جزئیات برگزاری همایش ملی فلسفه معنویت با تأکید بر آرای علامه حسن زاده آملی(ره)

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،‌ حجت‌الاسلام سیدمحمد حسینی لرگانی، دبیر اجرایی همایش ملی فلسفه معنویت با تأکید بر آرای علامه حسن زاده آملی، شنبه ۲۷ آذرماه در جمع اصحاب رسانه در سخنانی با بیان اینکه برنامه همایش از آذرماه سال ۱۴۰۱ در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: همایش روز اول آذرماه در پژوهشگاه برگزار می‌شود و آیت‌الله علی‌اکبر رشاد؛ رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه تهران و رئیس و موسس پژوهشگاه، آیت الله حسن رمضانی از شاگردان علامه و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین استاد رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) و حجت‌الاسلام و المسلمین رضا مختاری، رئیس مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه سخنرانان این همایش خواهند بود.

وی افزود: به عنوان اولین گام اعضای هیئت علمی همایش شامل ۱۱ نفر از استادان بزرگواری که با آثار و برکات علامه حسن‌زاده آملی آشنا بودند انتخاب شدند؛ کار دوم انتخاب مجامع علمی مهمی بود که در عرصه عرفان و معنویت کار کرده بودند.

حجت‌الاسلام حسینی لرگانی افزود: انتخاب پژوهشگران و عناوین مقالات هم از دیگر فعالیت‌ها در راستای برپایی این همایش بوده است و از ظرفیت پژوهشگرانی استفاده شده است که در عرصه معنویت و عرفان آثاری را نوشته‌اند. همچنین نکته دیگر مراجعه به شاگردان مبرز علامه بوده است؛ کسانی که نوشتار و گفتار ایشان را دیده‌اند و با ایشان مانوس بودند که از جمله می‌توان به کسانی چون آیت‌الله حسن رمضانی، حجت‌الاسلام و المسلمین زمانی قمشه‌ای، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی حسینی آملی اشاره کرد؛ در مجموع ۸ مصاحبه سه ساعتی با هر کدام از بزرگواران انجام شد.

وی با بیان اینکه مقالات این همایش به صورت مکتوب در اختیار علاقه‌مندن قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: مصاحبه‌ها عمدتا پیرامون نظرات علامه درباره فلسفه معنویت بوده است و بیشتر به نظرات ایشان در حوزه معنویت پرداخته شده است. همچنین نکته‌ دیگر انتخاب مجلات و نشریاتی برای همکاری با همایش است تا مقالات در آنها به چاپ برسد.

دبیر اجرایی همایش اضافه کرد: کار بدیعی هم که در فرایند همایش انجام شد برپایی کرسی‌های علمی برای تشریح مقالات بوده است یعنی روال تالیف مقالات را در جایگاه علمی پژوهشی تدارک دیدیم و جلسه نقد و بررسی هم برای آن برگزار شد. دو تا از مقالات در گروه عرفان و معنویت مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) و دیگری در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مراکز دیگر برگزار شد. البته مقالات سفارشی بود که برخی از آنها به دست ما نرسیده است.

وی ادامه داد: یک کار قلمی هم از علامه حسن‌زاده آملی مقرر شده است تا توسط مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه چاپ شود. علامه حسن‌زاده آملی مقدمه‌ای را بر لغتنامه فرهنگ جامع نوشته‌اند که این مقدمه را از باب اینکه اثری قلمی است و خیلی از افراد آن را مشاهده نکرده‌اند در یک ویژه‌نامه برای همایش چاپ خواهد شد.

حجت‌الاسلام حسینی لرگانی با بیان اینکه جلسات خاطره‌گویی از علامه حسن‌زاده آملی از سوی شاگردان و نزدیکان ایشان از دیگر برنامه‌های در دستور کار است، ادامه داد: مقرر شد تا برخی شاگردان ایشان این خاطرات را به صورت مکتوب به ما برسانند و در کنار مقالات و مصاحبه‌ها به چاپ خواهد رسید.

وی با بیان اینکه ۱۲ مقاله به همایش رسیده است، اظهار کرد: نهادهایی چون مجمع جهانی اهل بیت(ع)، مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه، مؤسسه آوای توحید، مؤسسه امام رضا(ع)، دانشگاه علوم و معارف قرآن، جامعه المصطفی در برپایی این همایش همکاری دارند.