غزه، مطلع خورشید فرداست

دکتر محمدرضا سنگری 

مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

غزه در آتش و خون است خدایا مددی
شهر در دست جنون است خدایا مددی
آسمان تیره ز دود است و زمین مات ز دود
حال خورشید نگون است خدایا مددی …

غزه، نماد مظلومیت، مقاومت، اقتدار و ایمان در عصر توحش، سبعیت و فقدان شرافت انسانی است. آزمونگاهی برای انسان امروز تا حق از باطل، مجاهدت از بی‌تفاوتی، غیرتمندی از قعود و خمودگی، درستی از درشتی و ایمان از شیطان شناخته و شناسانده شود.

غزه، تداعی کربلاست، نتانیاهو، همان حرمله است، بایدن، همان یزید و مکرون همان عمر سعد مکار و موشک‌ها همان تیرهای حرمله و خانه سوزی‌ها و ویرانگری‌ها همان جنایات شمر بن ذی‌الجوشن در آتش زدن خیمه‌های عاشورا.

کودک کشی و لذت بردن از کشتار مادران، رسم پلشت و زشت نابکارانی است که به شیوه کربلا نقاب بر چهره می‌زنند و با نام آزادی و انسانیت، آزادی و انسانیت و شرافت را زیر سم اسبان(تانک‌ها) له می‌کنند. (در زیارت عاشورا یکی از ویژگی جنایتکاران کربلا تنقبت (نقاب زدن) است)

چه انگاره‌ی ناروایی که مقاومت و ایستادگی غزه بشکند، چه پندار بیهوده‌ای که شمشیر بر خون غلبه یابد، هرگز! این خون‌ها، طوفان نوح خواهد شد و کنعانیان را در کام خواهد کشید. کودکان غزه زنده‌اند و معصومیت پرپر شده‌شان، شامه فردا را خواهد نواخت. خوب گفته است شاعر روزگار ما علیرضا قزوه:

و کودکان غزه
شاعران فردایند
تمامشان از معراج آمده بودند
و صداشان در زیر خاک
تا هنوز
سمفونی بیداری است
آنها نمرده‌اند
تنها خودشان را به خواب زدنده‌اند.

خواب کودکان شهید غزه، خواب بیدادگران را آشفته خواهد کرد. هر شهید غزه پرچمیست که فرداها بر قله‌های عزت و رفعت خواهد نشست، هر مادر شهید غزه، فردا فرزندانی از جنس زیتون و انجیر خواهد زاد. مادران شهید، موسی‌ها به طور سینا خواهند بخشید.

به صهیونیست‌ها باید گفت گمان نکنید شهیدان غزه، مرده‌اند، آنها عند ربهم یرزقون هستند.

اما به ساکنان قاعد، به ناجوانمردان منطقه که رگ غیرتشان نمی‌جنبد و درد و اندوه این همه فاجعه، شریان‌هایشان را نمی‌لرزاند باید گفت:

آتش و دود، خون و خاکستر
صورت خاک خسته، پرچین است
صبح صادق دمیده خواهد شد
شب پایانی شیاطین است
می‌رسد آن امان جان و جهان
مرد موعود قصه‌ها این است

و صبح نزدیک است و شام تار رفتنی است. تا طلوع آفتاب از پشت ویرانه‌های غزه، زمانی نمانده است، چشم‌هایی که روشنی از ایمان دارند، لحظه‌های شکوهمند سپیده‌دمان را منتظرند و امیدوار.

إِنَّ اللَّهَ یُدافِعُ عَنِ الَّذِینَ آمَنُوا…

قطعا خداوند از کسانى که ایمان آورده‌اند دفاع مى‌کند…

آیه ۳۸ سوره مبارکه حج