بهشت کجاست و وسعت آن چه اندازه است؟

برای بهشتیان غرفه‌هایی است که نهرها از زیر آن روان است؛ امیرالمؤمنین(ع) از پیامبر اکرم(ص) پرسید این غرفه‌ها از چه بنا شده است؟ رسول خدا(ص) فرمود: این غرفه‌ها را حق‌تعالی از درّ و یاقوت ساخته، سقف‌های آن‌ها از طلاست و با نقره به هم متصل و مستحکم گشته است. فرش‌های آن بالا آمده و برخی روی برخی افتاده است. لایه‌های این فرش‌ها از مشک، عنبر و کافور است. وقتی مؤمن به جایگاه‌هایش در بهشت وارد گردد تاج کرامت و بزرگی بر سر او گذاشته می‌شود، لباس‌های طلا و نقره بافت پوشیده و درّ و یاقوت زینت‌بخش تاج او خواهد بود… متن شیرینی که خواندید برگرفته از کتاب «زندگی در بهشت» جدیدترین اثر حجت الاسلام والمسلمین شاکرین عضو هیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بود. فرصتی دست داده است تا به بهانه ایام ماه مبارک رمضان در یادداشت هایی با این کتاب ارزشمند بیشتر آشنا شویم...

یادداشت سوم
بهشت کجاست و وسعت آن چه اندازه است؟
نوشتاری از حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا شاکرین عضو هیات علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه برگرفته از کتاب ارزشمند «زندگی در بهشت»

در شماری از احاديث آمده است که «سدرة المنتهي»، «جنّة المأوي»، «عرش»، «كرسي»، «معراج» و «ملكوت» همه كنار هم؛ يعني همه در آسمان‏ها قرار گرفته است. بنابراین می­توان گفت که بهشت نزد سدرة المنتهي و نزد عرش است.

همچنین روايات فراواني دلالت دارد که معناي محسوس و ظاهري این مفاهیم مراد نيست.[۱] بنابراين:

اولا: نبايد بهشت و جهنّم و بسياري از معارف قطعي اسلام را در چهارچوب مكان دنيايي ارزيابي كرد. آنها حقایقی آسماني بوده و انديشه­ای آسماني مي‏طلبد. این نگرش آسمانی ویژه اهل ایمان است و کفرپیشگان از ساحت آن دورند. قرآن مجید از این حقیقت پرده برداشته و اعلام می­دارد که هرگز براي نامحرمان درهاي آسمان گشوده نخواهد شد: (إنّ الذين كذّبوا باياتنا واستكبروا عنها لا تفتّح لهم أبواب السّماء ولا يدخلون الجنّة)[۲]

ثانيا: مراد از آسمان‏ها مقام يا مقام‏هاي عالي انسانيّت است كه بهشت را در خود جاي داده است، نه اين فضاي بي‏كران و جاي گردش كهكشان‏ها و اجرام مادي؛ چه آنکه اگر مراد از آسمان، جهان اجرام باشد، امروزه كافران آن را گشوده و به آن راه يافته‏اند. بنابراين، ابواب آسمان‏ها، درهاي ظاهري فضا نيست، بلكه درهاي فضاي ملكوت است كه بر كافران هيچ گاه گشوده نمي‏شود.[۳]

بر این اساس می­توان گفت که بهشت و جهنّم محدود به نقطه خاصی از زمان و مكان نیست تا در جستجوی مکان آن باشیم؛ بلکه محیط بر زمان و مکان است. برخی از روایات وارده درباره اماکن مقدس و فضایی که در آن عبادت پروردگار می­شود نشانگر این حقیقت است که بهشت باطن و ملکوت آنها است، چنانکه از پيامبر اكرم (ص) نقل است که فرمود: « ميان خانه و منبر من باغي از باغ‏هاي بهشت است…. راوی گويد: گفتم: آيا هم اكنون اینگونه است؟ فرمود: آري! اگر پرده برداشته شود آن را خواهيد ديد! »[۴]

از طرف دیگر قرآن كريم گستره بهشت را همچون پهناي آسمان‏ها و زمين معرفی کرده و فرموده است: «بشتابيد براي نيل به آمرزشي از پروردگارتان و بهشتي كه پهناي آن آسمان‏ها و زمين است و براي پرهيزكاران آماده شده »[۵]  جالب اینکه چنين گستره­ای مربوط به مساحت خانه هر مؤمن است؛ نه همه بهشت.

امام صادق (ع)  مي‏فرمايد: «كمترين منزل‏هاي اهل بهشت به اندازه‏اي گسترده است كه اگر جنّ و انس در آن گردآيند و از طعام و شراب آن استفاده كنند چيزي از آن كاسته نمي‏شود. پايين‏ترين درجه منزل‏هاي اهل بهشت آن است كه براي آنها سه باغ در نظر گرفته شده. وقتي در پايين‏ترين آنها درآيند تا چشم مي‏بيند پر از جويبارها، ميوه‏ها و… است…» [۶]

به نظر می­رسد اینگونه آيات و روایات در مقام بيان ظرف و مظروف نیست، بلکه نشانگر آن است که محدودیتها و تزاحم‏هاي فيزيكي و عنصري در آن‏جا راه نداشته و بهشت و دیگرحقایق اخروی را بايد فوق نظام دنيوي دانست.

[۱]آیه الله جوادی آملی، معاد در قرآن، ج ۵، ص ۲۴۳.

[۲] سوره اعراف، آيه ۴۰. آنان كه آيات خدا را تكذيب كنند و از سر تكبر و نخوت بر آنها سر فرود نياورند هرگز درهاي آسمان بر روي آنان گشوده نشود و به بهشت وارد نمي‏شوند.

[۳]بنگرید: آیه الله جوادی آملی، معاد در قرآن، ج ۵، ص ۲۴۸.

[۴] علم اليقين، ج ۲، ص ۱۲۱۷ به نقل از كافي، ج ۴، ص ۵۵۴، ح ۳.  «ما بين بيتى ومنبرى روضة من رياض الجنّة ومنبرى علي تُرعة من ترع الجنّة وقوائم منبرى رُبِّت فى الجنّة. قال: قلت: «هى روضة اليوم»؟ قال: «نعم، لو كشف الغطاء لرأيتم».

[۵]سوره آل‏عمران، آيه ۱۳۳. (وسارعوا إلي مغفرة من ربّكم وجنّة عرضها السّموات والأرض أُعدّت للمتّقين)

[۶] تفسیر نورالثقلين، ج ۵، ص ۲۴۶، ح ۸۳.