ضرورت تعامل بیشتر مراکز علمی کشور در حوزه اندیشه سیاسی اسلام

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در راستای تعامل و همفکری، هم اندیشی علمی با موضوع “بررسی امتداد اجتماعی آثار گروه سیاست” توسط گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با حضور اعضای هیأت علمی دو مرکز و دکتر میراحمدی رئیس محترم دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی، روز پنجشنبه مورخ ۲۴ آذرماه سال جاری برگزار شد که در ادامه گزارشی از آن خدمتتان ارائه می گردد:

در این هم اندیشی علمی تاکید شد که هدف از برگزاری، تعامل بیشتر مراکز علمی در حوزه اندیشه سیاسی اسلام است. این تعامل،‌ در یک روند هم­افزا می‌تواند کمک کند تا از ظرفیت‌های علمی و فکری استفاده کنیم و موقعیتی می‌­شود تا بتوان بحث امتداد اجتماعی آثار منتشره در این عرصه را پررنگ تر کرد. همچنین تاکید گردید که تولید محتوای دانش سیاسی در حوزه مباحث اسلامی خوب است اما باید به سمت تولید نظریه رفت. تولید نظریه، فراوری است و گام بعد، کاربردی سازی و فرابری است. این کار به امتداد اجتماعی آثار، کمک شایانی می کند.

باید از ظرفیت انجمن مطالعات سیاسی حوزه هم استفاده کرد.

مشکلی که در حوزه اندیشه سیاسی وجود دارد آن است که اعضا کمتر در دسترس مخاطبان هستند. بازاریابی آثار بسیار ضعیف است. شبکه های توزیع کتاب داریم که اگر کتاب در آن چرخه ها قرار گیرد، آثار بیشتر در دسترس مخاطبان قرار می گیرد. همچنین در فضای بین الملل، در حوزه کشورهای اسلامی خیلی از آثار و کتاب های ما استقبال خوبی می شود، اگر بتوان آثار را به زبان های دیگر از جمله انگلیسی و عربی چاپ کرد.

نکته دیگر اینکه مراکز تحقیقاتی که پیرامون حوزه علمیه وجود دارد و ظرفیت هایی که دارند خوب معرفی نشده است. به نظرم باید اعضا خود را علاوه بر قم، در تهران معرفی کنند. این کار را می توان از طریق پشتوانه های فکری ای که تولید شده است در مراکز علمی و دانشگاه ها به صورت کرسی علمی یا نشست علمی ترویج داد. اگر این قدم را خوب برداشتیم می توانیم در حوزه بین الملل هم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

یک سری کارهای موازی در حوزه پژوهش در قم انجام می شود که گاه ما از آن بی خبر هستیم. برخی موسسات پژوهشی که در قم وجود دارد بدون اینکه با هم ارتباط داشته باشند و به هم یاری برسانند به صورت موازی کار می کنند. اگر این تعامل و ارتباط برقرار شود ضرورت پژوهش و مساله مورد نیاز جامعه و شبهات را می تواند تشخیص داد.

یکی از لوازم موردنیاز، نیازسنجی پژوهشی است. بیشتر تحقیقات، بنیادی است تا کاربردی. اینکه چه مقدار می تواند امتداد اجتماعی داشته باشد یا برای جامعه علمی مفید باشد

در قلمرو اندیشه سیاسی باید به مسائل، جزئی­تر نگاه کنیم تا اجرایی و عملیاتی شود. بایدکارآمدی و کاربردی کردن آثار را هم مدنظر قرار داد. تداوم اجتماعی این طور امکان پذیر می شود که به عرصه های انضمامی توجه کنیم. برخی از دوستان هنوز در بخش مبانی هستند. ما باید از این عرصه دور شویم و به مراحل و مسایل علمی تر و انضمامی تر که به کارآمدی نظام سیاسی کمک می کند بپردازیم. حرکت به سمت کاربردی شدن، راهبردی برای تداوم اجتماعی آثار است. در گام بعدی می توانیم یک هم اندیشی بین متفکران اندیشه سیاسی برگزار کرد.

در جمع‌بندی نظرات و مذکرات انجام شده، می‌­توان به این موارد اشاره کرد:

* تداوم جلسات هم‌اندیشی بین دو مرکز و مراکز همسو از جمله انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه

* تداوم همکاری‌ها، تعاملات و ارتباطات علمی دو مرکز و مراکز همسو

* برگزاری نشست علمی با موضوع نقد آثار (به ویژه آثار جدید)

* معرفی آثار تازه چاپ‌شده در حوزه اندیشه سیاسی (در قالب نشست علمی نقد و بررسی، یادداشت علمی، چکیده، نقد اثر، مصاحبه، معرفی اثر و …)

* نیازسنجی و تلاش برای کارآمدی و کاربردی‌کردن دیدگاه­‌ها و تحقیقات؛

* تلاش برای در دسترس‌ قرار گرفتن اعضای هیأت علمی و نویسندگان؛

* ارتباط و تعامل بیشتر با حوزه‌های علمیه به ویژه حوزه علمیه قم؛

* افزایش تعاملات و ارتباطات در حوزه روابط بین‌الملل؛

* ترجمه آثار برجسته و مورد نیاز به زبان‌های مختلف از جمله عربی و انگلیسی؛

* برگزاری نشست در حوزه اندیشه سیاسی با محوریت انقلاب اسلامی در دهه فجر با همکاری دو مرکز و انجمن مطالعات سیاسی حوزه؛

* معرفی آثار برجسته گروه‌ها (به ویژه آثاری که در جشنواره‌های علمی حایز رتبه علمی می‌شوند) در فضای مجازی در همکاری با دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه و گفتمان انقلاب اسلامی

* تلاش برای بهبود عملکرد در حوزه فعالیت‌های فضای مجازی و شبکه جهانی (برای معرفی آثار، اساتید، مخاطب‌شناسی و …) و برگزاری کارگاه‌­های علمی برای شناخت و آگاهی از ظرفیت‌های موجود در این عرصه.