انقلاب اسلامی، پاسخی به ایده های دوگانه جامعه بود

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در آستانه فرارسیدن چهارمین سالگرد شهادت سردار رشید اسلام، شهید حاج قاسم سلیمانی، کرسی آزاداندیشی (نشست علمی) ”شهید القدس و اکنونِ جهبه مقاومت” سه شنبه ۱۲دیماه سال جاری توسط گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه با همکاری دبیرخانه دائمی کنفرانس بین المللی حمایت از فلسطین، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، انجمن مطالعات سیاسی حوزه، کمیته فرهنگی اربعین، خبرگزاری قرآنی ایکنا و تلویزیون اینترنتی عبرات برگزار شد.

این نشست با حضور و ارائه نظر دکتر سیدمجتبی ابطحی (دبیر کل کنفرانس بین المللی حمایت از فلسطین)، دکتر عبدالوهاب فراتی و دکتر مختار شیخ حسینی برگزار  شد.

دکتر مختار شیخ حسینی رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی با اشاره به فرامرزی بودن تفکر مقاومت در منطقه اظهار کرد: مقاومت را نباید یک پدیده صرفاً ایرانی دانست. ملت‌های مسلمان منطقه تجربه تاریخی استعمار و استثمار رقیب تمدنی خود یعنی غرب را در ذهن دارند و این تجربه، ملت‌های مسلمان را خسته کرد و با همین خستگی وارد قرن بیستم شدند و در این قرن با تردیدهای بسیاری روبه‌رو شدند و باید اندیشمندان طوری عمل می‌کردند تا ضمن پاسخ به این تردیدها، هویت اسلامی و دینی ملت‌های منطقه را هم حفظ می‌کردند.

وی افزود: انقلاب اسلامی پاسخی به ایده‌های دوگانه بود و گفتمان انقلاب اسلامی صورتبندی جدیدی را ارائه داد و همچنین این گفتمان به نوعی پاسخ فکری به انسان مسلمانی محسوب می‌شود که در بیش از ۱۵۰ سال گذشته تجربه شکست در برابر تمدن غرب را داشته و سرخورده شده بود. پیش از وقوع انقلاب اسلامی انسان مسلمان به کل ناامید شده و فکر می‌کرد دیگر توفیقی برای مقاومت ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) بیان کرد: شهید سلیمانی با توفیقی که در لبنان، غزه، سوریه و عراق به دست آورد به انسان مسلمان این اراده و اعتماد به نفس را داد که می‌توان با تمرکز به خود و ایستادن روی پای خود مقابل تمدن غرب ایستاد و لذا گفتمان مقاومت را نباید یک گفتمان ایرانی بلکه یک گفتمان جهانی دانست. همچنین این گفتمان یک گفتمان هویتی است و تکثیر آن تنها به بخش‌های شیعی منطقه محدود نشده بلکه به دیگر قلمروهای جهان اسلامی هم گسترش یافته است.

شیخ‌حسینی با بیان اینکه جامعه‌پذیر کردن مقاومت یکی از ویژگی‌های جبهه مقاومت است، گفت: بازیابی اعتماد به نفس و هویتی که انسان مسلمان در ۱۵۰ سال اخیر آن را از دست داده بود و او را مجبور به سازش با دشمن کرده بود دیگر ویژگی جبهه مقاومت است و ویژگی سوم هم مربوط به خلاقیت این جبهه است مثلاً گفتمان مقاومت بازیگران و افراد جدیدی را معرفی کرد و تنوع بازیگران را رقم زد و تنها خود را به بازیگران رسمی محدود نکرد.