از همکاری مشترک ایران و اندونزی در زمینه‌های علمی و فرهنگی استقبال می‌کنیم

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از خانه کتاب و ادبیات ایران در حاشیه چهل‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب اندونزی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد جواد رودگر؛ عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه با حضور در مسجد استقلال اندونزی با آصف سیف‌الدین؛ معاون هماهنگی و امور مردمی این مسجد دیدار و گفت‌وگو کرد.

کتابخانه مسجد استقلال  بیش از ۱۰ هزار جلد کتاب دارد

در این دیدار آصف سیف‌الدین درباره تاریخچه احداث مسجد استقلال توضیح داد و بیان کرد: این مسجد بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مسجد اندونزی و یکی از بزرگ‌ترین مساجد جنوب شرق آسیا است که آیین‌های مهم و کلیدی مذهبی در آن برگزار می‌شود. کشور اندونزی سال ۱۹۴۵ به استقلال رسید و این مسجد به یاد استقلال این کشور به مسجد «استقلال» نام‌گذاری و بنا شد. در این مسجد گنبد بزرگی به قطر ۴۵متر به یاد این استقلال ساخته شده است و مابقی گنبدهای مسجد هم به نوعی با الگوگیری از روز استقلال این کشور طراحی شده‌اند. ساخت این مسجد ۱۷سال طول کشید و دارای ۵ طبقه است. از ظرفیت‌های این مسجد برای برگزاری نماز عید فطر و برنامه‌هایی نظیر جشن، سرود و  قرائت قرآن استفاده می‌شود و همچنان به دنبال افزایش برنامه‌های جانبی جهت برگزاری در این مسجد هستیم.

وی همچنین مطرح کرد: در حاشیه این مسجد ۴۳ مجموعه جانبی از جمله کتابخانه مسجد با حدود ۱۰ هزار جلد کتاب، مدرسه ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان، دانشگاه و حوزه علمیه مخصوص خواهران وجود دارد. کتابخانه این مسجد به صورت همه روزه حتی روزهای تعطیل باز است و علاقه‌مندان از این فضا استفاده می‌کنند.

آصف سیف‌الدین در پایان سخنان خود گفت: از کتاب‌هایی که جمهوری اسلامی ایران به زبان اندونزیایی تالیف و ترجمه می‌کند و موضوعات آنها بین دو جامعه مذهبی مشترک است، استقبال می‌کنیم. این کتاب‌ها را می‌توانیم در کتابخانه مسجد «استقلال» قرار دهیم تا محققان، دانشجویان و علاقه‌مندان از آنها استفاده کنند.

همکاری دو کشور در زمینه‌های علمی و فرهنگی

در ادامه این دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد رودگر درباره همکاری مشترک در زمینه‌های علمی و فرهنگی و به‌طور خاص بین نهادهای علمی و فرهنگی دو کشور و مسجد «استقلال» صحبت کرد و گفت: علوم قرآنی، فلسفه اسلامی، عرفان و تصوف و مسائل علمی بین دو کشور از جمله موضوعاتی هستند که می‌توانیم درباره آنها با هم همکاری کنیم.

چهل‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب اندونزی با حضور ۱۵۰ ناشر داخلی و خارجی از پنجم مهر ماه آغاز شده و تا نهم مهرماه ۱۴۰۲ به کار خود ادامه می‌دهد.