولی خداوند در همان لحظه پیروزی را در بزرگترین جنگ برای مسلمانان ایجاد کرد و این کار با شمشیر علی بن ابیطالب(ع) اتفاق افتاد و خداوند جنگ را با کشتن یک‌نفر یعنی عمربن عبدود به نفع مسلمین تغییر داد. تعابیر قرآن در جنگ بدر هم عجیب است و خداوند فرشتگان را به یاری مسلمانان فرستاد؛ براساس آیات قرآن سه دسته ملائمه داریم؛ ملائکه مردفین، ملائکه مسومین و ملائکه منزلین؛ شان نزول این ملائکه برای دفاع از مؤمنان  در جنگ است و کار آن‌ها همین نصرت‌دادن است و هرگاه مؤمنان همه تلاش خود را به کار ببرند ولی دچار ضعف شوند خدا آنها را به کمک می‌فرستد.
بنابراین نکته‌ای که عرض اصلی بنده است این است که در شرایطی که ناتو و همه کشورهای استکباری پشت سر اسرائیل ایستاده‌اند و از زمین و آسمان و دریا به لبنان یورش می‌برند، در همین شرایط هم ما باید به نصرت الهی دل ببندیم و دعا کنیم خداوند به کمک ما بیاید؛ این دوره، دوره دعا است و باید به خدا و اهل بیت متوسل شویم و برای ظهور دعا کنیم. ما معتقدیم که پایان جهان با ظهور به نفع مؤمنان و متقین خاتمه خواهد یافت. پایان تاریخ، وراثت الهی و مؤمنان است و الان در دنیای موجود مؤمنان و متقین کسانی هستند که در جبهه مقاومت و در کنار انقلاب اسلامی با زشت‌ترین و پلیدترین موجود سیاسی دنیا یعنی اسرائیل می‌جنگند. بنابراین نصرت الهی را نباید فراموش کرد این سنت قطعی الهی است و البته شرط آن اعتقاد و باور و ایستادن و مقاومت‌کردن است.
در شعب ابیطالب(ع) که دوره ضعف و فشار اقتصادی و سیاسی مسلمین بود در همان دوره خداوند پنج آیه اول سوره روم را در شعب نازل کرد و از خبر جنگ دو امپراتوری ایران و روم شرقی آن زمان و از پیروزی رومیان خبر داد؛ شاید در ابتدا بپرسیم که این آیات چه نفعی برای مسلمین گرفتار در شعب دارد ولی خود آیات توضیح داده است که جنگ دو ابرقدرت منجر به خوشحالی مؤمنان خواهد شد(فِي بِضْعِ سِنِينَ ۗ لِلَّهِ الْأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَمِنْ بَعْدُ ۚ وَيَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ).
در واقع در این جنگ اهل کتاب روم پیروز خواهند شد و فرصتی برای مؤمنان ایجاد می‌شود و دقیقا این وعده چند سال بعد محقق شد. در واقع سنت الهی همین مسئله است. وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ؛ در شرایطی که رهبر حزب‌الله و فرماندهان حزب الله و جبهه مقاومت به شهادت رسیده‌اند همه بدانند که جندالله منحصر به افراد نیست گرچه خسارت بزرگی محسوب می‌شود ولی منحصر به فرد نیست و یاران خدا پرچم را برخواهند داشت و به تعبیر امام با افتادن هر سرداری علم او را سردار دیگری برمی‌دارد.
مسئله مبارزه با ظلم و کمک به مظلوم مسئله‌ای فرادینی است و هر انسان آزاده‌ای فارغ از دین و مذهبش باید در این مسیر قدم بردارد ولی چرا امروز حتی از مسلمانان هم اقدامی چشم‌گیر را شاهد نیستیم؟ حتی ایران و یمن را هم مورد سرزنش قرار می‌دهند که چرا از غزه و لبنان حمایت می‌کنید؟
عرض کردم با تنبلی مسلمین نمی‌توان منتظر نصرت الهی بود؛ این نصرت شرط دارد؛ البته جبهه مقاومت محکم ایستاده؛ امروز حقیقتا دنیا در حال صف‌بندی است و اسرائیل را وارد جنگ و جدال با جهان اسلام کرده‌اند؛ کشورهای اسلامی باید بدانند بحث امروز اسرائیل جنگ با یک گروه و مذهب نیست؛ در جریان جنگ شش‌روزه کشورهای عربی با اسرائیل وارد مبارزه شدند ولی شکست خوردند و سرزمین‌های آن‌ها اشغال شد و الان هم اسرائیل دنبال همین کار است و دنبال نیل تا فرات و دنبال تشکیل دولت جهانی است و امروز رهبر شجاع حزب‌الله را شهید می‌کند ولی فردا اگر فرصت بیابد سراغ کشورهای عربی و مسلمان خواهد رفت.
با این حساب وظیفه امروز ما چیست؟
امروز وظیفه ما و نظام اسلامی است که حرکت کنیم؛ البته مصلحت‌سنجی و فرصت‌یابی خوب است و به تعبیر قرآن باید در کمینگاه باشیم و در فرصت مناسب ضربه خود را بزنیم ولی نباید فاصله انتقام زیاد باشد تا دشمن جری شود. انتظار ما این است که نظامیان، سپاهیان و دولت ما فکر و تدبیر کنند تا در شرایطی که جبهه مقاومت نیازمند تجدید قواست دچار یاس و نومیدی نشود. البته همه کشورهای اسلامی موظف هستند ولی ما نباید منتظر حاکمان وابسته‌ای باشیم که در برقراری رابطه با اسرائیل با هم مسابقه می‌دهند؛ نتانیاهوی جنایتکار همین دیروز گفت اگر عملیات ۷ اکتبر نبود رابطه ما با کشورهای عربی و به خصوص عربستان برقرار بود. امروز عربستان که مرکز اماکن مقدس اسلامی است با دشمن‌ترین دشمنان خدا پیمان دارد و کشورهای عربی مانند امارات مخفیانه و در پشت صحنه و حتی در برخی موارد به صورت آشکارا در حال حمایت از اسرائیل هستند.
این در حالی است که قرآن فرموده است: لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَى ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ؛ یهود(صهیونیست‌ها) باعداوت‎ترین دشمنان علیه مسلمین هستند. امارات مسیر و جاده‌ای را در اختیار اسرائیل قرار داده است؛ بنابراین از این‌ها نباید انتظار کمک داشته باشیم و البته این به معنای دامن‌زدن به اختلافات نیست و باید با حفظ وحدت اسلامی نگذاریم خط مقدمه جبهه مقاومت دچار یاس و استیصال و نومیدی شود. امیدوارم جبهه مقاومت قدرتمندانه وارد عمل شود تا قدرت‌نمایی از اسرائیل گرفته شود.