انقلاب اسلامی، اقتداری برخاسته از مردم سالاری دینی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید سجاد ایزدهی رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه در نشست‌ علمی تبیین مبانی اندیشه با موضوع منطق قدرت در اسلام از منظر رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی که به همت مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد با اشاره به تفاوت بین دو مفهوم قدرت و اقتدار اظهار داشت: قدرت جنبه فردی دارد؛ ولی اقتدار جنبه اجتماعی و نرم‌افزاری دارد و دارای نفوذ است.

رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه در ادامه با بیان اینکه در زمینه قدرت و حکمرانی چهار نظریه وجود دارد، گفت: بعضی‌ها حکومت و ذات قدرت را شر می‌دانند و بعضی دیگر اعتقاد دارند که حکومت شر لازم است.

وی افزود: نظریه سوم در مورد حکومت این است که قدرت نه خیر محض و نه شر محض است؛ بلکه ابزاری است برای خیر و شر است؛ نظریه چهارمی که در باب حکومت وجود دارد این است که قدرت ذاتاً خیر است؛ زیرا از صفات خدای متعال است و قدرت در دست حاکم عادل باشد از آن استفاده صحیح خیر و فاسق شر است

قدرت و حکومت کمال است
حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایزدهی با اشاره به اینکه حضرت امام خمینی (ره) نظریه چهارم در مورد حکومت را قبول دارند، ابراز کرد: امام خمینی (ره) در مورد حکومت و قدرت فرمودند: قدرت کمال است؛ زیرا خدای متعال قادر است؛ ولی اگر همین‌قدرت به دست انسان فاسد بیفتد از آن فساد بر می‌خیزد.

رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب تأکید دارند که قدرت ابزاری برای اجرا است و فارغ از اینکه ذات قدرت خیر یا شر باشد قدرت در اسلام اصل نیست و پیاده‌کردن اصول اسلامی اصل است، ایشان تسلط را فی‌نفسه بدون عیب می‌دانند و این نکته مهم می‌دانند که هدف از تسلط چیست؟

وی با اشاره به اینکه قدرت در اسلام بااخلاق پیوند خورده است، ابراز کرد: امام جامعه شخصی عادل و آگاه به جامعه و جهان است که در بحران‌های کشور جامعه را به‌خوبی هدایت می‌کند؛ سه عنصر اقتدار، مظلومیت و پیروزی در حکومت اسلامی جمع شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایزدهی با اشاره به اغتشاشات سال گذشته که در رابطه‌ با فوت خانم مهسا امینی ایجاد شد، گفت: نظام اسلامی در این اغتشاشات به‌جای اعمال قدرت، اعمال اقتدار داشت و نتیجه این شد که در سالگرد اغتشاشات با توجه‌ به حجم وسیع تبلیغات دشمن هیچ حادثه‌ای در کشور رخ نداد.

فرار بنی‌صدر؛ نشانه اقتدار انقلاب
رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه رفتار امام خمینی (ره) با بنی‌صدر در اوایل انقلاب را یکی از مظاهر اقتدار انقلاب اسلامی برشمرد و ابراز کرد: امام خمینی (ره) با وجود تخلفات متعدد بنی‌صدر به‌ جای اینکه او را از یازده‌ میلیونی نفری که به او رای داده بودند بگیرد با آگاه‌سازی مردم و روشنگری، یازده میلیون رای که به او داده بودند را پس گرفت و به همین بنی‌صدر با لباس و آرایش زنانه از ایران فرار کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایزدهی یکی دیگر از مولفه‌های اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران را داشتن اپوزیسیون حقیر و خوار دانست و اظهار داشت: کشوری که در جهان حرفی برای گفتن دارد و مبانی غرب و شرق را به چالش کشیده است و در مقابل نظم نوین جهانی ایستاده است بعد از چهل و اندی سال باید دشمنی قوی داشته باشد نه اینکه اپوزیسیونی عروسکی و بی‌ارزش دشمنی کنند.