ضرورت برجسته‌كردن جنبه تخصصی و فنی ممیزی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به نقل از رادیو گفت‌وگو؛ دكتر احمد شاكری، نویسنده، منتقد و عضو هیأت‌علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه با حضور در برنامه «گفتگوی فرهنگی» در مورد ممیزی چالش پیشروی نشر بیان داشت: در ادوار مختلف و در زمان انتخابات كاندیداها، یكی از نكاتی كه در بحث فرهنگ به آن تأكید و تمركز دارند بحث ممیزی است.

وی افزود: یكی از مجاری برای برجسته‌كردن جنبه فنی و تخصصی ممیزی این است كه تفصیل مناسب را نسبت به بحث ممیزی و كنترل آن داشت.

شاكری با بیان اینكه یكی از نكات مهم در كشور مربوط به فلسفه ممیزی است بیان داشت: طیف‌هایی كه در مورد ممیزی اظهارنظر می‌كنند مدارجی دارند و برخی از این طیف‌ها با اصل ممیزی مخالف‌اند و برخی نیز ممیزی را می‌پذیرند؛ ولی با قیود و معیارهای آن مشكل دارند و برخی از طیف‌ها نیز قیود و معیارها را پذیرش دارند و روی تطبیق و فرایندها نكته دارند.

عضو هیأت‌علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه با اشاره به اینكه در دولت‌های مختلف رویه‌های یكسانی در ممیزی نبوده است اظهار داشت: رعایت ممیزی امری است كه عقلاً فاقد از دین‌دار بودن یا نبودن به ممیزی حكم می‌دهند؛ چون قانون بهتر از بی‌قانونی است.

وی گفت: در صورتی كه ممیزی نباشد یك آزادی مطلق‌العنان كه هیچ فكر و عقیده‌ای در آن احترام ندارد و هیچ مرزی برای بیان حدود و ضوابط وجود ندارد ایجاد می‌شود.

شاكری تصریح كرد: ممیزی اجازه نمی‌دهد توهینی به مذاهب شود و مدافع مذاهب و آزادی بیان است و از تخریب جلوگیری می‌كند.