ناسازگاری صهیونیسم با حقوق بین‌الملل

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، هم اندیشی علمی با موضوع “فلسطین و الهیات نسل‌کشی” توسط قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه، دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و موسسه شناخت سه شنبه ۲۹ خردادماه سال جاری به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

این هم اندیشی علمی با حضور و ارائه دکتر محمد محمدرضایی و دکتر محمد محمدی‌نیا برگزار شد.

دکتر محمد محمدرضایی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و سردبیر فصلنامه قبسات پژوهشگاه، در این نشست گفت: یهود یا یهودیت، یکی از ادیان ابراهیمی است اما بر اساس دیدگاه محققان، کتاب آنها تحریف شده و دیدگاه‌های عجیب و غریبی به این کتاب مقدس نسبت داده‌اند. اما غیر از این دین و پیروان آن، یک گرایش افراطی به نام صهیونیسم به وجود آمده که شکل‌گیری دولت اسرائیل برآمده از این پدیده است. این پدیده کاملا با اخلاق، آموزه‌های کتاب مقدس یهود و همچنین با حقوق بین‌الملل ناسازگاری دارد. آئین یهود تبلیغ ندارد چراکه این قوم، خودشان را قوم برگزیده می‌دانند و هرگونه جنایت در حق مردم دیگر را روا می‌دارند و معتقدند دین آنها نعمتی الهی است که تنها در اختیار قوم بنی اسرائیل است.

وی افزود: برخی از یهودیان با صهیونیسم مخالف هستند. صهیون، نام تپه‌ای در اورشلیم است که در زمان شکوفایی دولت بنی‌اسرائیل در عصر داوود و حضرت سلیمان، مرکزی نظامی و یادآور دوران اقتدار آن قوم است بنابراین صهیونیسم طرفدار بازگشت یهودیان به فلسطین و ایجاد کشوری ویژه بنی اسرائیل در این سرزمین است. بنیانگذار این نهضت تئودور هرتزل است. با ایجاد نهضت صهیون و تشویق یهودیان برای مهاجرت به فلسطین، دولت انگلستان با صدور بیانیه بالفور، موافقت خود را با تشکیل کشور اسرائیل اعلام کرد و بعد از جنگ جهانی دوم نیز سازمان ملل رای به تقسیم فلسطین و تشکیل کشور مستقل اسرائیل داد لذا در سال ۱۹۴۸ کشور اسرائیل اعلام موجودیت و بخش‌های زیادی از سرزمین‌های اطراف را ضمیمه خاک خود کرد. این در حالی است که تورات، یهودیان را از دست‌درازی به خاک سرزمین‌های دیگر برحذر داشته است.

مخالفت صهیونیست‌ها با اعلامیه جهانی حقوق بشر

محمدرضایی گفت: برخی از محققان بیان کرده‌اند اسفار خمسه یهودیان به این دلیل که حضرت موسی(ع) نمی‌توانسته مرگ خود را در آن پیش‌بینی و ثبت کند بنابراین کتابی باطل است. صهیونیست‌ها حتی بر اساس کتاب مقدس خود عمل نمی‌کنند و به هیچ چیز پایبند نیستند چراکه مسلمانان، آنها را با آغوش باز پذیرفتند اما آنها مسلمانان را از خاک خودشان بیرون کردند. اینها قائل به تبعیض نژادی هستند و هر قتل و غارتی را بر خودشان روا می‌دارند و حتی اعلامیه جهانی حقوق بشر را رعایت نمی‌کنند که در ماده هفدهم آن آمده است که هیچ کسی را نمی‌توان از مالکیت محروم کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تأکید کرد: کنوانسیون ژنو بیان می‌‌دارد که باید حقوق افرادی که به صورت مستقیم در درگیری‌ها شرکت نمی‌کنند و به هر علتی فاقد توان مبارزه هستند محترم شمرده شده و از اثرات جنگ مصون باشند اما صهیونیست‌ها هیچکدام از موازین انسانی و حقوق بشری را رعایت نمی‌کنند و یکی از دلایل اصلی این وضعیت، تحریفاتی است که در کتاب مقدس صورت گرفته است. تلمود بخشی دارد که در آن احکام بیان شده است که از جمله احکام این است که حکم قتل یک یهودی با غیر یهودی متفاوت است. اگر کسی یک یهودی را به قتل برساند گناه بزرگی را انجام داده و باید مجازات شود اما اگر یک یهودی، شخصی غیریهودی را بکشد تنها عذاب اخروی دارد و در دنیا نباید مجازات شود. همچنین گفته شده نجات جان یک یهودی، از مهمترین واجبات است اما نباید جان یک غیر یهودی را نجات داد. مشخص است که چنین افرادی قائل به وجدان، اخلاق و حقوق بشر نیستند بنابراین مشخص نیست چرا جامعه بین‌الملل به این گروه افراطی اجازه می‌دهد هر نوع جنایتی را روا بدارند چون اینها برای جامعه بشریت بسیار مضر هستند.