شهید رئیسی مخلصانه در خدمت ولایت فقیه و مردم بود

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، هم‌اندیشی علمی با موضوع “شاخص‌های حکمرانی اسلامی در بازخوانی دولت سیزدهم” روز سه شنبه ۸ خرداد ماه سال جاری توسط گروه سیاست پژوهشگاه با همکاری انجمن مطالعات سیاسی حوزه به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین قاسم شبان‌نیا در این هم اندیشی به ایراد سخنرانی پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

وی با اشاره به برخی عوامل موفقیت شهید رئیسی گفت: او از کسانی بود که توانست اسلامیت و جمهوریت را به معنای واقعی خود یکجا جمع کند و مذهب و مردم‌سالاری دینی را به خوبی نشان دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) گفت: از وجوه مردم‌سالاری که کمتر مورد توجه قرار می گیرد آن است که قوای حاکم باید همه مردم را شهروند خود بدانند و خدمتگزاری خود را شامل همه افرادی بدانند که به عنوان شهروند در کشور اسلامی زندگی می کنند، شهید رئیسی حتی اگر مخالفان اش نکاتی را بیان می کرد تلاش می‌کرد تا مصالح آنها را نیز در نظر بگیرد، او حتی رئیس جمهور مخالفان اش بود.

وی تصریح کرد: شهید رئیسی در بحث مردم سالاری دنبال مشارکت واقعی مردم بود و این مشارکت را صوری نمی‌دید و همواره برای جلب نظر مردم تلاش می کرد و در همین مسیر نیز توفیق شهادت یافت؛ از جلوه های مردم سالاری که او به خوبی متبلور کرد مردم‌داری آن شهید بود، یعنی مردم سالاری را به معنای واقعی باور داشت و در عملکرد او این مساله به خوبی نمایان بود.

حجت الاسلام شبان نیا گفت: از سوی دیگر بحث ولایت مداری آن شهید نیز بسیار قابل توجه است که ناشی از بحث اسلامیت نظام می شود، شهید جمهور جایی که  لازم است نظر کارشناسی خود را ارایه می کند اما قبل از هرچیز ولایت پذیری را به حد اعلای خود می‌رساند، هیچ سخنی خلاف نظر رهبری بر زبان نیاورد و اینکه اندکی منیّت در برابر ولایت نداشت از او قدرتی ساخت که اینگونه مخلصانه در خدمت ولایت و مردم ادای وظیفه کند.

وی با بیان اینکه شهید آیت الله رئیسی در بحث مدیریت کشور عقلانیت داشت، افزود: او فردی آرمان گرا و به دنبال تحقق ارزش های نظام بود، او برای رسیدن نظام جمهوری اسلامی به افق تمدن اسلامی تلاش می کرد، نکته دیگر اخلاق مداری بود که در آن شهید می دیدیم، او هرگز از موضع عدم صداقت و فریب ورود نکرد، همواره اخلاق مدار بود.