راهکارهای همکاری مشترک بین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مرکز تحقیقات کامپیوتری نور

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در راستای تعاملات و همکاری‌های علمی بین دستگاهی نشست بررسی راهکارهای همکاری مشترک در زمینه تدوین دانشنامه‌های قرآنی حدیثی در رشته‌های علوم انسانی با بهره‌گیری از ظرفیت علوم انسانی دیجیتال، بین مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور و پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

در این نشست که به همت حجت الاسلام و المسلمین ترخان مدیر گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی پژوهشگاه برگزار شد، حجج اسلام و المسلمین و آقایان دکتر محمدعرب صالحی، قاسم ترخان و ارجمند از پژوهشگاه و آقایان دکتر بهرامی، راشدی، نیکنام، امینی و رمضان‌نیا از مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور حضور داشتند.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی (ریاست مرکز) با بیان این نکته که توجه کمی به موضوع علوم انسانی دیجیتال در ایران شده است، بر ضرورت ایجاد این بستر با همکاری و همیاری مراکز پژوهشی هم‌چون پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تاکید نمود.

در ادامه حجت‌الاسلام دکتر محمدعرب‌صالحی (رئیس پژوهشکده حکمت‌ودین‌پژوهی پژوهشگاه) ضمن تایید اهمیت موضوع، بر دیدگاه مثبت ریاست معزز پژوهشگاه نسبت به انجام چنین تحقیقاتی تاکید نموده و بر علاقه ویژه معظم له به مرکز کامپیوتری نور و شخص دکتر بهرامی اشاره کرد.

رئیس پژوهشکده حکمت‌ودین‌پژوهی پژوهشگاه افزود: از آنجا که همکاری در تدوین دانشنامه دیجیتال برای اولین بار در مجموعه پژوهشگاه در حال انجام است، لازم است تا نسبت به سازکار اجرایی آن هم‌فکری شود.

همچنین حجت ‌الاسلام قاسم ترخان ضمن تاکید بر اینکه فعلا اولویت اول ما تولید دانشنامه دیجیتال در موضوع علوم تربیتی است مراحل چهارگانه انجام پروژه فوق را برشمرده و تاکید داشت که فعلا در این موضوع یک کار سخته و پخته باید تحویل بدهیم تا امکان گسترش آن به همه علوم پیدا شود.

پایان این نشست با ارائه نظراتی از سوی حاضران و با هدف همکاری‌های علمی ادامه پیدا کرد و در پایان مقرر شد جهت تعاملات آتی، هر مجموعه دو نماینده را جهت تشکیل کارگروه بررسی موضوع معرفی نموده و سرفصل‌های مباحث از طریق این کارگروه پی‌ریزی گردد.