شصتمین هم‌اندیشی مدیران پژوهشگاه برگزار شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، صبح روز چهارشنبه مورخ ۲۶ مهر ماه جاری، شصتمین هم‌اندیشی مدیران پژوهشگاه با حضور آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رئیس و موسس پژوهشگاه، حجت الاسلام  دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنیگ، دکتر محمد حسن پور رییس حوزه ریاست، دکتر مهدی عباس‌زاده معاونت امور پژوهشی و آموزشی، دکتر امین کمالوندی معاونت اداری مالی و توسعه منابع و دیگر مدیران ارشد پژوهشگاه، در محل تالار معرفت دفتر قم پژوهشگاه برگزار شد.

این هم‌اندیشی با عرض خوش آمدگویی و طرح دستور جلسه توسط دکتر محمد حسن‌پور آغاز شد.

این هم‌اندیشی که با محوریت طرح مسائل و موضوعات عام فرهنگی در تعامل با شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر “بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور” برگزار می شد، با سخنرانی آیت الله علی اکبر رشاد و حجت الاسلام  دکتر عبدالحسین خسروپناه دنبال شد.

پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آماده یاری به دبیرخانه شورا است

آیت الله علی‌اکبر رشاد در این نشست ضمن محکومیت رژیم صهیونیستی در حمله بیمارستان در عزه و کشتار مردم بی‌دفاع اظهار داشت: پیروزی جریان مقاومت حتمی است و شرایط جهانی نشان می‌دهد اسرائیل به زودی نابود می‌شود.
وی همچنین با اشاره به اقدامات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: این پژوهشگاه ضمن اقدامات نظری و تولید فکر، برنامه‌های فرهنگی و فناورانه متعددی را در دستور کار دارد.

رئیس و موسس پژوهشگاه از ایجاد شرکت‌های دانش بنیان در ذیل پژوهشگاه خبر داد و گفت: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در حوزه فرهنگ همکاری خوبی را با دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز کرده و حضور استاد خسروپناه برای پژوهشگاه بسیار مغتنم است چراکه ایشان استاد فلسفه و مدیری توانمند و پیگیر است.

وی ادامه داد: پژوهشگاه آماده است که در حوزه نظریه پردازی نیز به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی یاری رساند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه نیز در این هم اندیشی ضمن محکومیت اقدامات وحشیانه و دردناک رژیم صهیونیستی، درباره بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی اظهار کرد: برخی معتقدند که در بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی، باید سازمان‌ها و نهادهای موجود تغییر کند، اما منظور مقام معظم رهبری بازسازی جامعه است و اینکه جامعه چه تلقی از فرهنگ دارد.

وی ادامه داد: البته در این میان نیاز است که برخی از نهادها نیز اصلاح شوند چراکه برخی از این نهادها اقدامات موازی با یکدیگر انجام می‌دهند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: از طرفی در بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی باید عقلانیت، کار جهادی، رویکرد مشارکتی و ولایی را مدنظر داشت و باید تأکید مقام معظم رهبری در زمینه قرارگاه شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی را دنبال کرد. 

استاد خسروپناه با اشاره به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم بیان کرد: مصوبات این شورا در حوزه علم به خوبی اجرایی شده چراکه نظارت بر اجرای مصوبات در حوزه علم با جدیت بیشتری نسبت به حوزه فرهنگ صورت گرفته است، البته در برخی اسناد که نظارت کافی در اجرا نبوده کار اجرا خوب پیشرفت نکرده است.  

وی افزود: بنابراین شورای عالی انقلاب فرهنگی در راهبری علم توفیقات خوبی داشته است، البته مصوبات شورا هم عمدتا در حوزه علم بوده است تا جایی که ۷۰ درصد مصوبات در حوزه علم، ۲۰ درصد در حوزه فرهنگ و ۱۰ درصد در زمینه مشترک علمی و فرهنگی بوده است.

استاد خسروپناه با اشاره به ضرورت تقویت راهبری، رصد و نظارت بر اسناد در شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: برای تحقق این امر مرکز رصد، برنامه‌ریزی و ارزیابی را با حضور دکتر مسعود فیاضی عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه ایجاد کردیم که علاوه بر نظارت بر اجرا، بر اثربخشی اسناد نیز نظارت داشته باشد. همچنین در ذیل این مرکز رصدخانه‌های کشور شناسایی شده‌اند و برای رصد موضوعات از آنها استفاده می‌کنیم.

وی اضافه کرد: ارتباط با حلقه‌های میانی و تشکل‌های مردمی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به خوبی شکل گرفته است و هدف اصلی این رویکرد، مدیریت جهاد تبیین از سوی حلقه‌های میانی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ساختار جدید دبیرخانه شورا بیان کرد: بر اساس سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی ۴ ستاد علم و فناوری، زنان خانواده، فرهنگی اجتماعی و تعلیم و تربیت ایجاد شده است و ذیل این ستادها میزهای تخصصی شکل گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با تاکید بر عقبه فکری و نظری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در این زمینه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی می تواند به دبیرخانه کمک کند.

وی همچنین عنوان کرد: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی باید ارتباطش را با نخبگان دانشگاهی حفظ کند و جلسات منظمی را با دانشگاهیان داشته باشد.

این هم اندیشی در ادامه با ارائه گزارش از عمکلرد سازمان انتشارات پژوهشگاه توسط آقای محمد جنتی مدیر عامل سازمان به اتمام رسید.