فراخوان مقاله همایش ملی فلسفه فرهنگ منتشر شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، فراخوان مقاله همایش ملی فلسفه فرهنگ؛ با تأکید بر اندیشه امام خمینی ره و مقام معظم رهبری توسط گروه فرهنگ پژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی منتشر شد.

حجت الاسلام والمسلمین مسعود اسماعیلی دبیر علمی همایش ملی فلسفه فرهنگ با اعلام این خبر گفت: این همایش به هدف ترویج نگاه بنیادین به مقوله فرهنگ طراحی شده است و از کارکردهای پیش‌بینی‌شده آن، آشنایی محققان و متعاطیان فرهنگ با دانش فلسفه فرهنگ است.

وی افزود در کشور ما از دو دهه پیش، فلسفه فرهنگ مورد توجه برخی صاحب‌نظران قرار گرفته است که البته ثمراتی نیز داشته است؛ اما هنوز به ارایه یک نظریه فرهنگی متناسب با مبانی فلسفی و عمیق بومی، نینجامیده است. همچنین بسیاری از پژوهشگران و دغدغه‌مندان عرصه فرهنگ، با فلسفه فرهنگ چه در محیط غربی و چه در محیط اسلامی (در ضمن فلسفه اسلامی و…) آشنایی ندارند. این همایش، در نظر دارد با استفاده از مشارکت اهل دانش‌های فلسفی و اجتماعی و… در برپایی این همایش، زمینه این اشنایی را فراهم کند.
اسماعیلی در ادامه گفت: فلسفه فرهنگ می‌تواند به ایجاد دیدگاهی عمیق در مقولات و مسائل فرهنگی کمک کند و نسبت فرهنگ را با خرده‌نظام‌های اجتماعی دیگر نظیر اقتصاد و حقوق روشن سازد تا از کارهای سطحی در حیطه فرهنگ و غفلت از ارتباط تنگاتنگ فرهنگ با مقولات دیگر پرهیز شود.
دبیر علمی همایش ملی فلسفه فرهنگ تصریح داشت: در این راستا نیازمند تحقیق و ارایه فلسفه فرهنگ بر اساس مبانی فلسفی و معرفتی خودمان هستیم و بر اساس آن باید به تولید نظریه فرهنگی بومی دست یابیم و فعالیت‌های فرهنگی خود را بر اساس آن سامان دهیم. همایش فلسفه فرهنگ، بستر مناسبی برای چنین پژوهشهایی فراهم می‌کند.
حجت الاسلام اسماعیلی نقطه تمرکز این همایش را اندیشه‌های فرهنگی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری حفظه الله دانست و افزود: با توجه به احاطه این دو مرشد جامع الاطراف بر امور و شئون کشور ما، دستمایه‌ها و بیانات و عبارات بسیار مغتنمی برای مباحث فلسفه فرهنگی به دست ما می‌دهد و بسیار شایسته و بلکه ضروری است که این داده‌ها جمع‌آوری شده، مورد تحلیل و تشریح قرار گیرد. البته به طور عام همه مقالات مرتبط با محورهای اعلامی (اعم از متمرکز بر اندیشه امامین انقلاب و غیر آن)، در دبیرخانه همایش، توسط اهل تخصص مرتبط با آن، مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

محورهای کلی این همایش به شرح زیر است: 

  • درباره فلسفه‌­ی فرهنگ
  • در فلسفه‌­ی فرهنگ (مباحث فلسفه ­ی فرهنگ)
  • امتداد نظری فلسفه فرهنگ در ساحات دیگر
  • امتداد کاربردی فلسفه فرهنگ (فلسفه فرهنگ، مقولات اجتماعی و مسائل روز)
  • نقد دیدگاه‌­های رقیب در حیطه فلسفه فرهنگ
  • میراث فکری و عملی امام خمینی ره و فلسفه فرهنگ
  • اندیشه و عمل آیت­الله خامنه‌­ای مد ظله و فلسفه فرهنگ

    حجت الاسلام اسماعیلی افزود: مهلت ارسال چکیده مقاله به دبیرخانه همایش نیمه خرداد ماه و ارسال اصل مقاله پایان تیرماه ۱۴۰۲ خواهد بود و علاقمندان می توانند علاوه بر ارتباط با صندوق پستی الکترونیکی به آدرس philosophy.of.culture@iict.ac.ir با شماره تماس ۰۹۱۲۱۸۹۵۱۴۲ (آقای کولیوند) تماس حاصل نمایند.
    گفتنی است همایش ملی فلسفه فرهنگ آبان ماه ۱۴۰۲ با حضور صاحبنظران این حوزه در شهر مقدس قم و تهران برگزار می‌شود.