نهضت بازگشت به مسجد زمینه‌ساز رونق محلات و شهرها

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دکتر محمدرضا سنگری مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان بر لزوم تحقق نهضت بازگشت به مسجد تاکید و اظهار کرد: مسجد پایگاه تصمیم گیری ها، اندیشیدن ها و تربیت انسان ها در عصر پیامبر(ص) بود و امروز نیز باید چنین کارکردی در جامعه داشته باشد.

این پژوهشگر حوزه دین بیان کرد: زمانی که  پیامبر(ص) در شهر مدینه مستقر شدند، نخستین اقدامی را که مورد توجه قرار دادند، ساخت مسجد بوده است و در اهمیت جایگاه مسجد باید گفت که خداوند ورود مشرکان به مسجدالحرام را حرام و ممنوع اعلام کرده است.

وی با اشاره به کارکردهای مسجد افزود: تصمیم گیری های سیاسی، دیدار با سفرای خارجی، قضاوت و رسیدگی به مشکلات مردم در صدر اسلام در مسجد صورت می گرفت و هرگاه جنگی می شد، مساجد محل تجمع مردم برای دفاع از کشور و تصمیم گیری برای مواجهه با دشمن بودند، بنابراین مسجد در همه ابعاد و زوایای مادی و معنوی جامعه اسلامی نقش محوری بر عهده داشته و دارد.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: اگر مساجد تقویت شوند، زمینه رونق محلات و شهرها نیز فراهم می شود و چنین مساجدی مرکز تحول می شوند، امروز با وجود هجمه‌های فرهنگی فراوانی که جامعه و نسل جوان را تهدید می‌کند، ضرورت دارد، که از مساجد برای تقویت باورهای دینی نوجوانان و جوانان بهره برداری شود.

صاحب آثار همچون «ابوالفضل نهضت رضوی» و «شعر هیئت» با اشاره به مولفه هایی که زمینه رونق مسجد را فراهم می کند، ابراز کرد: فضای کافی، نظافت و پاکیزگی، سیستم صوتی مناسب می تواند زمینه ساز رونق مسجد را فراهم کند، ضمن اینکه اگر می‌خواهیم مسجد قوی و بانشاط داشته باشیم، باید توجه کنیم که مسجد تنها مکانی برای اقامه نماز جماعت نیست، بلکه خانه های خدا باید متناسب با نیازهای روز جوانان برنامه های قرآنی، فرهنگی، تفریحی، اردوهای زیارتی و سیاحتی، ورزشی برای مخاطبان تدارک ببینند تا اقبال مردم به مساجد افزایش یابد.

این پژوهشگر حوزه دین خاطرنشان کرد: اگر جاذبه برنامه های مساجد افزایش یابد و روحانی مسجد با جوانان تعامل و ارتباط صمیمانه ای داشته باشد، رونق مساجد رقم می خورد.