ابعاد شخصیتی شیخ فضل‌الله نوری مغفول مانده است

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، همایش ملی شیخ شهید؛ بزرگداشت آیت الله شهید شیخ فضل الله نوری(ره) با حضور اندیشمندان در شهر مقدس قم برگزار شد.

حجت الاسلام محمدصادق ابوالحسنی، دبیر همایش ملی «شیخ شهید؛ فقیه تهران، دیده بان ایران» به مناسبت بزرگداشت شهید شیخ فضل الله نوری که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد، در گزارشی از روند برگزاری همایش گفت: این همایش به مناسبت تقارن عاشورای حسینی و سالگرد شهادت شیخ فضل الله نوری برگزار شده است. ۱۱۴ سال از شهادت شیخ فضل الله نوری می گذرد ولی به زندگی شیخ فضل الله آنگونه که باید پرداخته نشده است، لذا تصمیم بر برگزاری این همایش در سه شهر تهران، قم و نور گرفته شد.

وی با بیان اینکه در تهران به ابعاد سیاسی و اجتماعی شیخ فضل الله نوری پرداخته شده است، افزود: این همایش در قم به جهات فقهی، اصولی و فقه سیاسی شیخ فضل الله پرداخته خواهد شد.

دبیر علمی هماش با بیان اینکه زیست خاندانی شیخ فضل الله نوری قرار بود فردا در شهر نور برگزار شود، گفت: به دلیل گرمای بی سابقه هوا، این همایش در شهر نور با یک هفته تاخیر برگزار خواهد شد.

مدرس حوزه علمیه گفت: تاریخ مشروطیت ایران متاسفانه به دست فاتحان مشروطه نوشته شده است و همان کسانی که شیخ فضل الله نوری را به دار آویختند و میرزاحسن مجتهد تبریزی را از شهر بیرون کردند و حاجی میرزا ابراهیم خویی را منکوب کردند، دست به قلم شدند و مکتب تاریخ نگاری مشروطه را در مسیر توجیه اعمال فاتحان مشروطه و چهره سیاه از شیخ فضل الله ارائه دادند. اگر آنها از آخوند خراسانی و نائینی تجلیل می کردند تنها به جهت مصادره آنها بود نه ارادت به ایشان.

دبیر علمی همایش ملی شیخ شهید، مکتب محافظه کاران و نومحافظه کاران مشروطه را دو مکتب تاریخی مشروطه خواهان ذکر کرد و گفت: وجود این همایش برای بازنگری و بازنگاری تاریخ مشروطه و ابعاد شخصیتی شیخ فضل الله نوری باب خوبی را باز می کند تا به صورت علمی این مسئله واکاوی شود.

دبیر علمی همایش اظهار داشت: با گذشت بیش از یک قرن از حادثه مشروطه، اسناد جریان مشروعه واکاوی نشده است و این مساله مشروطه در انحصار فاتحان مشروطه خواهان باقی مانده است لذا بازنگری و بازنگاری در زندگی شیخ فضل الله لازم بود و این علت برگزاری این همایش شد.

وی از خریداری زمین بیت مرحوم شیخ فضل الله نوری توسط شهرداری تهران خبر داد و گفت: این مجموعه پس از بازسازی در اختیار پژوهش های تاریخ معاصر قرار خواهد گرفت.