صلابت در بیان معارف اهل بیت از جمله امتیازهای «التفسیرالأثری الجامع» است

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آئین رونمایی از موسوعه‌ی «التفسیر الأثری الجامع» همزمان با هفدهمین سالگرد ارتحال علامه معرفت و با حضور اندیشمندانی از ایران و جهان اسلام چون آیت الله رضا استادی، آیت الله علی اکبر رشاد، حجج اسلام و المسلمین مهدی رستم نژاد و عبدالکریم بهجت پور و سخنان پرفسور نورالدین ابولحیه از کشور الجزایر چهارشنبه ۲۷ دی ماه ۱۴۰۲ در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

آیت الله رضا استادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این مراسم با اشاره به خدمات و آثار مختلف آیت الله معرفت اظهار داشت: باید قدر افرادی همچون آیت الله معرفت دانسته شود و نباید این چنین افرادی به فراموشی سپرده شوند.

وی افزود: الحمدالله شاگردان آیت الله معرفت، اقدامات خوبی در راستای ترویج و تکمیل آثار و اندیشه های این عالم بزرگ انجام داده اند که امیدواریم هرچه بیشتر در این زمینه شاهد فعالیت های علمی از آثار آیت الله معرفت باشیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: تفسیر قرآن کریم به وسیله روایات از اول تا آخر، امکان ندارد؛ چراکه شش هزار و دویست و شانزده آیه در قرآن کریم وجود دارد؛ درحالی که کل روایات موجود از اهل بیت(ع) ۴ یا ۵ هزار روایت یا کمی بیشتر است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به امتیازهای کتاب «التفسیرالأثری الجامع» بیان داشت: یکی از مهمترین امتیازهای کتاب التفسیر الاثری الجامع این است که روایات در این کتاب تقسیم شده است و برای روایات اهل سنت و شیعه تقسیم بندی مناسبی شده است.

وی با اشاره به این که روایات نیز همچون قرآن کریم دارای محکمات و متشابهاتی هستند ابراز کرد: در این کتاب نیز تمام روایات محکم و متشابه بیان شده است که این نیز یکی از محسنات کتاب التفسیر الاثری الجامع است.

آیت الله استادی با اشاره به روش بکار رفته در نگارش کتاب التفسیر الاثری الجامع اظهار داشت: این کتاب به روش آیت الله معرفت نگاشته شده است که این نیز یکی از تمایزات نگارش این تفسیر است‌.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صلابت بیان معارف اهل بیت و حقه شیعه را از جمله امتیازهای مهم کتاب التفسیر الاثری الجامع دانست و بیان داشت: در این کتاب با صلابت کامل کلام اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و اندیشه شیعیان که همان کلام و مبانی اسلامی اهل بیت علیهم السلام است به نگارش درآمده و بیان شده است؛ علاوه بر این که بیان حاکم بر این تفسیر، بیان به صورت گزنده و توهین کننده نیز نمی باشد.

آیت الله استادی در پایان بیان داشت: یکی از بهترین کارهای آیت الله معرفت، پرورش افراد علمی است که ما تا به حال این چنین چیزی نداشتیم و الحمدالله الان شاگردان آیت الله معرفت هستند که در مسئله تفسیر و روایات، مهارت خاصی داشته و می توان در هنگام مناظره های علمی از این ظرفیت ها استفاده کرد.