وظیفه قرآنی مؤمنان مقابل کثرت دشمان دین و انقلاب

وظیفه قرآنی مؤمنان مقابل کثرت دشمان دین و انقلاب
نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی اسدی نسب مدیر گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه

براساس روایات برای چاره‌جوئی در برابر هر مشکلی، باید به قرآن رجوع نماییم و از این کلام الهی برای برون‌رفت از تنگناها هدایت طلب نماییم.

در سوره احزاب خداوند می‌فرماید:

لَقَدْ کانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللَّهَ کَثِیراً (۲۱) وَ لَمَّا رَأَ الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزابَ قالُوا هذا ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ صَدَقَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ ما زادَهُمْ إِلاَّ إِیماناً وَ تَسْلِیماً (۲۲) مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِیلاً (۲۳) براى شما در زندگى رسول خدا سرمشق نیکویى بود، براى آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند، و خدا را بسیار یاد مى ‏کنند. هنگامى که مؤمنان، لشکر احزاب را دیدند، گفتند: این همان است که خدا و رسولش به ما وعده فرموده و خدا و رسولش راست گفته ‏اند، و این موضوع جز بر ایمان و تسلیم آنها چیزى نیفزود. در میان مؤمنان مردانى هستند که بر سر عهدى که با خدا بستند صادقانه ایستاده ‏اند، بعضى پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند) و بعضى دیگر در انتظارند و هرگز تغییر و تبدیلى در عهد و پیمان خود نداده ‏اند.

این آیات به جنگ احزاب مربوط است که در سال پنجم هجرى واقع شد. در این جنگ همه دشمنان اسلام و مسلمانان اعم از یهودیان، مشرکان و منافقان علیه اسلام و مسلمانان متحد شده بودند و قصد کودتا و تصرّف مدینه اطراف این شهر خیمه زدند و در این حالت افرادی به شدت ترسیدند و گروهی خود را باخته بودند گروهی به اندیشه فرورفته بودن و متحر مانده بودن اما در این میان مومنان راستین نه عقب نشستند و نه سکوت کردند بلکه با ایمان و مجاهدت استوار در برابر دشمن ایستادند. مسلمانان با پیشنهاد سلمان فارسى و موافقت پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله اطراف مدینه را خندق کندند و در برابر دشمن استقامت کردند. در حفر خندق نیز، اوّلین کلنگ را خود رسول اللّه به زمین زد و هر بار که بر اثر اصابت کلنگ به سنگ برقى مى‏ جهید، پیامبر پیروزى اسلام بر منطقه ‏اى از جهان را بشارت مى‏ داد. خداوند در این نبرد به وسیله‏ ى وزش باد و نزول فرشتگان مسلمانان را یارى کرد.

کشور ما در حال حاضر و شاید بسیار پیچیده‌تر از جهاتی همانند مدینه‌در زمان جنگ احزاب است که همه دشمنان خارجی همراه با منافقان و سست‌عنصران داخلی به نحوی با انواع ابزار علیه ایران اسلامی فعالیت می‌کنند؛  با این همه کشور ما در برابر آمریکای جانی و اروپای حامی و مرتجعان منطقه به پیش می‌رود و نه تنها نتوانسته‌اند آن را از پا درآورند که ابرقدرتی نظامی ایران را مشاهده‌می‌کنند، و همه نقشه‌های خود را در منطقه نقش برآب می‌بینند؛ طبیعی است همه دشمنان با تمام قوا و نقشه‌های مختلف برما هجوم آورند همان صحنه‌ای که احزاب یهود، منافقین و کفار و مشرکان متحد شده و اطراف مدینه‌الرسول خیمه زده‌بودند تا کار اسلام و مسلمانان را یک سره نمایند.

حال ما از قرآن و آیات فوق می پرسیم با عنایت به اتحاد همه دشمنان علیه ما چه‌باید کرد؟

آیه اولی دلالت دارد که باید مؤمنانی که در فکر عاقبت خود هستند در هر زمانی که زندگی می‌کنند پیامبر اکرم را الگوی خود قرار دهند؛ روشن است که الگوگیری از ولی فقیه در راستای الگوگیری از پیامبر اکرم است زیرا اوست که بیشترین شباهت را در نحوه مدیریت بحران ها با پیامبر(ص) دارد.

خداوند در سوره بقره آیه ۲۱۴ به مسلمانان فرموده بود که ” آیا گمان مى ‏کنید به سادگى وارد بهشت خواهید شد بى آنکه حوادثى همچون حوادث گذشتگان براى شما رخ دهد؟ همان ها که گرفتار ناراحتی هاى شدید شدند و آن چنان عرصه به آنان تنگ شد که گفتند: یارى خدا کجا است”؟

و نیز قبلا پیامبر (ص) وعده داده بود که به زودى قبائل عرب و دشمنان مختلف شما دست به دست هم مى ‏دهند و به سراغ شما مى‏ آیند، اما بدانید سرانجام پیروزى با شما است.

مؤمنان هنگامى که هجوم” احزاب” را مشاهده کردند نه ترسیدند و نه شک کردند بلکه یقین پیدا کردند که این تحقق همان وعده خدا و پیامبر (ص) است، از‌ این رو ایمانشان فزونی یافت و استوارتر گشتند و خود را در برابر اوامر خدا و رسول او بیشتر تسلیم نمودند.

در آیه سوم می‌فرماید مؤمنان واقعی دو دسته‌اند دسته‌ای که در راه خدا به شهادت رسیده‌اند و دسته‌ای دیگر که منتظر شهادتند و از اعماق قلبشان شهادت در راه تحقق آرمان های اسلام را درخواست می‌کردند.

با عنایت به آیات فوق و واقعیت های خارجی کف جامعه و جریان های تاریخی باید گفت:

  1. در همه جریان هایی که اتفاق می‌افتد دقیقا گوش به فرمان رهبری باشیم تا خود فریب دشمن را نخوریم و به جامعه آسیب نرسانیم و عاقبت خود و دیگران را تباه نسازیم؛
  2. همواره سخن و عمل پیامبر باید برای ما الگو و نصب العین قرار گیرد؛
  3. ایمان حقیقی نجات‌بخش و سبب پیروزی در هر امتحانی است؛
  4. باور به آخرت و یاد خدا رمز اصلاح ما و پیروزی بر دشمن است؛
  5. تلاش برای شناخت دشمن کنیم اما از او نهراسیم بلکه از سست‌ایمانی خود هراس داشته‌باشیم؛
  6. هیچگاه از کثرت و هیمنه دشمن نهراسیم و از مواضع به حقمان عقب نشینی نکنیم و از غلبه بر آنان مأیوس نگردیم که وعده خدا حق است؛
  7. از اینکه گاهی دشمن چند قدمی پیش می‌آید و در ظاهر پیروزی‌هایی را کسب می‌کند و حتی ما را محاصره می‌کند، نگران نباشیم مهم جبران ضعف های خود و سازمان‌دهی نظامی و روحی جامعه است؛
  8. آنچه ما را پیروز می‌کند تقویت ایمان و روحیه شهادت‌طلبی در راه تحقق آرمان های مقدس و دینی است؛ نه مذاکره و درخواست کمک از دشمنی که هدف نهائیش نابودی ما است؛
  9. عمل به تعهدات اجتماعی و الهی همواره باید در ما باشد؛ و آنی آنها را نقض ننماییم و به سستی و رفاه دنیوی تبدیل ننمائیم؛