آیین معارفه مدیر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت پژوهشگاه برگزار شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، صبح امروز شنبه مورخ ۱۱ آبان‌ماه جاری آیین معارفه مدیر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت پژوهشگاه با حضور ریاست مکرم، معاونین، روسای پژوهشکده‌ها و مدیران ارشد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

در این مراسم آیت‌الله علی اکبر رشاد ریاست مکرم پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با ابلاغ حکمی به آقای شهاب ارجمند، ایشان را به عنوان مدیر نظارت، ارزیابی و تضمیم کیفیت پژوهشگاه معرفی کرد.

در بخشی از حکم ایشان و ازجمله وظایف مهم مدیر نظارت و ارزیابی و تضمیم کیفیت پژوهشگاه آمده است:

۱.‌ آینده‌پژوهی، آینده‌نگری و آینده‌نگاری در زمینه‌ی مسائل کلان و راهبردی پژوهشگاه، با توجه به اهداف و وظائف این نهاد، در جهت تحقق سند چشم‌انداز، اصول راهبردی و سایر اسناد راهنمای مصوب، و تهیه و ارائه‌ی پیشنهاده‌های مناسب برای طرح و تصویب در مراجع ذی‌صلاح.

  1. اولویت‌سنجی روزآمد و پیوسته در قلمرو مأموریت‌های حوزه‌های سازمانی گوناگون، با همکاری مدیران ذی‌ربط هر واحد، تهیه و ارائه‌ی پیشنهاده‌های مناسب برای طرح و تصویب در مراجع ذی‌صلاح.
  2. تهیه‌ی نظام‌نامه، دستورنامه‌نویسی و فرایندنگاری برای تحقق سند چشم‌انداز، اصول راهبردی و سایر اسناد راهنما، و نیز سیاست‌ها و اصول حاکم بر فعالیت‌های پژوهشگاه با همکاری مسئولان مربوط و ارائه‌ برای طرح و تصویب در مراجع ذی‌صلاح.
  3. تهیه‌ی چارچوب و اصول سیاست‌های دوره‌ای حاکم بر «برنامه‌ی پنجساله‌ی پژوهشگاه» (برنامه‌ی راهبردی) پیش از برنامه‌نویسی هر دوره و نیز تنظیم پیش‌نویس احکام برنامه‌ی سالانه، با هماهنگی مشاور امور راهبردی و با همکاری مسئولان مربوط، و ارائه برای تصویب.
  4. طراحی کلیات برنامه‌ و بودجه‌ی سالانه‌ی پژوهشگاه، در تعامل با معاونت امور پژوهشی و آموزشی و معاونت امور اداری ـ مالی و توسعه‌ی منابع، و نیز کمک به مدیران مؤسسات وابسته و تابعه در تهیه‌ی برنامه‌ و بودجه‌ی سالانه‌ی آنها؛ و ارائه‌‌ی بهنگام آنها برای طرح و تصویب در مراجع ذی‌صلاح.
  5. تلفیق و تعدیل برنامه‌ها و تنظیم برنامه‌ و بودجه‌ی عملیاتی سالانه‌ی پژوهشگاه، در مراوده‌ی پویا و پیوسته با واحدهای ذی‌ربط و مؤسسات وابسته و تابعه؛ و ارائه‌‌ی بهنگام آنها برای طرح و تصویب در مراجع ذی‌صلاح.
  6. نظارت بر تغییرات میان‌دوره‌ای برنامه‌ها، براساس درخواست واحدهای ذی‌ربط، از حیث انطباق با ضوابط برنامه، و طی تشریفات لازم طرح و تصویب در مراجع ذی‌صلاح.
  7. پایش پویا و پیوسته‌ی پیشرفت برنامه‌ی واحدها و حسن جریان فعالیها، و سنجش میزان انطباق و انحراف فعالیت واحدها از برنامه‌های ابلاغی، و تهیه‌ی گزارش عملیاتی نوبه‌ای و نهایی از وضعیت هریک و ارائه در قالب کارنماهای دوره‌ای به مقامات و واحدهای مسؤول. همچنین ارزیابی میزان موفقیت برنامه‌های پنجساله و تنظیم و ارائه‌ی گزارش جامع و نهایی در پایان بازه‌ی اجرایی هر برنامه.
  8. بازخوردسنجی میدانی (سنجش میزان اثربخشی و کارساز بودن) برنامه‌ها و فعالیت‌های واحدها در راستای تحقق اهداف و وظائف پژوهشگاه.
  9. طراحی و پیاده‌سازی دو طرح خطیر «نظام جامع ارزیابی و مدیریت عملکرد نیروی انسانی» و «نظامواره‌ی جامع برنامه‌نویسی و پیشرفت‌سنجی برنامه‌ی پژوهشگاه» با همکاری واحدهای ذی‌ربط .
  10. آسیب‌شناسی «سازمانی»، «فرایندی»، «برنامه‌ای»، «عملکردی»، «برایندی»، و «بروندادی» حوزه‌های سازمانی مختلف، و چاره‌جویی و ارائه‌ی راهکارهای لازم برای اصلاح و ارتقا، نوسازی و بهسازی، در قالب برنامه‌های بهبود کیفیت عملکرد؛ و نیز تقویت رویکرد انقلابی و جهادی در واحدهای پژوهشگاه؛ هم‌چنین تلاش در جهت تمرکززدایی مدیریتی، کاهش دیوان‌سالاری، ساده‌سازی مراودات بینابخشی، و تجمیع نظام‌مند اطلاعات، در جهت افزایش شفافیت، سرعت و سهولت در روند امور و تقویت خلاقیت در بخش‌های سازمانی و ارتقای کمی و کیفی آثار با مساعدت مسئولان مربوط.
  11. رصد نهادهای متناظر با حوزه‌های فعالیتی پژوهشگاه، و شناخت ابتکارات و موفقیت‌های آنان در عرصه‌های مرتبط با مأموریت‌ها و امکان‌سنجی بومی‌سازی تجارب دستگاه‌ها، متناسب با اقتضائات پژوهشگاه؛ و اهتمام بر روزآمدی و ارتقای کارآمدی سامانه‌های نظارتی و سنجشی مستقر.
  12. حضور مؤثر و فعال در مجامع تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر پژوهشگاه، به‌عنوان عضو یا مدعو، برحسب مورد.
  13. تشکیل کارگروه‌های تخصصی نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت مطابق الزامات آیین‌نامه‌ای.
  14. تنظیم و ارائه‌ی گزارش فصلانه‌ی فعالیت‌ها و عملکرد سالانه‌ و ادواری پیشرفت برنامه‌های مصوب.

آیشت‌الله رشاد در پایان افزودند: امید می‌برم در سایه‌ی الطاف الاهی و در هاله‌ی توجهات مهدوی(عج) و با تدبیر و تلاش توأم با اخلاص جناب‌عالی و مساعدت و مساعی دیگر همکاران، این واحد مهم بتواند نقش شایان و نمایانی را در جهت پیگیری تدابیر، رهنمودها و منویات رهبر فرهمند انقلاب اسلامی و تحقق اهداف و وظایف خطیر پژوهشگاه ایفا نماید.